Nasza strona internetowa, aby znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania, potrzebuje pozycjonowania. W jego ramach prowadzony jest szereg działań, a jednym z nich jest tworzenie przyjaznych adresów URL. Mają one ogromne znaczenie dla SEO, ale także wygody korzystania z witryny. Przyszedł więc czas na sprawdzenie, czy adresy URL naszej strony są przyjazne wyszukiwarce oraz jak to osiągnąć!
Z witrynami internetowymi jest jak z budynkami. Chcemy w prosty sposób odnajdywać ten, do którego zmierzamy. Dlatego też stosujemy adresy, które nam to ułatwiają. URL w przypadku stron internetowych powinien być zatem przyjazny dla użytkowników, ale nie tylko. Musi także być jasno rozumiany przez roboty wyszukiwarki. Dzięki temu nie tylko potencjalny klient nie będzie miał problemu z zapamiętaniem adresu podstrony, ale także jej indeksowanie przebiegnie sprawniej. Dlatego też struktura URL powinna być dla nas ważna już na etapie projektowania nowej witryny. Jeśli nie zadbaliśmy o to kiedy strona powstawała, musimy podjąć kroki w celu sprawdzenia naszych adresów i wprowadzić ewentualne modyfikacje. Jak to zrobić?
Czym jest adres URL?
Skonkretyzujmy najpierw to, co stanowi motyw przewodni tego tekstu. Adres URL to wpisywany przez nas w przeglądarce ciąg znaków, gdzie znajduje się strona internetowa. Składa się on z 4 elementów:
-
protokołu - http:// lub https:// (sprawdź, co to jest certyfikat SSL),
-
przedrostka - www - chociaż większość stron funkcjonuje bez niego, warto o nim wspomnieć,
-
domeny - np. manley,
-
rozszerzenia - .pl, .com, .eu.
Co to jest przyjazny adres URL?
Poznaliśmy składnię adresu URL, ale co to oznacza, że powinien on być przyjazny do pozycjonowania? W skrócie - musi wskazywać jasną i czytelną strukturę witryny.
Rozwijając jednak ten temat, pokusimy się o przykłady. Widząc adres strony: https://manley.pl/14587/rjdsdi/posts/aerovdfs-fefsdfwef-dsf, tak naprawdę nie wiemy, do czego on prowadzi? Może to jakaś witryna, przechwytująca nasze dane? A może ktoś ukrył tam mapę do skarbu piratów? Tego nie wiadomo. Wynika zatem, że wspomniany adres URL nie jest przyjazny. Jest wręcz skomplikowany, zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. Ktoś podejmie się wyzwania i go zapamięta? Zapewne nikt, bo to tylko strata czasu, a jego nie lubimy marnować.
Szczególną uwagę na tę kwestię muszą zwrócić właściciele sklepów internetowych. Adres do produktu: https://mojwspanialysklep.pl/aeuou/aparatyfotograficznelustrzanki/9845345/ffdsfsf, to strzał w stopę. Nawet nie w jedną, a obydwie! Potencjalny klient, podobnie, jak w przykładzie przytoczonym wyżej, nie wie, dokąd trafi. Co więcej, roboty wyszukiwarki Google mogą mieć problem z takim adresem, a to przełoży się na widoczność naszej strony w sieci, ruch oraz zyski.
Co zatem możemy zrobić z takim adresem? Poprawić! Czy nie prościej wygląda: https://manley.pl/blog/co-to-jest-google-analytics? Na pewno tak. Znamy wtedy dokładną strukturę witryny. Wiemy, że adres zaprowadzi nas do wpisu na blogu na temat Google Analytics. Analogicznie możemy postąpić z drugim przykładem: https://mojwspanialysklep.pl/aparaty-cyfrowe/lustrzanki/canon-90d-body.html. W ten sposób poznajemy konkretną ścieżkę dotarcia do określonej podstrony, łącznie z kategoriami, w których znajduje się szukany przez nas produkt.
Jak tworzyć przyjazne adresy URL?
Wiemy już sporo na temat adresów URL: z czego się składają, jak mniej więcej powinny wyglądać, gdy są przyjazne użytkownikowi i wyszukiwarce. Pora na poszerzenie wiedzy w zakresie ich tworzenia, aby forma pomagała w pozycjonowaniu.
Ograniczaj liczbę słów kluczowych
Niewątpliwie wielu osobom przyszło na myśl, że połączenie adresu URL oraz pozycjonowanie, to eksponowanie mnogiej liczby słów kluczowych. Ostudźmy jednak te zapędy, ponieważ to niestety okazuje się błędem. Owszem, można w strukturze adresu umieścić frazę, ale nie kilka. Po pierwsze będzie on zbyt rozbudowany i trudny do zapamiętania. Po drugie, nic nam to nie da. Wyszukiwarka nie stwierdzi nagle, że jest to świetny adres URL, który powinien być na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania. Może postąpić wręcz odwrotnie - stwierdzić, że słów kluczowych jest za dużo, więc efekt może być zupełnie inny, niż zakładaliśmy.
Przykład błędny: /najlepszy-internetowy-sklep-rowerowy/
Przykład prawidłowy: /sklep-rowerowy/
Nie zapominaj o strukturze menu
Już podczas projektowania nowej strony internetowej powinno się zwrócić uwagę na strukturę menu. Jej czytelność, przejrzystość, pomaga w tworzeniu przyjaznych adresów URL. Widać to w sklepach internetowych. Prawidłowo przygotowana struktura pozwoli nam na stosowanie adresów z jasno określonymi kategoriami oraz odwołaniem do konkretnego produktu. Użytkownik będzie wiedział, że poszukiwany np. model roweru, został umieszczony w dziale, gdzie jest tylko rodzaj MTB.
Przykład błędny: /rowery/sdfsfsdf/123123/rower.html
Przykład prawidłowy: /rowery-mtb/kross-hexagon-20.html
Stosuj myślniki zamiast łączonych słów
Wielokrotnie popełnianym błędem jest łącznie słów w strukturze adresu URL. Wtedy też użytkownicy mają problem z ich wpisaniem. W efekcie również pozycjonowanie takiej podstrony jest utrudnione. Dlatego też, zamiast łączyć słowa, należy je rozdzielać. Oczywiście nie „spacją”, tylko myślnikiem. Nie może to też być inny znak, a właśnie pozioma kreska, czy też „minus” na klawiaturze naszego urządzenia.
Przykład błędny: /kwiatydoniczkowe/
Przykład prawidłowy: /kwiaty-doniczkowe/
Nie przesadzaj z długością adresu
Raczej nikt nie lubi długich i skomplikowanych adresów URL. W internecie funkcjonują nawet serwisy, dzięki którym można je skrócić (np. bit.ly). Dlatego też budując strukturę naszej witryny oraz menu, musimy zadbać, aby adresy były krótkie. W przeciwnym razie to przerost formy nad treścią. Umiar jest w tej sytuacji bardzo wskazany, zwłaszcza że wyszukiwarka Google nie lubi długich adresów.
Przykład błędny: /pozycjonowanie-stron-internetowych/copywriting/tresci-na-blogi/wpisy-blogowe/oferta/
Przykład prawidłowy: /pozycjonowanie-stron/copywriting/
Na co jeszcze zwrócić uwagę przy tworzeniu przyjaznych adresów URL?
Jeśli chcemy, aby nasza strona dobrze się pozycjonowała w wyszukiwarce, musimy pamiętać jeszcze o dwóch kwestiach. Pierwszą z nich jest duplikacja treści. Następuje ona wtedy, gdy na kilku podstronach mamy taką samą lub podobną treść. Wtedy też powinniśmy skorzystać z linków kanonicznych.
Sprawdź, co to są linki kanoniczne.
Drugą ważną sprawą jest korzystanie z przekierowań. Tzw. redirecty stałe oraz tymczasowe rozwiązują nam problemy z dostępnością zasobów po zmianie adresów. W ich przypadku również musimy zwrócić uwagę na wyżej omówione kwestie, związane z tworzeniem przyjaznych URL.
Co dadzą przyjazne adresy URL?
Jeśli jeszcze masz wątpliwości, czy tworzenie przyjaznych adresów URL ma sens, podsumujmy korzyści płynące z tego tytułu.
-
Pozycjonowanie - krótkie, jasne i czytelne adresy URL pozwalają robotom wyszukiwarki lepiej odczytać stronę oraz wiedzą, do czego prowadzi dany link. W efekcie strona może być szybciej zaindeksowana oraz pozycjonowana na wyższych miejscach w wynikach wyszukiwania.
-
Wygoda użytkowania - długie i skomplikowane adresy URL są niemożliwe do zapamiętania. Łatwo przekręcić strukturę, przez co wpisywanie jej manualnie w przeglądarce doprowadzi do błędu 404 - nie znaleziono takiego zasobu. Dlatego też krótkie adresy są lepsze - proste to zapamiętania przez użytkowników.
-
Zaufanie - w internecie widnieje wiele podstron, przez które podejmowane są próby przechwytywania naszych danych. Co prawda wiele z nich ma proste adresy, aby były one wiarygodne, jednak nadal bardzo często zdarzają się dość skomplikowane. Użytkownicy, widząc takie URL, nie chcą w nie wchodzić. Zapala się lampka ostrzegawcza, że to może być coś podejrzanego. Stosując przyjazne adresy URL, rozwiązujemy ten problem. Budujemy także poczucie zaufania użytkowników do naszej witryny.
Podsumowanie
Przyjazne adresy URL mają ogromny wpływ na sukces naszej strony w sieci. Pomagają w jej pozycjonowaniu, a także użyteczności. To zatem jeden z elementów, który przekłada się na ruch oraz generowanie leadów. Nie powinno się więc utrudniać sytuacji użytkownikom oraz robotom wyszukiwarek, a ją ułatwiać. Proste, czytelne i krótkie adresy URL mogą się przyczynić do większych zysków.
Twoje adresy URL wymagają interwencji? Skontaktuj się z nami! Sprawimy, że będą przyjazne użytkownikom oraz wyszukiwarce!
Tagi: