Treść ma ogromną moc sprzedażową. Dlatego też content marketing uwzględniany jest w strategiach i planach marketerów, jako jedno z ważniejszych działań. Angażujący content potrafi bowiem wzbudzić zaufanie wśród potencjalnych klientów, które z kolei przekłada się na lojalność i generowanie sprzedaży. Przekonaj się zatem, czym jest content marketing i co może dać Twojemu biznesowi.
Jest wiele rodzajów marketingu - internetowy, mobilny, szeptany i jeszcze sporo więcej. Każdy z nich ma określone zadanie w firmie, czyli wspieranie procesu sprzedażowego. Dzięki tym zakrojonym na różną skalę działaniom, przedsiębiorstwa mogą generować zyski, które pozwolą na dalsze funkcjonowanie, wypłatę pracownikom wynagrodzenia, a także zapewnią pieniądze właścicielom. W wielu rodzajach marketingu, o których była mowa na początku, przejawia się często jeden, wspólny dla nich. To content marketing. Jest on ceniony przez marketerów, potrafi bowiem wygenerować wiele pożądanych zachowań potencjalnych klientów, w efekcie prowadzących do najważniejszego - sprzedaży produktu lub usługi. Jego skuteczność niekiedy bije na głowę inne działania, nawet droższe. Przyjrzyjmy się, co to jest content marketing i dlaczego ciągle jest o nim głośno.
Co to jest content marketing?
Najprostszą definicją content marketingu jest tworzenie treści na potrzeby wsparcia działań sprzedażowych. Trzeba jednak zauważyć kilka bardzo ważnych rzeczy, które są cechami takiego procesu. Po pierwsze, treści muszą być przede wszystkim angażujące. Nie mogą przechodzić bez echa. Powinny oddziaływać na odbiorcę w taki sposób, aby ten podejmował jakiś, pożądany przez firmę, krok - a nie wyłączał okno przeglądarki. Po drugie, content musi odpowiadać na potrzeby użytkowników internetu. Na nic mogą się zdawać tradycyjne formy reklamowe, które zazwyczaj są pomijane przez odbiorców, np. zagorzałych użytkowników rozmaitych adblockerów dodawanych do przeglądarek, czy też nawet wykorzystujących mikrokomputery do zainstalowania oprogramowania blokującego reklamy w całej domowej sieci. Treść dostarczana przez firmę, która chce sprzedać swój produkt, usługę, czy też wzbudzić zainteresowanie swoją marką, powinna rozwiązywać problemy odbiorców. Możemy tutaj posłużyć się przykładem zapytania z wyszukiwarki: jak ogrodzić działkę? To już daje duże pole do popisu dla firmy, która jest producentem płotów, prowadzi sklep internetowy z różnymi modelami ogrodzeń, czy też zajmuje się profesjonalnym montażem. Musimy tutaj zrozumieć skalę, jaka dotyczy internetu, bo to najczęściej tutaj wykorzystuje się aktualnie content marketing. Potencjalny klient szuka rozwiązań swoich problemów, a pierwsze kroki kieruje w stronę internetu i wyszukiwarki. To daje firmie szerokie spektrum wykorzystania content marketingu, aby dosłownie zadowolić użytkownika treścią, jej jakością, a zarazem odpowiedzią na nurtującą go kwestię. Potencjalny klient wie, co zrobić, aby rozwiązać swój problem, przez co docenia markę, która mu w tym pomogła. Firma zyskuje uznanie, zaufanie, a w dalszych działaniach także sprzedaż. Można powiedzieć „win-win”, obie strony wygrywają. To jest właśnie content marketing - dostarczanie treści, które odpowiadają na pytania użytkowników internetu, angażują, wyposażają w niezbędne informacje dla konkretnej sprawy.
Jak content marketing, to tylko ze strategią
Chcąc korzystać z content marketingu musimy zrozumieć jeszcze jedną bardzo ważną rzecz. Treść nie może być jednostkowa, samo działanie nie może być pojedyncze. Content marketing powinien być realizowany tylko i wyłącznie w ramach i poprzez strategię. Nie da się od tego odejść, jeśli chce się dowozić wyniki. Strategia content marketingowa opiera się na planowaniu treści, wybraniu miejsc ich dystrybucji. Konieczne jest zatem dokładne poznanie grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. Musimy wiedzieć jakimi obszarami się interesuje, co robi w wolnych chwilach, jaki jest przedział wiekowy, która płeć stanowi większość. To informacje, które pozwolą na dokładne zaplanowanie, zarówno treści, jak i dalszych z nią działań. Nie można zapominać także o promowaniu powstałego contentu, no i oczywiście mierzenie, mierzenie i jeszcze raz mierzenie efektywności. Daje nam to obraz trudnego procesu, to jednak wyobrażenie. Content marketing jest wart zaangażowania, a im bliższe jego poznanie, tym lepsze jego zrozumienie i osiąganie dzięki niemu rewelacyjnych wyników.
Co mi da content marketing?
Słysząc pytanie z nagłówka, chciałoby się zaśpiewać wraz z Beatą Kozidrak „Co mi Panie dasz, w ten niepewny czas”. Tu jednak, dzięki content marketingowi czas może być bardzo pewny. O ile oczywiście będzie umiejętnie wykorzystywany. Co może dać marketing treści firmie?
Zaufanie i lojalność odbiorców - klientów
Pierwszymi, ważnymi korzyściami z realizowania strategii content marketingu, są: budowanie zaufania odbiorców oraz ich lojalności wobec marki. Treść, która trafia do użytkowników internetu, ale nie tylko, bo również w offline można realizować takie działania, jest im bardzo pomocna. Taka przynajmniej powinna być, aby content marketing miał sens. Informacje zawarte w artykułach, czy też komunikatach, inspirują, a zarazem przekazują dawkę wiedzy na określony temat. W ten sposób pomagają rozwiązać problemy swoich odbiorców. Co to powoduje? Budowanie u użytkowników sieci zaufania. Wiedzą, że w tym miejscu, u tej marki znaleźli odpowiedź na nurtujące ich pytania. Pierwsza taka wizyta, potem druga, kolejna, to ciągłe przekazywanie wartościowych dla odbiorcy informacji, które będzie wykorzystywał w teraźniejszości, jak i przyszłości. To także pomaga budować lojalność wobec marki. Potencjalny klient ma świadomość, że ta konkretna firma go nie zawodzi, wraca zatem do niej po kolejną dawkę wiedzy, a także rekomendowane przez nią produkty czy usługi. Lojalność możemy rozumieć w tym przypadku także jako sympatyzowanie z konkretną marką.
Zaangażowanie odbiorców
Treść, która niesie odbiorcy wartość, jest chętnie przez niego komentowana, czy też udostępniana dalej. Zaangażowanie wokół contentu jest zatem jedną z korzyści dla firmy. Użytkownicy, którzy zapoznali się z tekstem trafiającym do ich zainteresowań, wywiązują na poruszony w nim temat dyskusję. Wymieniają się opiniami z innymi czytelnikami, doradzają. Możemy zatem pokusić się o stwierdzenie, że w pewnym sensie budują społeczność wokół marki. Angażujący content udostępniany jest dalej, trafia na Facebooka, Twittera, LinkedIna. Wspomina się o nim w postach na Instagramie, czy też powołuje w innych artykułach. Zaangażowani odbiorcy wartościowej treści są zatem dodatkowym teamem marketingowym, nieskończenie toczącą się kulą śnieżną, która po drodze zbiera kolejnych użytkowników i zachęca do rozmowy na konkretny temat poruszony przez markę. Tym sposobem świadomość istnienia firmy oraz oferowanych przez nią produktów jest coraz większa, a to wszystko niewielkim, aczkolwiek przemyślanym nakładem pracy.
Sprzedaż
To, czego oczekują wszyscy - przedsiębiorcy, marketingowcy - sprzedaż, także jest efektem realizowania strategii content marketingowej. Co ciekawe, treść może sprawić napływ znacznie większej liczby potencjalnych klientów, niż inne działania. Ważne jest zatem, aby to, jakie artykuły czy też komunikaty trafiały do odbiorców, budowały to, o czym mowa jest wyżej - zaufanie, lojalność, zaangażowanie. To pośredniki w dążeniu do sprzedawania produktów czy usług, a nawet samej marki. Podkreślić trzeba jeszcze jedną istotną kwestię - sprzedaż ta jest wynikiem inwestycji mniejszej ilości pieniędzy.
Gdzie, no gdzie publikować?
Wiadomo już, czym jest content marketing, co może dać firmie go realizującej. Przyszedł czas na zajęcie stanowiska na temat dystrybucji treści. Ważne jest tu bowiem wcześniejsze przeanalizowanie grupy docelowej, do której ma docierać artykuł, komunikat, czy cokolwiek innego, ale mieszczącego się w obszarach contentu. Bez tego nie ruszymy dalej. Dopiero potem możemy uwzględnić w strategii content marketingowej miejsce, w którym nastąpi publikacja treści. Najpopularniejszym rozwiązaniem są blogi, czy to firmowe, czy też specjalnie tworzone tematyczne, powiązane z marką. To podstawa, a jeśli się o nią dba, to przynosi naprawdę ciekawe efekty, „które się fizjologom nie śniły”. Gdzie jeszcze publikować? Social media, czyli posty na Facebooku, Twitterze, Instagramie, o LinkedIn nie zapominając, jeśli tam się znajduje nasza grupa docelowa.
Pisać, czy coś więcej?
Na content marketing powinniśmy spojrzeć szerzej niż tylko przez pryzmat samej treści pisanej na blogach firmowych. Owszem, jest ona najpopularniejsza i najchętniej wykorzystywana, ale to nie jedyna możliwość. Dostarczanie angażującego contentu można realizować również za pośrednictwem newsletterów, opisów produktów, ebooków, infografik, case study, czy nawet artykułów sponsorowanych. Nie zapominajmy o równie ważnych sposobach komunikacji, czyli wideo oraz podcastach. Materiały filmowe są chętnie przyswajane przez odbiorców od wielu lat. Z kolei podcasty to forma, która odrodziła się na nowo i weszła z butami w marketing.
Jak to się ma content marketing do SEO?
Przechodzimy na koniec do jeszcze jednej ważnej sprawy związanej z marketingiem treści. Jak content marketing wpływa na SEO? Otóż bardzo dobrze. Google ma to do siebie, że co jakiś czas aktualizuje algorytmy wyszukiwarki i nigdy nic nie jest pewne. Trzeba być na bieżąco ze zmianami i SEO musi na nie reagować. Warto jednak podkreślić aktualne podejście Google do treści - są one promowane, o ile wykazują prawdziwą wartość dla użytkowników. Jeśli zatem tworzymy artykuły stanowiące odpowiedź na pytania odbiorców, jednocześnie rozwiązując ich problemy, to są ogromne szanse, aby znajdowały się one na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania. W ten oto sposób zyskują nie tylko użytkownicy sieci, ale marka. Efekt kolejnych wartościowych treści roztacza się bowiem na pozycjonowanie całej marki, jako cieszącej się wśród użytkowników zaufaniem i dostarczaniem w dłuższej perspektywie ważnego dla nich contentu.
Podsumowanie
Czy zatem inwestycja w content marketing ma sens? Ogromny! To marketingowi treści przypisuje się bowiem bardzo wysoką skuteczność, kiedy użytkownicy na rozmaite sposoby blokują wyświetlanie reklam displayowych. Content przekazywany w formie angażujących artykułów (ale nie tylko), opierających się na zainteresowaniu odbiorców, przekazujący wiedzę, a zarazem rozwiązujący problemy, to coś, co doceniają użytkownicy. W ten sposób zaczynają ufać marce, stają się wobec niej lojalni, do czego pociągają kolejnych. Rośnie piramida zaangażowanych wokół firmy osób, które z nią sympatyzują, kupują jej produkty i polecają następnym. Czy można zatem wyobrazić sobie jakieś piękniejsze działanie marketingowe? Może i tak, ale wartościowy content to niewielka inwestycja pieniężna, która potrafi przynieść ogromne żniwo sprzedażowe.
A jeśli potrzebujesz wsparcia w tym temacie, to napisz do nas: kontakt@manley.pl
Tagi: Marketing