Każda strona internetowa do funkcjonowania potrzebuje dwóch rzeczy: domeny i hostingu. Co to jest domena? Najprościej rzecz ujmując, domena to adres, który wpisujemy w przeglądarce, aby wywołać konkretną witrynę internetową. Sprawdźmy jednak dokładnie, co to jest domena w internecie, jak ją wybrać, zarejestrować, a ostatecznie sprawić, aby kierowała do właściwej strony www.
- Domena, obok hostingu, jest najważniejszym elementem umożliwiającym funkcjonowanie strony w sieci
- Dostępnych jest kilka rodzajów domen
- Wybór domeny powinien być podyktowany łatwością zapamiętania i brakiem komplikacji przy jej wpisywaniu
- Domenę przeważnie wykupuje się z rocznym okresem jej ważności
- Adres powinien być delegowany na odpowiednie adresy DNS naszego hostingu
Najczęściej pierwszym krokiem do zaistnienia firmy w sieci jest stworzenie strony internetowej. Jej dostępność dla wszystkich użytkowników jest możliwa dzięki ulokowaniu jej w odpowiednim miejscu, czyli hostingu, a także przydzieleniu konkretnego adresu, czyli domeny. W codziennym korzystaniu z internetu możemy zauważyć, że każda strona www ma swoją oddzielną domenę. Pod inną znajdziemy portal informacyjny, stronę firmową, a także blog influencera. Możemy zatem potraktować domenę internetową jak adres zamieszkania strony www. Jednak, żeby adres kierował do właściwej witryny internetowej, trzeba wiedzieć, co to jest domena internetowa, zarejestrować ją, a także przekierować do hostingu.
Co to jest domena?
Pokrótce określiliśmy już, co to jest domena w internecie. Ustaliliśmy, że domena to adres strony internetowej. Wchodząc jednak w szczegóły, dowiadujemy się, że domena maskuje adres IP serwera i katalogu, w którym zapisane są pliki strony internetowej. Za przetłumaczenie adresu IP na domenę odpowiedzialna jest usługa DNS, czyli Domain Name System.
Sama domena składa się z kilku elementów:
- przedrostka w postaci nazwy wykorzystywanego do połączenia ze stroną protokołu, czyli http:// lub https://,
- nazwy usługi - www., chociaż aktualnie większość stron internetowych nie wymaga wpisywania nazwy usługi,
- nazwy witryny internetowej, którą możemy również określić jako nazwę domeny,
- rozszerzenia stanowiącego domenę najwyższego lub drugiego poziomu np. .pl, .com, .com.pl.
Domeny najwyższego poziomu
Wśród funkcjonujących domen internetowych możemy spotkać dwa ich rodzaje. Pierwszym z nich są domeny najwyższego poziomu (TLD - Top-Level Domains). To adresy, które nie mają już żadnego innego nad sobą. Zaliczamy do tej grupy adresy generyczne, które z kolei dzielą się na globalne takie jak: .net, .com, .org: oraz europejskie - .eu. Do domen najwyższego poziomu włącza się także krajowe - z końcówką m.in. .pl, .de, .ru., .eu, a także sponsorowane - .tel, .online, .blog.
Domeny drugiego poziomu
Kolejną kategorią są domeny drugiego poziomu. To dwuczłonowe adresy, które, jak nazwa wskazuje, znajdują się poniżej domen najwyższego poziomu. W ich skład wchodzą adresy funkcjonalne np. com.pl, net.pl, org.pl, gov.pl, oraz regionalne np. mazowsze.pl.
Jak wybrać domenę?
Domena, pod którą dostępna będzie nasza strona internetowa, powinna być łatwa do zapamiętania. Jak wybrać domenę? Najwięcej osób decyduje się na domenę w postaci nazwy firmy lub produktu. Przy czym należy pamiętać, że im łatwiejsza i krótsza domena, tym użytkownik będzie mógł ją łatwiej i szybciej zapamiętać. Długie adresy stron są niepopularne, a także bywają zawiłe.
Nie warto stosować skomplikowanych nazw, których wpisywanie przysporzy użytkownikowi problemów. Jeden błąd popełniony przez potencjalnego klienta, który wpisywał adres naszej witryny, spowoduje, że nie dotrze on do właściwego miejsca. Co więcej, może trafić nie tam, gdzie trzeba albo zrezygnować ze skorzystania z naszych usług. Coraz częściej odchodzi się również od stosowania myślników w nazwach domen.
Za to dostawcy usług domenowych umożliwiają wykorzystanie w nazwach polskich liter. Domeny z polskimi znakami diakrytycznymi (IDN) są ciekawą opcją. Warto jednak przemyśleć ich stosowanie z uwagi na problemy z ich wpisywaniem przez osoby nieznające języka polskiego.
Jak zarejestrować domenę?
Wiedząc już, co to jest domena internetowa, możemy przejść do jej rejestracji. Potrzebować będziemy do tego firmy oferującej możliwość kupienia domeny jak np. dHosting.pl. Po przejściu na stronę www usługodawcy przechodzimy do zakładki “domeny”. Tam wpisujemy adres, który chcemy, aby stał się naszą własnością. Po jego wyborze oraz sprawdzeniu dostępności dodajemy domenę do koszyka. Proces ten przypomina zakup produktów w sklepie internetowym. Po dodaniu adresu do koszyka przechodzimy do niego. Wraz z domeną możemy zakupić również hosting. Następnie przechodzimy do wypełnienia formularza z danymi. Każda rejestracja domeny wymaga od nas podania danych właściciela, bez względu czy dokonujemy zakupu adresu jako osoby prywatne, czy jako firmy. Konieczne będzie podanie prawdziwych i aktualnych danych adresowych, a także nr PESEL lub NIP. W niektórych przypadkach wymagane jest także podanie, oprócz adresu właściciela, danych kontaktowych administratora domeny. Możemy tutaj podać takie same dane, jak w polu właściciela, chyba, że przekazujemy komuś uprawnienia do administrowania naszą domeną. W trakcie rejestracji lub po jej zakończeniu, w zależności od usługodawcy, konieczne będzie również przekierowanie domeny na właściwy hosting. Jeśli dokonujemy zakupu adresu w firmie, w której posiadamy również wykupione miejsce na stronę internetową, to nie musimy podejmować takich kroków.
Domena gdzie indziej niż hosting
Wiele osób, które zastanawiają się, co to jest domena internetowa, interesuje również, czy możliwy jest zakup domeny gdzie indziej niż hosting. Oczywiście jest to możliwe i nawet bardzo popularne. Dzieje się tak z uwagi na korzystniejsze oferty innych firm w zakresie domen, niż miejsce, w którym użytkownicy posiadają hosting. Rejestracja domeny gdzie indziej niż hosting wymaga zmiany konfiguracji adresu. Jest to bardzo prosty zabieg, polegający na podaniu adresów DNS hostingu, który mamy wykupiony. Po ich zmianie należy odczekać przeważnie do 48-72 godzin, aż zakończony zostanie proces propagacji domeny.
Jak sprawdzić, czy domena jest wolna?
Proces rejestracji domeny poprzedzony jest przez wybór najciekawszej nazwy. Kiedy wybraliśmy najlepszą propozycję, przyda się wiedza, jak sprawdzić, czy domena jest wolna. To niezwykle ważny etap, który jednocześnie weryfikuje nasze pomysły. Aby sprawdzić, czy domena jest wolna, należy przejść na stronę internetową firmy umożliwiającej ich rejestrację. Każda z nich wygląda niemal podobnie, czyli w centralnym miejscu umieszczona jest wyszukiwarka domen. Należy w niej wpisać wymyśloną przez nas nazwę oraz końcówkę. Po krótkim czasie będziemy mogli zobaczyć, czy domena, którą wymyśliliśmy, jest wolna. Jeśli tak nie będzie, zobaczymy propozycje rozszerzające nazwę domeny lub wykorzystujące stworzony przez nas adres, ale z inną końcówką.
Ile kosztuje domena?
Domena internetowa niezbędna jest, aby użytkownicy mogli łatwo trafić na naszą stronę internetową znajdującą się na serwerze hostingowym. Ceny domen zależą od wielu czynników. Przede wszystkim od usługodawcy, który w ofercie ma sporą liczbę domen oraz możliwość ich rejestracji. Drugim czynnikiem wpływającym na to ile kosztuje domena, jest wybór jej rodzaju. Przeglądając cenniki, można zauważyć, że często domeny krajowe są jednymi z najtańszych. Adres z końcówką .pl można mieć już za 10 - 20 zł brutto za pierwszy rok. W przypadku domen globalnych musimy liczyć się z większymi cenami, ale nie zaporowymi. Decydując się na adres strony internetowej z końcówką .com, poniesiemy opłatę w wysokości 30 - 40 zł za pierwszy rok. Z kolei za domenę funkcjonalną com.pl przyjdzie nam zapłacić 5 - 15 zł brutto.
Powyższe ceny to opłaty, które ponosimy podczas rejestracji naszego adresu. Zastanawiając się, ile kosztuje domena, należy zwrócić uwagę też na inną pozycję w cenniku, która wyszczególnia koszt przedłużenia ważności adresu. Warto podkreślić, że domenę kupujemy w formie abonamentowej, co oznacza, że płatność za jej ważność jest cykliczna. Zatem po pierwszym roku, aby domena nadal pozostawała w naszych rękach, musimy ponieść opłatę za kolejny rok przedłużenia. Jest to koszt większy niż w przypadku rejestracji. W sytuacji przedłużenia ważności domeny .pl mowa o koszcie 50 - 150 zł, w zależności od rejestratora.
Często firmy zajmujące się rejestracją domen oferują liczne promocje. Możemy wtedy stać się posiadaczami domen w o wiele niższych cenach za pierwszy rok funkcjonowania. Popularne są również oferty, w których zupełnie za darmo możemy kupić adres internetowy. Warto jednak zwracać wtedy uwagę na koszt przedłużenia ważności, który może być bardzo wysoki.
Kiedy domena wygasa?
Wyjaśniając, co to jest domena internetowa, musimy również zwrócić uwagę na jej ważność. Wspomnieliśmy o tym częściowo w akapicie dotyczącym ceny. Otóż domeny mają swoją ważność, która trwa przeważnie rok. To oczywiście zależy od czasu, jaki wybraliśmy podczas rejestracji. Jednak większość osób decyduje się wtedy na roczną ważność z uwagi na niższą cenę, którą należy wtedy zapłacić. Po tym okresie należy ją przedłużyć i ponieść z tego tytułu stosowną wyższą opłatę. Wtedy też możemy zdecydować się na dłuższy okres ważności, niż roczny. Warto jednak pamiętać, że z tym również wiąże się wyższa opłata końcowa.
Zdarzają się sytuacje, gdy chcemy sprawdzić, kiedy kończy się ważność konkretnej domeny. Przydatne wtedy stają się narzędzia Whois. Pozwalają one sprawdzić, kiedy dany adres internetowy kończy ważność. Jeśli dotychczasowy właściciel go nie przedłuży, to domena trafi w efekcie do ponownego obiegu. Kiedy to się stanie również możemy sprawdzać w narzędziach typu Whois.
Poczta we własnej domenie
Kiedy zdecydowaliśmy się na rejestrację domeny, to mamy więcej możliwości niż tylko przypisanie jej do naszego hostingu i tym samym strony internetowej. Możemy bowiem stworzyć skrzynki pocztowe we własnej domenie. Wtedy też przyjmują one przykładową postać: kontakt@naszadomena.pl. Posiadanie poczty we własnej domenie jest standardem w większości firm, a wśród klientów buduje wizerunek profesjonalisty.
Czy domenę można przenieść do innej firmy?
W każdej chwili jednak przed wygaśnięciem domenę można przenieść do innego usługodawcy. Jest to bardzo prosty zabieg. Jedynym wymogiem jest uzyskanie kodu authinfo od aktualnego rejestratora. U nowego usługodawcy rozpoczynamy proces przeniesienia, podając przy tym wspomniany już kod authinfo. Tyle z naszej strony, resztą zajmie się nowy dostawca. O pomyślnym zakończeniu przeniesienia domeny zostaniemy poinformowani drogą mailową.
Podsumowanie
Domena, obok hostingu, jest podstawowym elementem, który jest niezbędny dla naszej strony internetowej. Możemy wybierać pośród adresów z różnymi końcówkami, czy to globalnymi, krajowymi lub funkcjonalnymi. Wykupioną domenę należy delegować na odpowiednie adresy DNS naszego serwera. Wybierając adres, warto decydować się na niedługie i nieskomplikowane nazwy, które będą łatwe do zapamiętania przez potencjalnych klientów.
Tagi: