Agencja Interaktywna Strony internetowe Sklepy internetowe Studio graficzne Realizacje Klienci Blog Darmowa wycena Kontakt

Co to jest konwersja i jak zwiększyć jej współczynnik?

Kategoria: Marketing


Co to jest konwersja i jak zwiększyć jej współczynnik?

 

Strona internetowa powinna realizować dla przedsiębiorcy wiele celów. Z jednej strony marketingowych, przez które możemy rozumieć np. budowanie świadomości istnienia marki, jej produktów oraz usług. Z drugiej zaś biznesowych, które przynoszą firmie zyski. Te dwie sfery przenikają się, aby w efekcie doprowadzić do konwersji. Wiedząc, czym jest i jak zwiększyć jej współczynnik, można dostarczyć firmie wymiernych korzyści finansowych. 

 

Każdy, kto chce zaistnieć w branży e-commerce, musi brać pod uwagę wiele czynników, które wpłyną na końcowy sukces lub jego brak. Zbudowanie dobrej strony internetowej w postaci wizytówki bądź sklepu internetowego to tylko jedno z działań. Kiedy nasz biznes w sieci już funkcjonuje, należy podejmować kroki w celu zwiększania jego popularności, a tym samym efektywności. Tu właśnie spotykamy się z pojęciem konwersja, która jest niezwykle ważna w funkcjonowaniu biznesów e-commercowych. Co to jest konwersja? Jakie są jej cele? Jak zwiększyć jej współczynnik? O tym przeczytacie w dalszej części artykułu. 

 

Co to jest konwersja?

Witryna internetowa firmy, sklep, czy też landing page powinny realizować strategię biznesową przedsiębiorstwa. Konwersja to określone działanie użytkownika, które wykonuje po przejściu na konkretną stronę internetową. To bardzo ważne z punktu widzenia prowadzenia biznesu w branży e-commerce. Przedsiębiorcy chcą bowiem, aby użytkownik po wejściu na stronę wykonał żądaną przez nich akcję. Nazywamy to celem konwersji. Inaczej, ruch na stronie nie będzie efektywny, a co za tym idzie, nie ma z niego żadnych korzyści. Skoro nie ma korzyści, to nie ma zarobku. Z tego względu, ważne jest wyznaczanie celów konwersji, a następnie mierzenie jej współczynnika. 

 

cel konwersji

 

 

Jakie są cele konwersji? 

 

W zależności od charakteru witryny internetowej różne mogą być cele konwersji. Nie mniej jednak większość z nich prowadzi bezpośrednio lub pośrednio do realizacji jednocześnie celów biznesowych oraz marketingowych. Wśród najpopularniejszych celów konwersji można wymienić:

 

  • dokonanie zakupu przez użytkownika,
  • pozostawienie przez użytkownika danych kontaktowych,
  • zapisanie się do newslettera,
  • kliknięcie w baner reklamowy,
  • obejrzenie prezentacji bądź materiału filmowego,
  • wypełnienie formularza kontaktowego,
  • pozostanie przez długi czas na stronie internetowej, 
  • pobranie e-booka.

 

Ważne, aby cele zostały wybrane odpowiednio do charakteru prowadzonej działalności. Przykładowo, dla sklepu internetowego najlepszym celem będzie dokonanie przez użytkownika zakupu, czyli dodanie produktu do koszyka oraz przejście procesu finalizacji transakcji - wyboru sposobu dostarczenia towaru oraz płatności. Z kolei dla portalu informacyjnego celem będzie zapisanie się do newslettera, który pozwoli na przesyłanie do odbiorców cyklicznych wiadomości zawierających np. linki do ostatnich lub najciekawszych artykułów na stronie. 

 

Co to jest współczynnik konwersji?

Chcąc zrozumieć cały powyższy proces, musimy wiedzieć, co to jest współczynnik konwersji. Rozumiemy przez niego iloraz ilości zrealizowanych celów konwersji i liczby unikalnych odwiedzin na stronie wyrażany w procentach. Jej współczynnik (wskaźnik) informuje zatem, czy podejmowane przez nas działania są efektywne oraz w jakim stopniu. Jeśli wskaźnik ten jest niski, to oznacza małą skuteczność podejmowanych działań. Możemy tutaj posłużyć się pewnym przykładem. Załóżmy, że użytkownicy w sklepie internetowym wykonali 100 zamierzonych przez właściciela działań. W tym czasie witryna odnotowała 5000 unikalnych odwiedzin. Wtedy odnotowujemy współczynnik konwersji na poziomie 2% (iloraz należy pomnożyć przez 100%). 

 

Wzór na współczynnik konwersji:

 

Wzór na konwersję

Optymalizacja konwersji

Współczynnik konwersji może ciągle się zmieniać. O ile jego zwiększanie się, daje powód do radości, o tyle zmniejszanie jest sygnałem, że trzeba coś zmienić. Optymalizacja konwersji to prace polegające na wymyślaniu i eksperymentowaniu nowych rozwiązań, ich testowaniu, a na końcu wdrożeniu na stronie internetowej. Warto wspomnieć, że jest to mechanizm, który powinien być stale wykonywany w ramach witryny. Jego efekty muszą być stale mierzone przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi np. Google Analytics. 

 

Jak zwiększyć współczynnik konwersji?

Wyniki analizy przeprowadzonej w ramach Google Analytics nie zawsze prowadzą do satysfakcji ze względu na niski współczynnik konwersji. Niezbędna jest wtedy wspomniana już optymalizacja, a także wiedza, jak zwiększyć współczynnik konwersji. Do każdego jednak projektu należy podchodzić indywidualnie. To, co pomoże na jednej stronie, nie musi zadziałać na drugiej. Mimo to warto znać kilka sprawdzonych metod, które już na etapie projektowania strony, pomogą zwiększyć jej współczynnik. 

 

Projekt strony internetowej

Niezwykle ważne w zwiększaniu współczynnika konwersji jest zaprojektowanie strony internetowej. Wykorzystać tu należy znajomość UX oraz UI, aby witryna nie sprawiała użytkownikowi żadnych problemów w nawigowaniu po niej. Ważny jest tutaj dobór wszystkich elementów, które są wyświetlane użytkownikowi. Począwszy od fontów, grafik, kolorów, a na wielkości oraz miejscu ich umieszczenia kończąc. Projekt witryny powinien prowadzić użytkownika za rękę do podjęcia przez niego określonej akcji (wykonania celu konwersji). Istotne w tym procesie jest ciągłe testowanie, które doprowadzi do najlepszego możliwego efektu. 

 

Drzewo kategorii produktów

Częstym błędem wielu portali e-commerce jest źle skomponowane drzewo kategorii produktów. Użytkownik w takiej sytuacji rezygnuje z poszukiwań produktów, ponieważ drzewo, jak i same nazwy kategorii są dla niego niejasne. Trzeba zadbać, aby odbiorca nie miał żadnych wątpliwości, gdzie znajduje się produkt, którego szuka. Nazwy kategorii powinny być proste, wysyłające zrozumiałe komunikaty. Tym samym dostęp do kategorii, ich podziału na podkategorie, musi być łatwo dostępny dla potencjalnego klienta. 

Optymalizacja strony pod kątem czasu ładowania

Użytkownika, na którym nam zależy, aby zrealizował zamierzony cel, nie może odstraszać powolne ładowanie strony internetowej. Taki problem już na samym początku sprawia, że odbiorca nawet nie zobaczy tego, co mamy do zaoferowania. Wolno ładująca się strona zniechęca do jej odwiedzania teraz, a także sprawdzenia, czy coś się w tej kwestii zmieniło w przyszłości. Dlatego trzeba zadbać o optymalizację strony pod kątem czasu jej ładowania, zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej. Dotyczy to także ładowania kolejnych podstron, np. w trakcie przeglądania kategorii, produktów, czy realizacji koszyka. 

Wyszukiwarka

Ważnym, ale to bardzo ważnym elementem pomagającym zwiększyć współczynnik konwersji na portalu jest wyszukiwarka. Samo jej umieszczenie nie możemy uznać za wygraną. To musi być dobra wyszukiwarka, która będzie w pełni realizowała zapytania użytkownika. Jeśli klient będzie chciał znaleźć konkretny produkt na stronie, to wyszukiwarka musi go dla niego znaleźć, a nie prezentować mu całkowicie inny, którym nie jest zainteresowany. Proces wyszukiwania powinien umożliwiać stosowanie filtrów, a także znajdowanie produktu po jego nazwie, bądź kategorii. Istotne jest również znalezienie dla wyszukiwarki odpowiedniego miejsca na stronie, które pozwoli użytkownikowi skorzystać z niej w każdym momencie. 

CTA

CTA

Jeśli chcemy, aby użytkownik zrealizował wybrany przez nas cel konwersji, musimy go do tego zachęcić. Znaczące będzie wykorzystanie Call To Action, czyli wezwanie klienta do działania. W ten sposób prostymi komunikatami użytkownik jest motywowany do podjęcia działania. Przy czym warto pamiętać, że CTA powinno się wyróżniać spośród innych elementów strony. Ważną rolę odegra tutaj kolor, a także krótki komunikat przygotowany dla odpowiedniej grupy docelowej, pisany w 1 osobie liczby pojedynczej. 

Budowanie zaufania

Aby zwiększyć współczynnik konwersji, należy budować zaufanie klienta do strony internetowej oraz do nas, jako przedsiębiorców. Nie powinno się ukrywać na stronie informacji ważnych z punktu widzenia klienta np. danych adresowych firmy. Również na karcie produktu użytkownik powinien znaleźć wszystkie istotne informacje jak np. cena, dostępność, przybliżony czas realizacji zamówienia.

Ograniczenie możliwości wyboru

Mówi się, że "od przybytku głowa nie boli”. Jednak w branży e-commerce może to działać w odwrotną stronę. Chcąc zwiększyć wskaźnik konwersji, musimy pamiętać o ograniczeniu w pewnym stopniu możliwości wyboru użytkownikowi. Zbyt duża ilość opcji sprawia, że klient nabiera wątpliwości. Jednocześnie przesuwa w czasie podjęcie decyzji zakupowej albo całkowicie z niej rezygnuje. Dlatego też zaleca się stosowanie umiaru w dostarczaniu użytkownikowi możliwości wyboru. W tym przypadku mniej może oznaczać więcej.

Jasny proces zakupu

Dodanie produktu do koszyka może być jednym z celów konwersji. Zwiększenie jej współczynnika to także zadbanie o jasny i klarowny proces zakupowy. Kiedy produkt trafi do koszyka, użytkownik nie powinien mieć żadnego problemu z przejściem przez realizację zamówienia. Ten etap powinien być najbardziej przyjazny klientowi. Jednocześnie powinien być możliwie najkrótszy. Nie powinno się stosować na stronach z zawartością koszyka, wyborem sposobu dostawy produktów, a także metody płatności, żadnych elementów, które wytrącą użytkownika z równowagi. Należy zawrzeć na nich wszystkie ważne informacje, aby całkowicie wyeliminować ewentualne wątpliwości klienta. 

Badanie konwersji z różnych źródeł

Oprócz działań podjętych na stronie internetowej warto mierzyć także efektywność emitowanych reklam. Dzięki temu wiadomo, czy reklama wyświetlana w danym miejscu jest opłacalna, czy nie. W razie niskiego współczynnika konwersji możemy zakończyć jej emisję, aby nie tracić dodatkowych pieniędzy. Korzystając z Google Ads, można również podejmować kroki w celu zwiększenia współczynnika. Popularnymi są zabiegi m.in. precyzowania słów kluczowych, czy też stosowania odpowiednich wykluczeń. 

Podsumowanie

Konwersja jest bardzo ważna z punktu widzenia branży e-commerce. Pokazuje przedsiębiorcom skuteczność prowadzonych przez nich działań, a także samego biznesu. Warto tutaj dobierać odpowiednie cele konwersji, zgodne z charakterem prowadzonego przedsięwzięcia. Istotne jest również ciągłe mierzenie wspomnianej skuteczności, rozumianej jako współczynnik konwersji. Jej zwiększanie poprzez optymalizację także jest procesem trwającym cały czas, dostosowującym elementy strony oraz działania marketingowe dla uzyskania najlepszych efektów biznesowych. 


Tagi: Marketing Reklama