Od wielu lat obserwujemy, jak rozwija się marketing. Pokłosiem tego jest powstawanie nowych agencji, które są wyspecjalizowane w konkretnych działaniach, a tym samym kanałach dotarcia do klienta. Jedną z nich jest agencja interaktywna. Czym konkretnie się zajmuje? W czym może pomóc agencja interaktywna? Odpowiadamy w niniejszym artykule.
Każdy przedsiębiorca, który chce wypromować swój biznes, potrzebuje odpowiedniego zaplecza wiedzy i doświadczenia. Muszą być one dostosowane do miejsca, w którym właściciel firmy chce zaistnieć, bądź poprawić swój wizerunek. Wtedy zrodzić się może problem, na rynku bowiem funkcjonują różne agencje. Przedsiębiorca może się zastanawiać, czy bardziej potrzebuje usług agencji reklamowej, marketingowej, a może interaktywnej? Może powinien skorzystać ze wszystkich jednocześnie? Nic z tych rzeczy. Sprecyzowanie celu i miejsca, gdzie ma być osiągnięty, pomoże w dokonaniu odpowiedniego wyboru. Jeśli będzie to internet, agencja interaktywna będzie wtedy najlepszym wyborem.
Czym jest agencja interaktywna?
Na rynku roi się od różnego rodzaju agencji marketingowych, interaktywnych, reklamowych. Nie bez powodu. Każda z nich odpowiada za inny kawałek tortu, którym jest budowanie wizerunku. Jednak przez wiele osób są one mylone. Dokładnie rzecz ujmując, przedsiębiorcy mają niekiedy problem z określeniem, z którym typem agencji powinni podjąć współpracę. Wielokrotnie słyszeli już o agencji reklamowej i agencji marketingowej. Zadają więc pytania, co to jest agencja interaktywna i czym się zajmuje?
Agencja interaktywna jest następstwem powstania i rozwoju internetu. Jej genezy należy upatrywać w agencji reklamowej, z której się wywodzi. Czy zatem interaktywna i reklamowa to te same agencje? Nie, chociaż to właśnie one są najczęściej ze sobą mylone. Dlatego też rodzi się kolejne pytanie, czym się różni agencja interaktywna od reklamowej?
Z punktu widzenia zadań do wykonania można pokusić się o stwierdzenie, że niczym. Agencja interaktywna zajmuje się kreowaniem oraz wdrażaniem strategii kreowania wizerunku swoich klientów. Reklamowa podejmuje się tych samych zadań. Jednak zasadniczą różnicą jest kanał dotarcia do odbiorców. W przypadku interaktywnej jest to internet, a więc jedno z najważniejszych miejsc współczesnego świata.
W skład agencji interaktywnej wchodzi szerokie grono specjalistów, którzy wspólnie tworzą kampanie reklamowe w internecie. Są wsparciem dla przedsiębiorców w funkcjonowaniu ich firm w sieci. Tym samym dążą do zbudowania wizerunku marki w internecie. Jednocześnie podejmują działania w celu dotarcia do odpowiedniej grupy docelowej, czego efektem ma być wygenerowanie sprzedaży produktów lub usług swojego klienta.
Czym się zajmuje agencja interaktywna?
Głównym zadaniem agencji interaktywnej jest budowanie wizerunku marki w sieci. Realizuje je poprzez stworzenie i zarządzanie stroną internetową klienta, optymalizację SEO, pozycjonowanie, kampanie internetowe. Ponadto zarządza mediami społecznościowymi i zajmuje się content marketingiem.
Tworzenie stron internetowych
Niezwykle ważne w budowaniu wizerunku firmy w sieci jest stworzenie odpowiedniej strony internetowej. Agencja interaktywna będzie w tym najlepsza z uwagi na kompetencje osób w niej pracujących. Zrzesza bowiem w swoich szeregach programistów, specjalistów od UI, UX, grafików, marketingowców oraz copywriterów. To gwarantuje kompleksowość rozwiązania. Oczywiście, agencje tworzą nie tylko podstawowe strony internetowe, które mogą służyć jako wizytówka firmy. Budują sklepy internetowe, inne platformy e-commerce, portale, blogi, a także landing page.
Cały proces tworzenia strony jest podzielony na kilka mniejszych etapów. Za każdy z nich odpowiadają osoby z właściwą wiedzą i doświadczeniem. Począwszy od poznania wymagań i wizji klienta, weryfikacji ich z możliwościami technicznymi, stworzenie projektu, a na zapełnienie witryny contentem kończąc. Efektem jest witryna zgodna z aktualnymi trendami, której obsługa nie sprawia użytkownikom żadnych problemów.
Pozycjonowanie
Stworzony przez agencję interaktywną produkt w postaci witryny jest jednocześnie przygotowany do pozycjonowania marki w internecie. Czym jest pozycjonowanie? To proces mający na celu zwiększenie widoczności marki w wynikach wyszukiwania. To także sposób budowania wizerunku. Oczywiście, oprócz przeprowadzania takich działań na własnych projektach, agencja wykonuje je także na stworzonych przez innych. Wtedy niezbędny będzie audyt, w którego trakcie strona przejdzie weryfikację. Po jego zakończeniu agencja przedstawia klientowi raport oraz zalecenia. Mogą być one oczywiście wdrożone przez samą agencję.
Zarządzanie profilami w mediach społecznościowych
Obecność marki w sieci nie wiąże się jedynie ze stroną internetową. Ważne są także profile w mediach społecznościowych. Agencja interaktywna zajmuje się ich tworzeniem oraz zarządzaniem. Pracownicy agencji dobiorą dla klienta odpowiednie media społecznościowe, w których prowadzona powinna być komunikacja marki. Dobiorą odpowiednie grafiki służące jako zdjęcia profilowe oraz zagoszczą w nagłówkach. Przygotują profil pod kątem opisu marki. Ponadto agencja będzie prowadzić w imieniu klienta całą komunikację, czyli przygotowywać i publikować angażujące wpisy, odpowiadać na komentarze, przeprowadzać konkursy, a także zajmie się reklamami sponsorowanymi. W skrócie, zajmie się budowaniem wizerunku w mediach społecznościowych. Na każdy z portali społecznościowych agencja przygotowuje inne treści, z uwagi na ich charakterystykę. Zatem na Facebooku, Twitterze, Instagramie, TikToku, a także LinkedInie znajdą się materiały dostosowane jednocześnie do klienta, jak i konkretnego portalu.
Kampanie Google Ads
Domeną agencji interaktywnej jest także przeprowadzanie kampanii Google Ads. Oznacza to podjęcie działań do wyświetlania użytkownikom internetu reklam tekstowych oraz produktowych konkretnego klienta. Oczywiście poprzedzone jest to odpowiednią analizą dotychczasowych działań, możliwości reklamy, a także grupy docelowej. Opracowywana jest wtedy strategia dotarcia do klientów, a także formy reklamy. W trakcie kampanii agencja sprawuje nadzór nad realizowaniem budżetu. Mierzona jest także efektywność przeprowadzanych działań, aby móc reagować na bieżąco na ewentualne zmiany.
Tagi: Marketing