Pozycjonowanie stron Strony internetowe Sklepy internetowe Studio graficzne Realizacje Klienci Blog Darmowa wycena Kontakt

Kanibalizacja słów kluczowych, czyli zwróć uwagę na treści

Kategoria: Pozycjonowanie


Kanibalizacja słów kluczowych, czyli zwróć uwagę na treści

 

Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko, którego nie można ignorować. Może ono negatywnie wpływać na wyświetlanie linków w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. To niestety przekłada się na zmniejszenie ruchu na stronie, a co za tym idzie gorszą sprzedaż. Sprawdź zatem, co zrobić, aby uniknąć tego zjawiska.

Popularność e-commerce nie słabnie. Z tego też powodu w sieci pojawia się coraz więcej witryn internetowych. Aby jednak odnosiły jakiekolwiek sukcesy, muszą się dobrze pozycjonować. Każdy stara się, aby osiągać jeden cel - wysokie miejsca w bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania. Często w tym celu wykonywane są zabiegi, które na pierwszy rzut oka, wydają się bardzo pomocne. Ich efekt może być całkowicie odwrotny i bardzo problemowy dla strony internetowej. Kanibalizacja słów kluczowych jest właśnie takim zjawiskiem. Już sama jego nazwa wskazuje, że to nie jest nic dobrego. Przekonajmy się więc, o czym mowa i jakie kroki podejmować, aby niezjadanie słów kluczowych nas nie dotyczyło.

Kanibalizacja słów kluczowych - co to jest?

Kiedy pomyślimy o kanibalizacji, przychodzi nam do głowy coś złego. Ten negatywny wydźwięk nie bez powodu znalazł zastosowanie w przypadku stron internetowych. Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, w której w wynikach wyszukiwania Google na jedną frazę kluczową pojawia się nie jedna, a kilka podstron pochodzących z tej samej domeny. Można by pomyśleć, że to przecież nic złego. Wręcz przeciwnie, zjadanie się nawzajem przez słowa kluczowe i strony ma negatywne skutki dla witryny oraz jej pozycjonowania. Sytuacja wygląda następująco: po wpisaniu konkretnej frazy w wynikach wyszukiwania pierwszego dnia widać jedną naszą podstronę, drugiego kolejną, a trzeciego jeszcze następną. Kiedy będziemy sprawdzać dalej, możemy zauważyć, że 4, 5, 6 dnia wyszukiwarka nie zaprezentuje żadnego z wyników prowadzących do nas. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ optymalizacja podstron oraz strony głównej była przeprowadzana na taką samą frazę kluczową. To nie jedyny powód, ale najczęściej występujący.

Kiedyś to były czasy, teraz to czasów nie ma, czyli jak to było wcześniej

Jeszcze niedawno wiele osób mogło uważać, że mimo wszystko kanibalizacja fraz kluczowych nie wywołuje negatywnych skutków dla witryny. Google prezentowało bowiem w wyszukiwarce dodatkowe podstrony z tej samej domeny powiązane z głównym wynikiem. To się jednak zmieniło. Już od jakiegoś czasu w wyszukiwarce tego typu zachowanie nie jest praktykowane. Niestety w wielu przypadkach stron internetowych takie podejście nie uległo zmianie. To spowodowało, że kanibalizacja uwidoczniła się bardziej  w miejscach, w których nie zadbano o jej wyeliminowanie.

Przyczyny kanibalizacji słów kluczowych

Niestety wiele stron dotyka kanibalizacja fraz kluczowych. Niektórzy właściciele witryn nawet nie zdają sobie z tego sprawy, ponieważ nie przeprowadzają audytów SEO. To odbija się na widoczności strony w wynikach wyszukiwania, sprzedaży i zyskach. Jakie więc są przyczyny kanibalizacji słów kluczowych? Jest ich kilka, warto więc przyjrzeć się każdej z osobna w odniesieniu do własnego serwisu.

Skupienie się na tych samych słowach kluczowych na różnych podstronach

Na początku wspomnieliśmy już o tym, co jest najczęstszą przyczyną kanibalizacji. To dodawanie tych samych fraz na wielu podstronach w ramach jednego serwisu. Zazwyczaj wygląda to tak, że strona główna, kategorie, opisy produktów lub usług, skupiają się na tych samych słowach kluczowych. Co więcej, powtarza się na nich nawet ta sama lub bardzo podobna treść. To sprawia, że wyszukiwarka ma problem z rozpoznaniem, która podstrona prezentuje najlepsze wyniki na daną frazę. W efekcie w wynikach wyszukiwania mamy istny misz-masz na pierwszych pozycjach, albo bardzo się od nich oddalamy.

Złe linkowanie wewnętrzne

Każdy, kto tylko zapoznał się, chociaż z jednym artykułem na temat pozycjonowania, wie, że linkowanie jest bardzo ważne. Niestety źle wykonane prowadzi do zjadania się słów kluczowych. Jak można źle linkować wewnętrznie? Otóż na taką samą frazę kluczową często pojawiają się łącza do całkowicie innych podstron. Roboty wyszukiwarki nie wiedzą wtedy, która podstrona ma największą moc, ponieważ to samo słowo (anchor) kieruje do różnych miejsc.

Złe linkowanie zewnętrzne

Jeśli już przy linkowaniu jesteśmy, musimy również wspomnieć o zewnętrznym. Podobnie, jak w przypadku wewnętrznego, mamy do czynienia z kierowaniem na jedno słowo kluczowe do różnych podstron. W dodatku często dajemy się złapać na rozmaite tanie oferty dodawania linków zewnętrznych na stronach o niskiej wartości dla użytkowników i wyszukiwarki.

Brak tagów kanonicznych

Funkcjonowanie w ramach jednego serwisu kilku podstron o tej samej treści sprawia, że nie wiadomo, która z nich ma dla nas większe znaczenie. Google też tego nie wie. Błądzi po omacku, zwłaszcza wtedy, kiedy nie są wykorzystywane tagi kanoniczne. Ich zadaniem jest wskazanie wyszukiwarce podstrony, która ma największą wartość i powinna być pozycjonowana na konkretną frazę kluczową.

Brak przekierowań 301 lub złe ich wykonanie

Do kanibalizacji prowadzi również brak przekierowań 301 bądź złe ich wykonanie. Jeśli nie występuje delegowanie w całym serwisie, a na wielu podstronach znajduje się taki sam lub podobny content, to ciągle wprowadzamy w błąd roboty Google. Nadal nie wiadomo, które z nich mają największą wartość i mogą być cenne dla użytkowników. Często też, jeśli już zastosowane będzie przekierowanie 301, mamy do czynienia ze złym jego wykonaniem. Chodzi o dobranie nieodpowiedniej podstrony, jako tej, która ma być główną do pozycjonowania na dane słowo kluczowe.

Takie same tytuły i opisy

Bardzo często się zdarza, że różne podstrony w ramach jednej domeny mają takie same tytuły (meta title) oraz opisy (meta description). To również działanie, które prowadzi do zjadania się fraz kluczowych. Ono również nie wskazuje Google precyzyjnie jednej podstrony, która powinna być kojarzona z określonym słowem.

Skutki kanibalizacji, czyli jak to się ma do pozycjonowania

Na łamach bloga omawialiśmy już kilkukrotnie samą ideę, jaka przyświeca pozycjonowaniu. W skrócie: to działanie, mające sprawić, że nasza witryna będzie zajmować wysokie miejsca w bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania. Jak zatem kanibalizacja fraz kluczowych wpływa na pozycjonowanie? Łatwo można się domyślić, że negatywnie. Przede wszystkim w wynikach wyszukiwania pojawia się raz jedna podstrona, a za kolejnym inna. W końcu dochodzi do sytuacji, że żadna z nich nie jest widoczna. To z kolei prowadzi do znacznego zmniejszenia ruchu pochodzącego z wyszukiwarki. Jeśli jest on na bardzo niskim poziomie, to nie mamy co marzyć o osiąganiu wysokich wyników sprzedażowych oraz zysków.

Co robić? Jak żyć? Jak walczyć z kanibalizacją słów kluczowych?

Z tym zjawiskiem da się walczyć. Co prawda, czasami jest to bardzo długi proces, jednak warto się z nim zmierzyć. Zjadanie się słów kluczowych nie jest dobre dla serwisów, warto więc poznać sposoby, aby je eliminować.

Optymalizacja już na etapie projektu

Już na etapie projektowania nowej witryny internetowej warto zwrócić uwagę na kanibalizację słów kluczowych. Powinno się opracować strategię dla całego serwisu, odpowiednio przydzielając kolejnym podstronom odrębne słowa kluczowe, na które powinny być pozycjonowane. W ten sposób unikniemy kanibalizacji już na wczesnym etapie.

Zadbanie o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne jest bardzo ważne z perspektywy pozycjonowania. Dlatego też ten sam anchor w obydwu sytuacjach powinien prowadzić użytkownika i wyszukiwarkę do jednego miejsca. Przygotowując zaś zestawienie serwisów, w których miałyby się pojawić odnośniki do naszej witryny, należy zwrócić uwagę na ich jakość oraz wartość, którą ze sobą niosą.

Stosowanie tagu kanonicznego

W eliminowaniu kanibalizacji warto również sięgnąć po stosowanie tagu kanonicznego. Umieszczany jest on w kodzie strony, a dokładnie w nagłówku <HEAD>. Dzięki temu roboty wyszukiwarki Google, które odwiedzają witrynę, widząc, że kilka podstron pozycjonowanych jest na taką samą frazę, będą wiedzieć, że jedna z nich jest najważniejsza.

Dostosowanie treści

O tym, że treści na stronie internetowej mają ogromne znaczenie, staramy się przekonywać na każdym kroku. Ich jakość, unikatowość to również sposób na przeciwdziałanie zjadania się słów kluczowych. Odpowiednio przygotowana treść, zapobiega powtarzaniu tych samych schematów, czy też fraz, na kolejnych podstronach. Wyszukiwarka Google będzie wtedy wiedzieć, że ma do czynienia z bardzo wartościową stroną.

Przekierowanie 301

Istotne w przeciwdziałaniu omawianemu zjawisku jest również stosowanie przekierowań 301. To bardzo często stosowany zabieg, więc nie ma potrzeby się go obawiać. Połączenie treści z kilku podstron jest bardzo dobrym wyjściem z sytuacji. Mamy wtedy jedno miejsce, gdzie skupiona jest cała wiedza, a stanowi ona wartość dla użytkowników oraz wyszukiwarki. Linki, które pozostaną nam po poprzednich wersjach podstron, zostaną przekierowane do głównego miejsca. Roboty Google również podążą w ten sposób tam, gdzie znajduje się najlepiej przygotowana treść.

Podsumowanie

Kanibalizacja słów kluczowych nie jest niczym nowym. Zjawisko to widoczne było od bardzo dawna na wielu stronach internetowych. Jednak nie zawsze rozpatrywano je w kategoriach negatywnego działania na pozycjonowanie witryny. Trochę mieszał tutaj brak wiedzy oraz sposób prezentowania wyników przez wyszukiwarkę Google. Odkąd jednak wyświetlanie SERP-ów się zmieniło, łatwiej dostrzec w kontekście własnej witryny, czy mamy do czynienia z kanibalizacją, czy nie. Jeśli tak, to warto podjąć kroki, aby ten problem wyeliminować. Trzeba zadbać o optymalizację każdej podstrony na właściwe, odmienne słowa kluczowe, o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, stosowanie tagu kanonicznego, a także przekierowania 301 oraz odpowiednią treść. Dzięki temu będziemy unikać zjadania się słów kluczowych zawartych w naszym serwisie na dużą skalę. Taką, która doprowadzi do błędnego prezentowania linków w wynikach wyszukiwania, a następnie spowoduje spadek ilości odsłon. Kanibalizacja doprowadzić może także do zmniejszenia sprzedaży oraz zysków firmy.

 

Jeśli zatem Twoją witrynę dotknęła kanibalizacja słów kluczowych, skontaktuj się z nami, pomożemy!


Tagi: