Pozycjonowanie stron Strony internetowe Sklepy internetowe Studio graficzne Realizacje Klienci Blog Darmowa wycena Kontakt

Co to jest CTA? Stwórz skuteczne wezwanie do działania

Kategoria: Strony internetowe


Co to jest CTA? Stwórz skuteczne wezwanie do działania

 

Działania marketingowe prowadzone na stronach internetowych, ale nie tylko, mogą składać się z wielu elementów. Wiedząc, co to jest CTA, a także jak go wykorzystywać, można stworzyć skuteczny komponent witryny, wpływający na konwersję. To z kolei przekłada się na realizację zamierzonych celów biznesowych. Sprawdź, jak stworzyć skuteczne CTA. 

  • CTA, czyli Call to action, to wezwanie do działania,

  • CTA spotkamy na stronach internetowych, w newsletterach, a także reklamach tekstowych oraz bannerowych,

  • tworząc skuteczne wezwanie do działania, należy zwrócić uwagę na design, miejsce eksponowania i odpowiednie stosowanie języka,

  • nie powinno się umieszczać kilku CTA obok siebie,

  • skuteczne wezwanie do działania przekłada się na konwersję. 

Nie od dziś wiadomo, że witryny internetowe są tworzone w określonych celach. Mają spowodować, że odbiorcy dowiedzą się o marce i kupią jej produkty lub usługi. Dlatego też kładzie się nacisk na tworzenie sklepów internetowych, landing page dla danego produktu lub usługi, a także blogi służące komunikacji marki z odbiorcami. Wejście marki w świat e-commerce i funkcjonowanie w nim wspomagane jest rozmaitymi działaniami marketingowców. O ile takich procesów jest mnóstwo, to łączy je jeden cel - doprowadzenie do sprzedaży produktu lub usługi. Jednym z nich jest właśnie CTA. To na tyle istotny element, że nie powinno się go pomijać w trakcie działań marketingowych

Co to jest CTA?

Wielokrotnie pojawiają się pytania, co to jest CTA? Marketingowcy posługują się różnymi skrótami, które mogą być obce, ale odwołują się one do szeregu procesów wykorzystywanych w internecie. CTA, czyli Call to action, to wezwanie do działania, prezentowane w formie przycisku, tekstu lub ikony. Jego zadaniem jest zachęcić użytkownika do podjęcia określonego działania na stronie internetowej. Efektem może być skorzystanie z formularza, zapisanie się do newslettera, kupienie konkretnego produktu, czy też skorzystanie z promocji. Stosowanie CTA jest zabiegiem bardzo popularnym, a zarazem efektywnym. Odbiorca komunikatu wezwania do działania ma bowiem zasugerowane postępowanie. Skuteczne CTA pozbawia go wątpliwości odnośnie dalszych kroków, jakie powinien wykonać. Wręcz namawia, wskazuje co teraz zrobić i jakie będą tego konkretne korzyści. Często przeglądając strony internetowe, możemy się natknąć na komunikaty w stylu: “kupuję”, “zapisuję się”. To właśnie one wzywają użytkownika do określonego działania. 

Gdzie stosuje się CTA?

Call to action jest elementem, który można stosować w wielu miejscach. Jego wykorzystanie nie ogranicza się jedynie do stron internetowych. W trakcie codziennego funkcjonowania w internecie możemy natknąć się na CTA na każdym kroku. Portale informacyjne, sklepy internetowe, blogi, landing page, to tylko część z nich. CTA z powodzeniem stosuje się również w newsletterach, a także reklamach tekstowych i banerowych. Wezwanie do działania ma to do siebie, że nie jest zabiegiem trudnym. Jednak warto testować różne rozwiązania w jego zakresie, aby sprawdzić, które jest optymalne dla miejsca, gdzie zostało umieszczone. 

Stwórz skuteczne wezwanie do działania

Funkcjonowanie w branży e-commerce wiąże się z wieloma działaniami, prowadzącymi użytkownika do najbardziej pożądanego celu, czyli kupna przez niego produktu lub usługi. Droga do tego efektu wiedzie przez jeden z najłatwiejszych, ale zarazem bardzo skutecznych zabiegów, czyli stosowanie Call to action. Kiedy wiemy, co to jest CTA, pora, abyśmy poznali rady, które pomogą w stworzeniu skutecznego wezwania do działania

Zadbaj o design CTA

Stosowanie CTA wiąże się z koniecznością jego wyróżnienia na tle strony. Należy zadbać o design wezwania do działania, aby nie umknęło ono odbiorcy w gąszczu innych elementów graficznych witryny. Najczęściej elementem wyróżniającym Call to action jest zastosowanie kontrastowych kolorów. Wtedy są one łatwiej dostrzegane. Ponadto, jeśli wezwanie jest przyciskiem, wybiera się jego odpowiedni rozmiar. Na dostrzeganie CTA na stronie przez użytkowników wpływa również jego otoczenie. W niektórych sytuacjach sprawdza się brak dookoła jakiegokolwiek innego elementu, w innych zaś otoczenie tekstem lub grafiką i wyróżnienie przycisku na ich tle. Wszystko to zależy także od charakteru witryny oraz jej wyglądu. Nie mniej jednak warto testować różne rozwiązania pod względem designu i wybrać ten, który przyniesie najlepszą konwersję. 

Stosuj język korzyści

Call to action jest przeważnie krótkim komunikatem. Na jego skuteczność wpłynie stosowanie języka korzyści. Użytkownik zapoznający się z wezwaniem do działania musi od razu wiedzieć jaką korzyść przyniesie mu kliknięcie przycisku. Odbiorca chce wiedzieć, czy to będzie zniżka na produkt, ebook, wcześniejszy dostęp do jakiejś platformy, możliwość darmowego przetestowania usługi. Wiedząc, co potencjalny klient zyska w zamian za skorzystanie z CTA, chętniej wykona zamierzone przez nas działanie. Nikt bowiem nie chce robić czegoś za darmo, musi mieć z tego jakiś profit. Podobnie w przypadku Call to action. Przykładem może być komunikat: “Zapisz się do newslettera i sprzedawaj więcej”. Możemy w nim zauważyć jednakowo zachęcenie do wykonania określonego działania oraz wartość, jaką otrzyma użytkownik w zamian za nie. Oczywiście wymieniona korzyść musi być powiązana z tematyką CTA oraz całej witryny, czy newslettera. Warto zatem przemyśleć, co chcemy dać użytkownikowi za skorzystanie z wezwania do działania, co będzie dla niego stanowiło wymierną wartość. Jednocześnie taki komunikat informuje odbiorcę, co się stanie, kiedy kliknie przycisk. 

Wykorzystuj jasne i proste komunikaty

Z powyższą radą wiąże się kolejna. Wszystkie bowiem komunikaty w CTA muszą być jasne i proste dla odbiorcy. Nie mogą być skomplikowane, wywołujące zawahanie się, czy wątpliwości. Najczęściej spotykamy je w formie “zamów teraz, “kup”, “zapisz się”, “zaloguj się”. Takie sformułowania są łatwe do zrozumienia, nie wymagają zastanowienia się nad ich znaczeniem. 

Zwracaj się w 1 osobie liczby pojedynczej

Proste komunikaty są zawsze najlepsze. Jednak na ich skuteczność wpływa dodatkowo zwracanie się w 1 osobie liczby pojedynczej. Wtedy też przekaz wezwania do działania wybrzmiewa inaczej. Jest bardziej spersonalizowany do użytkownika, który go widzi. Dlatego też zastępuje się komunikaty “zamów teraz” na “zamawiam teraz”. Użytkownicy chętniej klikną przycisk o treści “zapisuję się” niż “zapisz się”. Taka forma CTA na stronie internetowej, czy też w newsletterze, nie tylko sugeruje działanie, ale wręcz wzmaga chęć użytkownika, który stwierdza “ja naprawdę chcę dostać 10% zniżki” dlatego klika “zapisuję się”. W innej sytuacji może to być budowanie w kliencie przeświadczenia, że “ja chcę sprzedawać lepiej”, dlatego korzysta z CTA o treści “pobieram ebooka”. Taka forma powinna być również wykorzystywana w przypadku blogów. Czytelnicy chętniej klikną przycisk o treści “czytam dalej”, aniżeli “czytaj dalej”. Zwrot “czytam” odnosi się bezpośrednio do nich. To także kolejny z zabiegów pozbawiających użytkownika wątpliwości co do wykonania zamierzonego przez nas działania. 

Umieszczaj CTA w widocznym miejscu

Niezwykle ważne, kiedy wiemy, co to jest CTA, jest jego właściwe umieszczanie. Wspominaliśmy już trochę o otoczeniu przycisku wzywającego do działania. Warto jednak zwrócić uwagę na miejsce, w którym jest on umieszczany. Na stronie internetowej musi być nie tylko wyróżniający się na tle innych elementów, ale też łatwo dostępny i szybko zauważalny. Miejsce, w którym umieścimy Call to action, powinno znajdować się w zasięgu wzroku użytkownika, a w pobocznych częściach witryny, gdzie odbiorca nawet nie zerka. Przyjmuje się zatem, że wezwanie do działania na stronie internetowej powinno znajdować się już na pierwszym widoku, który jest prezentowany użytkownikowi po załadowaniu witryny. Podobnie w przypadku newsletterów. Komunikat z CTA musi być umieszczony w sekcji, która znajduje się powyżej linii załamania, czyli tak samo, jak w przypadku witryny, to część maila, którą widzi odbiorca po jego otwarciu. Bez stosowania się do tej rady, ciężko spodziewać się dużych efektów umieszczania na stronach czy też w newsletterach dużych efektów wezwania do działania. 

Działaj na emocjach

Emocje to jeden z bardzo ważnych czynników, który powinniśmy wykorzystywać, aby stworzyć skuteczne wezwanie do działania. Prawda jest taka, że emocje zawsze są w cenie. Ich umiejętne wykorzystywanie potrafi przynieść zamierzone skutki. Nie inaczej jest w przypadku tworzenia Call to action. Bardzo często wykorzystuje się w nim komunikaty uzmysławiające odbiorcom ich wewnętrzne potrzeby. To także gra na uczuciach. Skuteczne wezwania do działania daje użytkownikowi poczucie, że tylko kliknięcie przycisk dzieli go od spełnienia jakiegoś swojego marzenia, zrealizowanie planu, który od pewnego czasu przekładał na odległe “później”. W kreowaniu komunikatów CTA stosuje się zatem pozytywne emocje, które są ogromną szansą na zwiększenie konwersji. 

Wykorzystuj czas

W życiu czasami nie ma nic gorszego, niż goniący nas czas. Terminy, deadline w życiu zawodowym kojarzyć się mogą negatywnie. Inny kształt za to przybierają, jeśli chodzi o uzyskanie korzyści. Dlatego też w tworzeniu skutecznego CTA wykorzystuje się czas. Komunikaty o treści “Promocja ważna tylko przez 3 dni”, czy też “Masz tylko 14 dni na zapisanie się do newslettera i skorzystanie z bonusu” sprawiają, że nie czekamy, tylko wykonujemy określone działanie tu i teraz. Widząc takie zdania, wewnętrzny głos podpowiada nam, żeby kliknąć przycisk, bo inaczej okazja nam przepadnie. Co za tym idzie, nie będziemy mieli z niej żadnej korzyści, a przecież lepiej coś mieć, niż nie mieć nic. Motywacja przy wezwaniu do działania potrafi jeszcze bardziej zwiększyć ilość osób, które skorzystają z CTA. To w efekcie przekłada się na lepsze generowanie leadów, które prowadzą do sprzedaży i realizowania celów biznesowych marki. 

Dopasuj komunikat do grupy docelowej

Każda witryna internetowa, czy też newsletter, ma określonych odbiorców. To do nich dostosowywany jest design strony lub maila. Nie inaczej jest z CTA. Wezwanie do działania powinno być dopasowane do grupy docelowej. Musimy pamiętać o wykorzystywaniu właściwych słów, ich jakość, a także otoczeniu przycisku. Inny bowiem komunikat zastosujemy, kiedy prowadzimy sklep internetowy dla wędkarzy, inny dla rowerzystów, a jeszcze inny do branży IT. Od miejsca, gdzie stosujemy Call to action, zależy również, czy możemy sobie pozwolić na formalny język, czy też luźniejszy. 

Powołuj się na społeczny dowód słuszności 

Jednym z elementów wpływających na skuteczność wezwania do działania jest powołanie się na społeczny dowód słuszności. To reguła, która pomaga użytkownikowi w podjęciu określonej decyzji, podążając za grupą. Jeśli zatem w otoczeniu przycisku CTA umieścimy informację o liczbie osób, które skorzystały z takiej możliwości, możemy liczyć, że kolejne osoby zrobią to samo. Informacja liczbowa pomoże im w podjęciu decyzji i wykonanie działania, do którego nakłaniamy. 

Testuj, testuj i jeszcze raz testuj

Zaprezentowany na jednej stronie internetowej, czy też w newsletterze, element CTA nie musi być tak samo efektywny na innej. Dlatego też w tworzeniu skutecznego wezwania do działania ważne jest testowanie różnych rozwiązań. Należy wziąć pod uwagę zarówno miejsce, gdzie jest eksponowany Call to action, a także jego wygląd i komunikat. Wszystkie te elementy przekładają się na efektywność wezwania do działania i liczbę dokonywanych konwersji

Czego nie robić z Call to action?

Powyższe rady pomogą stworzyć skuteczne wezwanie do działania na stronie internetowej lub w newsletterze. Są też pewne działania, których nie powinniśmy robić z Call to action, aby nie zmniejszać jego efektywności. 

  • Nie przekierowuj użytkownika w inne miejsce - potencjalny klient po skorzystaniu z CTA powinien dotrzeć tam, gdzie musi, a nie tam, gdzie nie powinien. Wpływa to na całokształt odbioru marki. 

  • Nie stosuj kilku CTA obok siebie  - ilość elementów wzywających do działania powinna być ograniczona. Nie powinno się stosować ich kilku obok siebie na stronie czy w newslettera. To zabieg zniechęcający odbiorcę. W efekcie użytkownik nie skorzysta z żadnego z CTA. 

  • Nie czekaj z przekazywaniem korzyści - użytkownicy wykonują określone przez nas działanie, ale oczekują za to szybkich korzyści. Nie powinniśmy zwlekać z ich przekazywaniem do kolejnego dnia, czy też innego dłuższego terminu. 

  • Nie komplikuj korzystania z CTA - jeśli odbiorca zechce wykonać działanie, to nie utrudniaj mu całego procesu dodatkowymi formularzami, czy też innymi dodatkowymi działaniami. 

Podsumowanie

Planując strategię działań marketingowych dla naszej strony internetowej, warto dowiedzieć się, co to jest CTA. Tworząc wezwanie do działania, należy zwrócić uwagę na kilka czynników, wpływających na jego skuteczność. Przede wszystkim warto poświęcić czas na dopracowanie jego designu, a także stosować proste, jasne komunikaty. Istotne jest także dopasowanie treści do grupy docelowej, a także wykorzystywanie w nich działania na emocjach. Wszystko to wpływa na efekty, które przekładają się na konwersję oraz realizację celów marketingowych i biznesowych marki.

 

Tagi: