
Wydawać by się mogło, że stworzenie logo oraz identyfikacji wizualnej wyczerpuje możliwości graficzne, jakie może wykorzystywać marka w codziennej komunikacji. Tak jednak nie jest. Key visual to jeden z najciekawszych elementów graficznych. Dziś z powodzeniem stosuje go wiele firm. Co to jest key visual? Jaki powinien być? Dowiesz się z tego tekstu!
Większość właścicieli firm najczęściej koncentruje się na stworzeniu logo. Bardzo dobrze, że one powstają. Podobnie, jak identyfikacja wizualna. To jednak nie koniec możliwości, które pozwalają marce wyróżnić się na tle pozostałych. Key visual zyskuje coraz bardziej na znaczeniu. Okazuje się, że jego stosowanie może niekiedy przynieść marce więcej korzyści niż wspomniane logo. Aby tak było, trzeba mieć odpowiednie podejście do projektowania key visual. Najpierw jednak wyjaśnijmy sobie, co to w ogóle jest.
Co to jest key visual?
Za ciekawie brzmiącym określeniem key viusal kryje się to, co możemy zaobserwować w komunikacji wielu marek. Jest to charakterystyczny motyw graficzny stosowany w publikacjach. Pojawia się on w mediach społecznościowych, stronie internetowej, reklamach, a także na materiałach drukowanych. To element, który wyróżnia przedsiębiorstwo w większym stopniu niż logo. Co ciekawe, wiele firm przekonuje się o tym, że potencjalni klienci znacznie szybciej rozpoznają markę, widząc jej key visual.
Czy key visual jest potrzebny marce?
Na pytanie z nagłówka można odpowiedzieć: i tak, i nie. Nikt nikogo nie zmusi do stworzenia i wykorzystywania key visual. Jednak, jak możemy się przekonać, nowoczesne podejścia do marketingu wykraczają poza bariery stosowania samego logo. Owszem, jest ono najważniejsze i nikt nie deprecjonuje tej pozycji. Tylko jeśli możemy mieć coś, dzięki czemu klienci jeszcze szybciej rozpoznają naszą markę, to dlaczego nie skorzystać?
Ogromną siłą key visual jest budowanie spójności w komunikacji. Motyw graficzny pojawia się dosłownie w każdej publikacji. Jest więc powielany i utrwalany w umysłach odbiorców. Przez to także łatwiej o jego rozpoznawalność i wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku marki.
Jaki powinien być key viusal?
Key visual nie może być byle jaki. W jego tworzeniu warto się kierować podobnymi zasadami, jak w przypadku tworzenia logo firmy.
Prosty
Prosty przekaz zawsze jest najlepszy. Key visual nie może budować komplikacji w odbiorze. Tak powstaje również niezrozumienie, które prowadzi do zniechęcenia. Skuteczny key viusal jest więc w miarę prostym motywem graficznym, który daje się łatwo zapamiętać.
Wyrazisty
Podobnie, jak logo, key visual musi być wyrazisty. Przy tym nie musi składać się, z nie wiadomo jakiej liczby elementów. Wyraźny motyw przenika pozostałe struktury i daje się łatwo zaobserwować. Wyróżnia z tłumu to, co najciekawsze. Rozprzestrzenia się do tego stopnia, że klienci się z nim utożsamiają. Wręcz chcą posiadać przedmioty, na których znajduje się taki key visual. Przykładem mogą być postaci Serca i Rozumu z komunikacji stosowanej przez markę Orange. Przeniknęły one do życia codziennego i do dziś są wspominane przez klientów (mimo że dziś operator wykorzystuje inny key visual).
Niepowtarzalny
Dobry charakterystyczny motyw jest niepowtarzalny. Inne marki nie korzystają z takiego samego key visual. Potęguje to wyróżnienie danej firmy na rynku i w komunikacji z potencjalnymi klientami. Tym samym łatwiej zbudować wspominaną przez nas kilka razy rozpoznawalność marki. Ponadto, key viusal potrafi przenosić wartości wyznawane przez firmę, a także opowiadać historię.
Uniwersalny
To, co ważne w przypadku logo, czyli uniwersalność, jest również istotne w odniesieniu do key visual. Stosuje się go w różnych obszarach, zarówno cyfrowych, jak i drukowanych. We wszystkich powinien prezentować się nienagannie, oddając swoją ideę.
Przykłady key visual
W komunikacji wielu marek mogliśmy dostrzec key visual. Poniżej prezentujemy kilka przykładów.
Play
Operator sieci Play wkroczył na polski rynek telekomunikacyjny nie tylko z dość ciekawą ofertą, ale także sposobem informowania o niej. Key visualem stał się kształt, przypominający żelka. Pojawiał się on dosłownie wszędzie. Dzięki temu potencjalni klienci bardzo łatwo kojarzyli go z marką Play. Dziś firma ta jest najczęściej kojarzona z kolorem fioletowym.
Heyah
Pozostając w tematyce usług telekomunikacyjnych, nie można zapominać o spektakularnym debiucie Heyah. W jej przypadku key visualem stała się czerwona ręka. Była ona rozpoznawalna przez dorosłych i przez dzieci, które chciały mieć z nią gadżety.
Milka
Do dziś Milka kojarzy się najszybciej z kolorem fioletowym. Zestawienie tej barwy w dodatku z krową nie przywoła myśli z żadną inną marką. Ten key visual jest już silnie zakorzeniony w kulturze, więc nic dziwnego, że nie chcą go zmieniać. W tej sytuacji nie trzeba nawet nigdzie umieszczać logo firmy - wszyscy będą wiedzieć, że to właśnie Milka.
Heineken
Czerwona gwiazda, chociaż osobom starszym może kojarzyć się z ZSRR, to nieco młodszym bardziej z marką Heineken. Producent piwa umieszcza ten element na swoich butelkach, ale również w materiałach wykorzystywanych do komunikacji z klientami.
PZU
Logo PZU okazało się na tyle strzałem w dziesiątkę, że stało się podstawą do stworzenia key visuala. Bazuje on na fragmencie tego charakterystycznego znaku. Dziś ¼ lub 2/4 okręgu umieszczonego w logo wykorzystywana jest w publikacjach reklamowych stosowanych przez PZU.
Tagi: Marketing