Pozycjonowanie stron Strony internetowe Sklepy internetowe Studio graficzne Realizacje Klienci Blog Darmowa wycena Kontakt

Co to jest Google Search Console?

Kategoria: Marketing


Co to jest Google Search Console?

 

Pozycjonowanie strony internetowej nie może się obyć bez korzystania z odpowiednich narzędzi. Jednym z nich jest Google Search Console. To platforma, która daje sporą dawkę informacji na temat witryny, jej indeksowania, a także pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest świetnym źródłem danych zarówno dla agencji zajmującej się SEO, jak i klienta, który w każdej chwili może zweryfikować efektywność podejmowanych działań.

Skuteczność działań SEO wokół witryny internetowej to temat, który jest bardzo ważny zarówno dla nas, jako specjalistów, jak i dla naszych klientów. Nie jest to możliwe sprawne działanie w tym obszarze bez stałej wiedzy na temat tego, jak konkretna strona jest widziana przez wyszukiwarkę Google. Żeby móc w ogóle zdobywać takie informacje, a potem je wykorzystywać, potrzebne jest stosowanie odpowiednich narzędzi. Najczęściej jest to Google Search Console. Jak wiele usług od Google, to darmowe rozwiązanie, a przy tym bardzo pomocne w codziennej pracy nad poprawianiem widoczności w sieci strony internetowej. Jest ono także źródłem cennych informacji dla klienta. Przyjrzyjmy się zatem dokładnie temu narzędziu, a także sprawdźmy, jak z niego korzystać.

Co to jest Google Search Console?

Zanim przystąpimy do jakichkolwiek działań, mających na celu poprawienie widoczności witryny w sieci, musimy wyposażyć się w odpowiednią wiedzę na temat stanu witryny. Sięgamy wtedy do Google Search Console. Narzędzie to pozwala nam na sprawdzenie, czy witryna została poprawnie zaindeksowana w wyszukiwarce. Dzięki niemu wiemy również, ile razy strona była zaproponowana użytkownikowi, jako odpowiedź na jego zapytanie - wpisaną frazę kluczową. Dowiemy się także, ile z tych wyświetleń sprawiło, że odbiorca kliknął link i przeszedł do naszego serwisu. Google Search Console pozwoli nam zatem na stałe monitorowanie pozycji strony w wyszukiwarce, a analiza zawartych w nim danych umożliwi podejmowanie dalszych decyzji w kontekście działań SEO.

Jak dodać stronę do Google Search Console?

Dodanie strony internetowej do Google Search Console nie jest trudne. Możemy to zrobić na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest dodanie całej domeny, np. manley.pl. Wtedy też bez względu na to, czy prowadzimy naszą stronę z przedrostkiem www, czy bez niego, a także czy wykorzystujemy protokół https:// lub http://, w panelu zobaczymy dane zbiorcze. Inaczej jest w przypadku drugiej możliwości. Dodając usługę z prefiksem, będziemy musieli dodawać każdą wersję serwisu (www oraz bez, a także https:// i http://) oddzielnie. Jeśli tego nie zrobimy, GSC nie poda nam danych dotyczących innych odmian witryny. Przykładowo, kiedy zgłosimy http://manley.pl, narzędzie nie będzie obejmować informacji o https://manley.pl, https://www.manley.pl oraz http://www.manley.pl. Dopiero dodanie tych kolejnych adresów umożliwi nam monitorowanie wszystkich wersji naszego serwisu. Po zgłoszeniu strony do GSC będziemy musieli przejść proces weryfikacyjny. Dopiero wtedy, kiedy potwierdzimy, że jesteśmy właścicielami strony, możliwe będzie korzystanie z narzędzia.

Weryfikacja poprzez plik HTML

Pierwszą możliwością weryfikacji, jaką daje nam Google, to plik HTML. Jest on specjalnie wygenerowany przez narzędzie. Żeby zatem weryfikacja się powiodła, musimy pobrać plik HTML, a następnie uploadować go do katalogu głównego naszej domeny. Wykorzystać do tego możemy klienta FTP lub wbudowany menedżer plików u dostawcy usługi hostingowej.

Weryfikacja poprzez tag HTML

Inną możliwością, również powiązaną z HTML, jest dodanie tagu. Google Search Console wskaże nam dokładne miejsce jego wklejenia - sekcja <head>, ale przed <body> na stronie głównej. Po dodaniu tagu możemy poprosić o sprawdzenie weryfikacji.

Weryfikacja dzięki Google Analytics

Jeśli korzystamy już z Google Analytics, możemy ten fakt wykorzystać do zweryfikowania strony w GSC. Musimy pamiętać jednak o tym, że samo utworzenie konta w GA nic nam nie daje. Wygenerowany specjalny kod z tego narzędzia powinien być dodany na naszej stronie.

Weryfikacja przez Menedżera tagów

Kolejną możliwością weryfikacji jest skorzystanie z Menedżera tagów. Tutaj również musimy mieć wcześniej skonfigurowaną taką usługę. Z kolei na stronie powinniśmy mieć dodany kod kontenera, który zostanie wykorzystany do weryfikacji.

Weryfikacja poprzez DNS

Google daje nam jeszcze jedną opcję zweryfikowania własności zgłaszanej do Google Search Console witryny. To dodanie rekordu DNS do naszej domeny. Usługa wygeneruje specjalną treść, którą powinniśmy umieścić w panelu zarządzania adresem witryny u dostawcy.

Jak korzystać z Google Search Console?

Korzystanie z Google Search Console i analizowanie zawartych w nim danych, może nam w znaczny sposób pomóc w pozycjonowaniu strony internetowej. To również dobry sposób na kontrolowanie postępów bądź zweryfikowanie przez klienta podejmowanych przez agencję działań.

Skuteczność

Pierwsza zakładka, która zaprezentuje nam interesujące wyniki naszej witryny to Skuteczność. Tutaj zobaczymy, jaka jest efektywność realizowanych działań związanych z SEO. Przekonamy się więc, czy obsługująca nas agencja wywiązuje się rzetelnie ze swoich zadań i osiąga zamierzone cele. W „Skuteczności” zobaczymy takie dane jak: łączna liczba kliknięć, łączna liczba wyświetleń, średni CTR oraz średnia pozycja. Po przejściu do każdej z nich, Google Search Console dodatkowo zaprezentuje nam te informacje w postaci wykresu. Musimy pamiętać, że łączna liczba kliknięć pokaże nam, ile razy użytkownicy przechodzili na naszą witrynę, po zaproponowaniu jej w wynikach wyszukiwania na konkretną frazę kluczową. Łączna liczba wyświetleń to z kolei ilość emisji w wyszukiwarce naszej strony po skierowaniu przez użytkownika zapytania. Bardzo ważną daną jest także CTR. Pokazuje on współczynnik ilości kliknięć do wyświetleń witryny w wynikach wyszukiwania. Zaś średnia pozycja powie nam, na jakim miejscu jest prezentowany nasz serwis.

 

Wszystkie dane możemy filtrować, wybierając źródło - sieć, grafika, wideo, wiadomości. Możliwe jest także dokonywanie porównań, zestawiając ze sobą np. informacje dotyczące wyświetleń pochodzących z sieci, i np. z grafiki. Inną cechą filtrowania, na którą pozwala GSC jest również przedział czasowy. To jednak nie wszystko. Narzędzie pokaże nam również, na jakie frazy kluczowe oraz w jakich ilościach witryna została zaproponowana użytkownikowi, które konkretnie podstrony, z jakich krajów pochodzą odbiorcy, z jakich urządzeń korzystają (smartfon/tablet/komputer), jak strona wyglądała w wyszukiwarce oraz w których dniach (z przedziału czasowego) było najwięcej wyświetleń i kliknięć.

Sprawdzanie adresu URL

Kolejną zakładką jest Sprawdzanie adresu URL. Mamy do niej bezpośredni dostęp również z górnej belki narzędzia. To pole tekstowe, do którego możemy wpisać lub wkleić konkretny adres, np. wpisu blogowego, aby sprawdzić, czy został on zaindeksowany lub na jakim etapie jest ten proces. Bardzo często wykorzystuje się tę opcję, aby wyszukiwarka szybciej zauważyła nową podstronę lub nowy artykuł.

Stan

Niesamowicie przydatną opcją w procesie pozycjonowania strony internetowej jest możliwość wyświetlania stanu indeksowania. Dowiemy się z niego, które podstrony naszej witryny prawidłowo przeszły przez cały proces, a które z nich napotkały problemy. Google Search Console w tym drugim przypadku wskaże dokładnie, co się wydarzyło, że strona nie mogła być zaindeksowana. Da nam również szansę, na rozwiązanie problemów. Narzędzie wskaże również linki, które pojawiają się w wyszukiwarce, ale ma co do nich pewne wątpliwości. W tym miejscu dostrzeżemy również podstrony, które celowo nie zostały zaindeksowane. Zaliczymy do nich głównie łącza, które posiadają atrybut „noindex”.

Mapy witryny

W kolejnym miejscu możemy dodać do Google Search Console mapę naszej witryny. Dzięki temu wskażemy wyszukiwarce precyzyjnie, jaka jest struktura strony, a także które linki powinny być zaindeksowane.

Usunięcia

Czasami może zdarzyć się tak, że będziemy chcieli, aby któraś z naszych podstron zniknęła z wyników wyszukiwania. GSC daje nam wtedy dwie możliwości. Jedną z nich jest usunięcie witryny z wyników na okres 6 miesięcy. Druga zaś pozwala na usunięcie tylko części strony, a zarazem jej wersji zapisanej w pamięci podręcznej. Wtedy też aktualna zawartość pojawi się w wyszukiwarce po ponownym zaindeksowaniu.

Podstawowe wskaźniki internetowe

Tzw. core web vitals to nowość w Google Search Console. Od jakiegoś czasu jest to też bardzo ważny parametr, który wpływa na pozycjonowanie strony internetowej. Składa się on z 3 czynników: LCP - Cargest Contentful Paint, FID - First Input Delay oraz CLS - Cumulative Layout Shift. Pierwszy z nich to czas wskazujący przedział od momentu startu ładowania strony internetowej do momentu pojawienia się jej największego elementu - może nim być obrazek, treść, a także video. Drugi, czyli FID, to pomiar na podstawie reakcji witryny na wykonanie przez użytkownika akcji, czyli kliknięcie. CLS dotyczy stabilności elementów strony. Wszystkie te parametry są mierzone i prezentowane właśnie w GSC.

Obsługa na urządzeniach mobilnych

Jak już mogliście przeczytać na łamach naszego bloga, mobile first to zasada, którą kieruje się wielu twórców witryn internetowych. Wiąże się to z budowaniem strony przeznaczonej w pierwszej kolejności na urządzenia mobilne, dopiero potem na komputery. To, jak ważna jest wersja dostosowana do smartfonów oraz tabletów, wielokrotnie było poruszane przez Google. Dlatego też w GSC można w łatwy sposób sprawdzić, czy nasza strona jest do tego wymagania dostosowana. Narzędzie pokaże nam, czy są jakieś błędy uniemożliwiające swobodne przeglądanie serwisu na smartfonie lub tablecie i konkretnie której podstrony one dotyczą.

Ręczne działania

Kiedy pracownik Google stwierdzi, że nasza witryna narusza zasady, w stosunku do niej będą wykonane ręczne działania. Może tak się wydarzyć np. w przypadku nadmiernej ilości zduplikowanej treści, pochodzącej z zewnętrznych źródeł. Wtedy też sygnał o ręcznym działaniu otrzymamy w ramach GSC. Będziemy mogli zapoznać się z problemem, rozwiązać go i wystosować wniosek o ponowne sprawdzenie naprawionej podstrony.

Problemy dotyczące bezpieczeństwa

Google Search Console to także doskonałe źródło informacji na temat ewentualnych destrukcyjnych działań przeprowadzanych w stosunku do naszej witryny. Mowa o atakach hakerskich, czy też rozprzestrzenianiu szkodliwego oprogramowania. Kiedy Google wykryje takie zabiegi, otrzymamy o nich informację w ramach GSC. Podane zostaną nam dokładne informacje na temat problemu, którego będziemy mogli się pozbyć. Ten fakt musimy zgłosić, aby strona ponownie znajdowała się w wynikach wyszukiwania.

Linki

W tekście dotyczącym kanibalizacji słów kluczowych zwracaliśmy już uwagę, jak ważne jest poprawne linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Będziemy mogli je również sprawdzić w ramach GSC. Co więcej, dowiemy się ile i jakie linki kierują do naszej witryny, a także poprzez jaką treść.

Podsumowanie

Google Search Console to świetne, a przede wszystkim darmowe narzędzie, które pozwoli nam na monitorowanie pozycji oraz kondycji naszej witryny w wyszukiwarce. Dzięki niemu będziemy wiedzieć, które podstrony są prawidłowo zaindeksowane, a które wymagają naszej interwencji. Sprawdzimy jednocześnie dostosowanie do najnowszych wymagań, czyli skupiających się na prezentowaniu witryny na urządzeniach mobilnych. Warto aktywnie korzystać z tego narzędzia, które umożliwia jednoczesną kontrolę efektywności podejmowanych działań SEO.


Tagi: Marketing