Zarządzanie stroną internetową może być dla osób nietechnicznych utrudnieniem. Dlatego też bardzo często wykorzystuje się system zarządzania treścią w celu ułatwienia tego zadania. Co to jest CMS? Jakie są rodzaje? Odpowiedzi w poniższym artykule.
Tworzenie stron internetowych wymaga znajomości wielu technologii i języków programowania, aby móc zaoferować klientowi najlepsze rozwiązanie dla jego biznesu. Bardzo często zdarza się, że jest on zainteresowany również modyfikacją w przyszłości treści lub multimediów, które znajdują się na stronie. Wtedy musimy pamiętać, żeby możliwie najbardziej uprościć ten proces. Bowiem nie każdy klient ma odpowiednią wiedzę techniczną, aby tego dokonać. W tym celu wykorzystuje się CMS, które są ułatwieniem dla obydwu stron - twórcy stron internetowych oraz klienta.
Co to jest CMS?
Wiele osób mogło się już spotkać ze skrótem CMS. Tym samym zrodziło się pytanie, co to jest CMS? Jego rozwinięcie to Content Management System, co w polskim tłumaczeniu oznacza system zarządzania treścią. CMS ułatwia tworzenie i edytowanie stron internetowych, a przede wszystkim ich zawartości. Dzięki zastosowaniu systemu zarządzania treścią możliwa jest edycja treści oraz multimediów w prosty sposób. Co ważne, oprogramowanie to oddziela warstwę wizualną witryny od wspomnianych już treści, a także zdjęć, grafik, wykresów, czy tabel. Zatem ewentualna edycja zawartości strony, nie powoduje modyfikacji jej wyglądu. Mówiąc kolokwialnie, nic nie powinno się popsuć, kiedy zmieniane lub dodawane są jakiekolwiek treści. Z tego powodu systemy CMS są bardzo chętnie wykorzystywane. Ich popularność nieustannie rośnie.
Systemy CMS treścią oferują użytkownikom panele administracyjne do sprawnego zarządzania. Są one często podzielone na wspomniane już warstwy wizualne oraz związane z zasobami, które widnieją na witrynie. Ponadto, panel administracyjny CMS umożliwia instalowanie różnego rodzaju rozszerzeń w postaci wtyczek, a także motywów. Takich dodatkowych rozwiązań uzupełniających funkcjonowanie CMS bądź ich wygląd jest mnóstwo. O ile w przypadku wtyczek, warto korzystać z rozwiązań najpopularniejszych, o tyle, jeśli chodzi o motywy, warto rozważyć wady i zalety gotowych szablonów.
Za korzystaniem z CMS przemawia nie tylko prostota w możliwości edycji treści, ale także ogromna społeczność. Z racji popularności, systemy zarządzania treścią skupiają wokół siebie niezliczoną ilość fanów. To dzięki nim możliwy jest rozwój CMS, a także wsparcie na każdym etapie ich funkcjonowania.
Jakie są rodzaje CMS?
Nieustający wzrost popularności CMS sprawił, że powstało wiele różnych ciekawych propozycji. Tym samym możemy dokonać podziału systemów zarządzania treścią na trzy rodzaje: Open Source, SaaS oraz CMS autorski.
Systemy Open Source udostępniane są użytkownikom za darmo. Jednocześnie oferują szereg dodatkowych rozwiązań w zakresie wtyczek oraz motywów. Użytkownicy korzystający z CMS Open Source otrzymują dostęp do kodu źródłowego, co pozwala na samodzielne wprowadzanie zmian. To także możliwość wykorzystywania autorskich rozwiązań w zakresie wtyczek oraz szablonów. Warto jednak pamiętać, że darmowe CMS muszą być na bieżąco aktualizowane, aby były w pełni bezpieczne.
Coraz częściej słyszy się także o CMS dystrybuowanych na zasadach SaaS (Software as a Service). Użytkownicy otrzymują w ten sposób gotowe rozwiązania w formie usługi opartej na chmurze. Za dostęp do nich ponosi się koszty w formie opłaty abonamentowej. W zamian za to klient nie otrzymuje dostępu do kodu źródłowego, ale nie martwi się także instalacją i ewentualnymi aktualizacjami CMS.
Często też do tworzenia różnego rodzaju stron internetowych wykorzystuje się autorskie systemy zarządzania treścią. Są to w większości dedykowane rozwiązania dla konkretnych projektów. Charakteryzuje się dostosowaniem pod względem wyglądu, jak i funkcji do jednego projektu internetowego. Z drugiej strony, należy pamiętać, że są to CMS płatne, a także wymagające większej ilości czasu, aby były skrojone na miarę.
Najpopularniejsze systemy CMS
W internecie dostępnych jest sporo rozwiązań w zakresie CMS. Najwięcej oczywiście typu Open Source. Dlatego też przyjrzymy się najpopularniejszym z nich.
WordPress
Rokrocznie na podium popularnych systemów zarządzania treścią pierwsze miejsce zajmuje WordPress. Serwis W3Techs wskazuje, że aż 38,5% wszystkich witryn dostępnych w internecie korzysta z tego CMS. Skąd taka sława WordPressa? Przemawia za nią kilka kwestii.
Przede wszystkim prostota obsługi. Stworzony w 2003 r. jako system dla blogerów, WordPress podbił serca użytkowników. Jego instalacja i konfiguracja nie wymaga bardzo szczegółowej wiedzy. Wręcz wiele hostingów oferuje darmową instalację WordPressa w ramach swoich usług (za pośrednictwem autoinstalatora). Późniejsze zarządzanie tym CMS odbywa się za pomocą przejrzystego panelu administracyjnego. Jego podział jest przygotowany z myślą o tych użytkownikach, którzy nie mają wiedzy technicznej. W łatwy sposób można w WordPressie dodawać nowe strony, edytować ich zawartość, czy też multimedia. Ewentualne problemy w zarządzaniu WordPressem rozwiązywane są w błyskawiczny sposób dzięki ogromnej bazie wiedzy dostępnej w sieci.
Za korzystaniem z WordPressa jako CMS przemawia jego uniwersalność. Można go wykorzystać do prostych projektów, np. wizytówek, jak i do bardziej skomplikowanych. Jednym z dodatków do tego CMS-a jest WooCommerce, który pozwala przeobrazić go w sklep internetowy. Niezmiennie WordPress jest najpopularniejszym rozwiązaniem dla blogów, zarówno prywatnych, jak i firmowych.
Kolejną ważną kwestią jest dostępność dodatkowych rozwiązań. Szacuje się, że w oficjalnym repozytorium wtyczek do WordPressa znajduje się aktualnie 57,600 pozycji. Dzięki temu użytkownicy mogą korzystać z różnych rozwiązań, które rozszerzą funkcjonalność ich strony. Możliwe jest skorzystanie z wtyczek m.in. do SEO, zarządzania reklamami, optymalizowania multimediów, czy też integracji z innymi platformami. To samo tyczy się motywów, które dostępne są w wersjach darmowych, jak i płatnych.
Joomla!
Od wielu lat popularnością wśród CMS cieszy się także Joomla! To rozwiązanie trochę bardziej skomplikowane niż WordPress, jednak nie ustępuje mu pod względem funkcjonalności. Często Joomla! oferuje użytkownikom więcej możliwości już na starcie, aniżeli inne systemy zarządzania treścią. Dlatego też chętnie jest wykorzystywana do projektów prostych, ale też bardziej skomplikowanych.
Joomla! również umożliwia dostęp do swojego kodu źródłowego. Pozwala to na odpowiednie modyfikacje oraz stosowanie w jej ramach własnych rozwiązań. Użytkownicy tego systemu otrzymują wiele wsparcia, dzięki dedykowanym instrukcjom. Grono osób zajmujących się Joomlą jest na tyle duże, że ewentualne problemy są rozwiązywane w sposób natychmiastowy.
Dla Joomli jest również dostępnych sporo dodatków w postaci wtyczek oraz motywów. Warto jednak zauważyć, że większość dobrych pluginów jest płatna.
Drupal
Wśród popularnych CMS nie można zapominać też o Drupalu. To rozwiązanie jest bardziej skomplikowane od poprzednio wymienionych, ale cieszące się uznaniem wśród zaawansowanych użytkowników. To, co jedni użytkownicy uznają za jego wadę, inni potraktują jako zaletę. Mowa tu głównie o zarządzaniu i sposobach rozbudowy.
Z tego względu, Drupal chętnie wykorzystywany jest do bardzo zaawansowanych projektów. Ma nieograniczoną możliwość rozbudowy, ale często wymaga znajomości, chociażby podstaw HTML, CSS oraz PHP.
PrestaShop
Powyższe rozwiązania przeznaczone są dla różnego rodzaju projektów. Jednak są też dedykowane tylko jednemu typowi - sklepom internetowym. Takim CMS jest PrestaShop.
PrestaShop przeznaczony jest dla małych i średnich sklepów internetowych. Posiada przygotowane do tego wbudowane odpowiednie moduły. Istnieje możliwość rozszerzenia jego funkcjonalności, dzięki dodatkowym wtyczkom. W większości jednak są one płatne. PrestaShop umożliwia integrację z różnymi sposobami płatności za zakupy. Cieszy się także popularnością z uwagi na integrację z innymi platformami sprzedażowymi.
Magento
Innym CMS-em przeznaczonym typowo do prowadzenia sprzedaży w internecie jest Magento. To bardziej rozbudowany system niż PrestaShop. Dlatego też wykorzystywany jest przez bardzo duże sklepy internetowe.
Magento, oferuje szereg rozwiązań wspomagających sprzedaż. Mowa tu, chociażby o integracji z różnymi sposobami płatności, czy też rozbudowanej analityce. Oferuje bardzo dużo opcji konfiguracji, a także rozszerzeń. Jest bardzo wydajnym systemem. Jednak do jego zarządzania niezbędna już będzie fachowa wiedza.
Tagi: