Posiadanie własnej strony internetowej wzbudza chęć oraz potrzebę mierzenia ruchu, który się na niej odbywa. Skąd przychodzą użytkownicy, czy są nowi, czy powracający, kim są, to pytania, na które odpowiada Google Analytics. To istny must have każdej witryny. Sprawdźmy więc dokładniej, co to jest popularne „GA”!
Usługi Google, o których pisaliśmy na naszym blogu, są bardzo przydatne w prowadzeniu własnej strony internetowej. Niektóre z nich są wręcz konieczne, aby sprawnie mierzyć, analizować i optymalizować swoje działania. Tyczy się to zwłaszcza Google Analytics. Usługa nie ma sobie równych, chociaż konkurencja nie śpi i depcze po piętach (np. Matomo). Google Analytics jest więc numerem jeden, a w połączeniu z innymi platformami Google tworzy jeszcze ciekawsze narzędzie analityczne. Czas więc przekonać się, czym dokładnie jest usługa, o której mówią wszyscy marketingowcy.
Co to jest Google Analytics?
Witryna internetowa to miejsce, które jest nastawione w głównej mierze na konwersję. Aby do niej dochodziło, potrzebny jest ruch użytkowników. To, czy pojawia się on na stronie, będziemy wiedzieć, gdy wdrożymy Google Analytics.
Usługa ta obserwuje naszą witrynę. W razie pojawienia się ruchu narzędzie odnotowuje ten fakt w towarzystwie wielu cennych informacji statystycznych. Dzięki Google Analytics możliwe jest przeanalizowanie tych danych i wyciągnięcie wniosków na temat dotychczasowych działań marketingowych, w tym także związanych z pozycjonowaniem. Korzystanie z tej usługi pomaga również w planowaniu dalszych przedsięwzięć reklamowych.
Jak wdrożyć Google Analytics?
Jeśli jesteśmy posiadaczami konta Google, bez problemu możemy uruchomić Google Analytics dla naszej witryny. Jeśli jednak nie rejestrowaliśmy się dotychczas w narzędziach oferowanych przez giganta z Mountain View - możemy to łatwo zrobić, korzystając z przewodnika.
Po przejściu do narzędzia https://analytics.google.com/analytics/web/ musimy utworzyć usługę. Będzie miała ona specjalny identyfikator. W trakcie konfiguracji zostanie wygenerowany także kod śledzenia. Jego umieszczenie na stronie w większości przypadków sprowadza się do wklejenia zawartości w sekcji <head> witryny. Oprócz tego istnieją również inne formy wdrożenia Google Analytics.
Możliwe jest bowiem „wstrzyknięcie” kodu poprzez już umieszczony na naszej witrynie Google Tag Manager. Kiedy zaś korzystamy z popularnych systemów CMS, możemy użyć dedykowanych wtyczek. Zajmą się one wklejeniem kodu, bez konieczności naszej manualnej modyfikacji odpowiedniego pliku.
Jakie dane dostarczy mi Google Analytics?
Usługa Google Analytics jest ważna z punktu widzenia mierzenia ruchu oraz efektów naszych działań marketingowych. W jej ramach prezentowanych jest wiele cennych informacji, z podziałem na kategorie.
Czas rzeczywisty
Pierwszą zakładką, którą zobaczymy, jest „Czas rzeczywisty”. Możemy z niej dowiedzieć się o aktualnej (na chwilę odwiedzin) sytuacji witryny. Z tej zakładki dowiemy się, ilu obecnie użytkowników przebywa na stronie, jakie jest źródło ruchu, a także, w jakiej lokalizacji przebywają. Cenne są także informacje na temat przeglądanych podstron oraz najpopularniejszego słowa kluczowego.
Odbiorcy
Istną kopalnią wiedzy na temat użytkowników jest podstrona „Odbiorcy”. Google Analytics prezentuje w niej szereg zakładek, które dostarczają nam szczegółowych danych o osobach, które odwiedzają naszą stronę. Raporty powiedzą nam więc:
w jakim wieku są użytkownicy,
jaka płeć przeważa wśród odbiorców,
jakie mają zainteresowania,
czy są to nowi użytkownicy, czy powracający,
jakimi językami się posługują,
z jakich lokalizacji łączą się z naszą witryną,
jakie technologie (w tym urządzenia mobilne) wykorzystują do wejścia na naszą stronę.
Pozyskiwanie
Google Analytics jest doskonałym źródłem informacji o pozyskiwaniu użytkowników. Dowiemy się z niego, skąd przychodzą do nas potencjalni klienci. To właśnie zakładka, która bardzo dużo zyskuje po połączeniu Google Analytics z innymi usługami - Google Ads oraz Google Search Console. Dzięki temu użytkownicy są „obserwowani’ na wielu etapach swojej działalności w sieci, która zaprowadzi ich do wejścia na naszą stronę.
Na podstawie zebranych danych dowiemy się:
jakie są najczęstsze źródła, z których trafiają użytkownicy na naszą witrynę (direct - bezpośrednie wejścia, organic search - bezpłatne wyniki wyszukiwania, referral - wejścia z innych stron, paid search - płatne wyniki wyszukiwania, social - media społecznościowe),
z których kampanii reklamowych wejść było najwięcej,
jakie frazy kluczowe użytkownicy wpisywali, w których efekcie trafili na naszą witrynę,
z jakich sieci społecznościowych kierowany jest ruch na naszą stronę.
Zachowanie
Skoro wiemy już, kim są nasi odbiorcy i skąd przychodzą, pora dowiedzieć się, co robią na naszej stronie. Zakładka „Zachowanie” zdradzi nam które podstrony są najczęściej odwiedzane. Poznamy również ich szybkość (czas wczytywania).
Cenna może okazać się informacja na temat wyszukiwanych przez użytkowników haseł w witrynie. Ponadto w zakładce „Zachowanie” pojawią się dane dotyczące zaprogramowanych przez nas specjalnych zdarzeń.
Konwersje
Ostatnia zakładka przeznaczona jest dla witryn, które nastawione są na sprzedaż i oferowanie usług. „Konwersje” pokażą nam przegląd działań e-commerce, łącznie z podsumowaniem skuteczności produktu. Nie powinno się więc tej zakładki marginalizować, a wręcz często do niej zaglądać i analizować wskazywane w niej dane.
Google Analytics 4 już jest!
Powyżej omawiane zakładki dotyczą dotychczasowej wersji Google Analytics. Pod koniec ubiegłego roku udostępniona została jej nowa forma. Z Google Analytics 4 mogą już korzystać wszyscy użytkownicy, jednak jest to usługa funkcjonująca obok poprzedniej wersji. Nowe wydanie narzędzia nie tylko wprowadza odświeżony wygląd, ale przede wszystkim sposób zbierania danych. Google Analytics 4 rozpatruje wszystkie akcje jako zdarzenie. Przypisuje mu dodatkowe dane, dzięki czemu łatwiej jest monitorować zachowania i wyciągać z nich wnioski.
Podsumowanie
Korzystanie z Google Analytics to wymóg dzisiejszych czasów. Nie ma co się temu dziwić. Wszyscy chcemy wiedzieć, skąd przychodzą użytkownicy na naszą stronę, kim są i jak się na niej zachowują. Wiedza ta jest potrzebna do mierzenia efektów naszych działań marketingowych, w tym również pozycjonowania. Poza tym dane analityczne służą optymalizacji, celem zwiększania konwersji.
Tagi: Marketing