
Zastanawiasz się, co to jest identyfikacja wizualna? Dobrze, że tu jesteś. Omówimy zasadnicze kwestie związane z wizerunkiem marki. Dowiesz się, co to jest identyfikacja wizualna, z jakich elementów się składa oraz dlaczego jest tak ważna.
Identyfikacja wizualna to pojęcie, które jest wielokrotnie poruszane, kiedy mowa o budowaniu marki, czyli brandingu. To temat, który dotyczy wszystkich firm, bez względu na to, czy swoje działania marketingowe będą prowadzić jedynie w internecie, tylko offline lub w obydwu tych kanałach dotarcia do klienta. Z identyfikacją wiążą się emocje oraz skojarzenia, które są przez nią wywoływane. Oczywiście mowa o pozytywnych pierwszych myślach odbiorców na widok elementów systemu identyfikacji. Każda bowiem marka chce, aby jej potencjalni klienci już przy pierwszym kontakcie z jej produktami lub wizerunkiem, przekonywali się, że warto skorzystać z jej produktów i usług, bądź się z nią utożsamiać.
Co to jest identyfikacja wizualna?
Rozpoczynając pracę nad kreowaniem wizerunku marki, trzeba rozważyć wiele kwestii, których skutek może wpłynąć na przyszłość firmy. Co to jest identyfikacja wizualna? To zbiór elementów oraz procedur, które komunikują markę na zewnątrz, czyli do klientów oraz wewnątrz między jej pracownikami. Poszczególne jej składowe budzą skojarzenia, a także emocje wśród odbiorców. Sposoby ich wykorzystania zawarte są w księdze identyfikacji wizualnej.
Naturalne jest, że zadaniem każdego z elementów jest przywoływanie jedynie pozytywnych bodźców. Wpływają one z kolei na odbiór marki, jej produktów oraz usług. To również sposób budowania rozpoznawalności firmy. Co więcej, jeśli elementy identyfikacji wizualnej będą kojarzyć się z profesjonalizmem, ekskluzywnością, jak np. Apple, czy Tesla, to klienci jeszcze chętniej będą nabywać dobra oznaczone logami tych firm. Podobnie dzieje się, gdy zbudowany wizerunek marki i jej produktów jest odbierany jako trendy, jak niegdyś McDonald’s lub aktualnie Starbucks. Dzięki korzystaniu z produktów rozpoznawalnych firm konsumenci chcą się wyróżniać z tłumu, a jednocześnie przenosić pierwiastek pozytywnych skojarzeń z marką na swoją osobę. Zatem możemy potwierdzić, że dobrze skonstruowany system identyfikacji wizualnej (nazywany również Corporate Identity - CI) ma ogromny wpływ na kształtowanie wizerunku marki wśród odbiorców.
Z jakich elementów składa się identyfikacja wizualna?
Identyfikacja wizualna składa się z wielu elementów. Podstawowymi są logo, kolorystyka oraz krój i rozmiar liter. Rozważając jednak, co to jest identyfikacja wizualna, łatwo zauważyć, że katalog ten jest znacznie rozbudowany. Możemy bowiem zawrzeć w nim również takie elementy, jak: projekty opakowań produktów, stroje pracowników, ich i gości plakietki, wystrój przestrzeni firmowych, stronę internetową oraz grafikę wykorzystaną w komunikacji w mediach społecznościowych. Ponadto jako składnik możemy wskazać oznakowanie samochodów służbowych, projekty gadżetów reklamowych, wzory drukowanych materiałów, czy też reklam. Zbiór ten nie jest zamknięty. Trafić do niego mogą z czasem kolejne pozycje, na których znajdować się będą logo lub nazwa firmy.
Dlaczego identyfikacja wizualna jest ważna?
Z punktu widzenia zarówno marki, jak i jej klienta, identyfikacja wizualna jest niezwykle istotna. Jej zasadniczym zadaniem jest szeroko rozumiana komunikacja. Dlaczego szeroka? Ponieważ prowadzona zarówno w kierunku klientów, jak i wśród współpracowników firmy. W ten sposób zaznaczona zostaje obecność przedsiębiorstwa na rynku. Ponadto, budowana jest świadomość marki wśród potencjalnych jej klientów oraz pracowników. Identyfikacja wizualna ma również duże znaczenie w późniejszym ewentualnym rebrandingu.
Dzięki przemyślanym i odpowiednio przygotowanym jej elementom firma potrafi wyróżnić się spośród innych, oferujących te same lub podobne produkty i usługi. Możemy to zauważyć, chociażby na przykładzie marki Play. Operator od początku swojego istnienia wyróżnia się na rynku usług telekomunikacyjnych. Bez problemu większość odbiorców potrafi skojarzyć kolor fioletowy z właściwą firmą oferującą usługi GSM i nie pomyli jej z inną. Nie bez znaczenia jest również to, że firma Play często jest nazywana w różnego rodzaju artykułach “fioletowi”. To pokazuje nam, jak kolor w tym przypadku, stał się wyróżnikiem na tle pozostałych operatorów.
Niewątpliwą zaletą identyfikacji jest pozyskiwanie nowych klientów, co skutkuje zwiększaniem sprzedaży. Ponownie, jako przykład możemy przywołać operatora sieci Play. Wraz z początkiem funkcjonowania na rynku mogliśmy zobaczyć, jak wyrazista jest jego identyfikacja. Składał się na nią nie tylko kolor, ale także reklamy i towarzyszący im charakterystyczny motyw dźwiękowy. W efekcie wiele osób skorzystało z usług telekomunikacyjnych Play, który do dziś jest bardzo wyrazisty na polskim rynku. Nadal kolor fioletowy jest bardzo rozpoznawalny wśród konkurencji, a w reklamach operatora występują osoby znane ze świata telewizji oraz internetu. To potrafi przyciągać klientów z różnych grup wiekowych.
Zasady tworzenia identyfikacji wizualnej
Gdy wiadomo, co to jest identyfikacja wizualna, można przejść do jej stworzenia. Przy czym nie jest to dość łatwy proces. Wymaga sporej wiedzy, a także stosowanie się do pewnych zasad.
Spójność elementów
Na każdym kroku podkreśla się, aby identyfikacja marki w każdym z kanałów dystrybucji elementów z nią związanych była spójna. Powinniśmy zatem poruszać się w takich samych zestawach kolorów, fontów oraz szablonów w każdej publikacji. Bez względu na to, czy jest to post w mediach społecznościowych, wizytówka, strona internetowa, czy drukowany katalog produktów.
Przejrzystość identyfikacji
Elementy wchodzące w skład identyfikacji powinny być przejrzyste. Marka raczej nie zyska na przekazie, z którego odbiorem mają problem potencjalni klienci. Zatem identyfikacja nie może być trudna. Rodzi to zbyt wiele niebezpieczeństwa dla obydwu stron - marki i klienta, w postaci niezrozumienia przekazu.
Dopasowanie elementów do charakterystyki firmy
Każdy z elementów identyfikacji wizualnej musi być odpowiednio przemyślany i dobrany. Dopasowanie elementów do charakterystyki firmy odgrywa kluczową rolę. W odbiorze klienci nie powinni mieć wątpliwości, czym zajmuje się dana marka. Wrócić możemy do przykładu z firmą Play. Jej identyfikacja sprawia, że od razu wiadomo, że jest to operator usług telekomunikacyjnych. Raczej nikt nie przypisze takiemu systemowi identyfikacji wizualnej innej branży, np. kosmetycznej.
Gra w skojarzenia
Jedną z zasad tworzenia i funkcjonowania identyfikacji wizualnej jest udział w grze skojarzeń. Agencje przygotowujące bardzo wiele elementów, z którymi styczność ma klient, biorą pod uwagę ich siłę przekazu, a co za tym idzie konieczność pozytywnych skojarzeń. Wspomnieliśmy o tym wyżej - jeśli logo marki kojarzy się odbiorcom z czymś, co wywołuje w nich radość, poczucie większej wartości, są skłonni zakupić jej produkty.
Zauważalne elementy
Na nic zda się marce logo, które będzie jedynie piękne. Musi być zauważalne przez klientów. Wiąże się to z wcześniej omawianą grą w skojarzenia. Wyraziste logo szybciej utkwi w pamięci, niż tylko piękne. Skoro klienci będą je pamiętać, to w sklepie internetowym, czy też na półce w sklepie stacjonarnym, prędzej wybiorą produkt z logo, które kojarzą.
Co to jest księga identyfikacji wizualnej?
Nierozerwalnie z omawianym pojęciem łączy się księga identyfikacji wizualnej. To dokument, który często mylony jest z księgą znaku. Co to jest księga identyfikacji wizualnej? Odpowiadając na to pytanie, można powiedzieć, że to rozwinięcie księgi znaku. Znajdziemy w niej instrukcje dotyczące wykorzystania elementów identyfikacji wizualnej w komunikacji oraz przestrzeni. W dokumencie zobaczymy zatem zasady umieszczania logo i pozostałych elementów identyfikacji na wizytówkach, szablony komunikacji w mediach społecznościowych, wiadomości mailowych oraz informacji prasowych. Ponadto znajdziemy w księdze identyfikacji wizualnej sposoby prezentowania jej składników na gadżetach reklamowych, autach służbowych, a nawet w przestrzeni biurowej.
Podsumowanie
Postaraliśmy się przybliżyć Wam, co to jest identyfikacja wizualna. Wszystkie elementy wchodzące w jej skład są niezwykle ważne z punktu widzenia komunikacji i przenoszenia informacji dla klientów. Stworzenie systemu identyfikacji wizualnej nie należy do najłatwiejszych zadań. Jednak poświęcenie na to czasu można uznać za inwestycję, która bardzo pomaga w realizacji celów biznesowych.
Tagi: