Zaistnienie w branży e-commerce nie musi się rozpoczynać od własnego sklepu internetowego. Wiąże się z nim konieczność zbudowania strony, a także podjęcia innych działań w celu jej promocji. Zamiast tego, można spróbować swych sił w marketplace. Próg wejścia w świat biznesu w internecie jest wtedy mniejszy. Sprawdź więc, co to jest marketplace oraz czym się różni od sklepu internetowego!
E-commerce, podobnie, jak pierścień z „Władcy pierścieni” kusi coraz więcej osób. Zarówno tych, którzy już prowadzą sprzedaż stacjonarną, jak i rozważających w ogóle zajęcie się handlem. Świadczy o tym ilość powstających nowych sklepów internetowych. Szczególnie w ciągu ostatniego roku mogliśmy zaobserwować zwiększoną aktywność na tym rynku.
Pandemia koronawirusa uwidoczniła to, o czym wielu ekspertów mówiło już od dawna. Prowadzenie biznesu w sieci jest bardzo efektywne, a przede wszystkim dostosowane do nowych technologii i przyzwyczajeń klientów. Tak też zainteresowanie tworzeniem sklepów internetowych przeszło nawet najśmielsze oczekiwania agencji interaktywnych. Czy to zawsze najlepsza droga, aby rozpocząć sprzedaż w sieci? Niekoniecznie, zwłaszcza że na horyzoncie możliwości dostępny jest także marketplace.
Co to jest marketplace?
Jako użytkownicy internetu niewątpliwie sami korzystaliśmy z miejsc typu marketplace, może nawet nie do końca wiedząc, że tak są „fachowo” określane. Można je bowiem porównać w pewnym stopniu do bazaru. Marketplace to miejsce, gdzie sprzedawcy wystawiają swoje produkty, a klienci je nabywają. Brzmi podobnie, jak sklep internetowy? Jest jednak podstawowa, a zarazem zasadnicza różnica. Sklep internetowy jest nasz, platforma marketplace należy do kogoś, kto udostępnia nam na niej miejsce.
Czym się charakteryzuje marketplace?
Różnic pomiędzy marketplace a sklepem internetowym jest znacznie więcej. Wynikają one z charakterystyki takiej platformy. Dla niektórych osób wchodzących w świat e-commerce marketplace może okazać się atrakcyjniejszą formą. Przybliżmy więc jej działanie.
Próg wejścia
Platformy marketplace są bardzo popularne wśród wielu sprzedawców. Zachęcają one do dołączenia niskim progiem wejścia. Co to oznacza? Nie trzeba tworzyć oddzielnego sklepu internetowego, widocznego pod konkretną domeną. Sprzedawca nie musi więc wydawać pieniędzy na zbudowanie strony internetowej, jej pozycjonowanie oraz marketing. Od marketplace otrzymuje miejsce, gdzie może wystawić swoje produkty. Wystarczy przejść przez kreator ich dodawania, uzupełnić informacje o swojej firmie, sposobach dostawy (w tym także cenach) i to wszystko. Czas zaistnienia w e-commerce poprzez marketplace jest więc krótszy niż w przypadku dedykowanego sklepu internetowego.
Nie jeden sprzedawca, a wielu
Najważniejszy punkt charakterystyki marketplace już wymieniliśmy. To platforma, gdzie klienci mogą kupić towary od różnych sprzedawców. Zatem jest to wygodne dla użytkowników, którzy nie chcą tracić czasu na szukanie ofert konkretnych sklepów. W marketplace mają szerszy dostęp do towarów z rozmaitych kategorii. Z kolei sprzedawcy konkurują ze sobą. Nie tylko w zakresie ceny, ale także obsługi klienta, czyli różnych form dostaw towaru, ich kosztów oraz czasu realizacji zamówienia. W niektórych platformach wręcz widać dokładnie, kiedy zamówiony produkt trafi do kupującego - np. na Allegro.
Rozliczenie sprzedawców z platformą
Decydując się na dodanie swoich produktów do marketplace musimy sprawdzić sposób rozliczenia z platformą. Najczęściej składa się na niego opłata za wystawienie oraz prowizja od sprzedaży. Kwestią indywidualną jest opłacalność takiej formy ponoszenia kosztów. W zależności bowiem od platformy ceny będą się różnić. Musimy także wiedzieć, że opłaty za wystawienie będą zależne od kategorii, którą wybierzemy.
Dostępność dla klientów
Istotną cechą platform marketplace jest ich dostępność. Rozumiemy przez to możliwość dokonywania zakupów przez klientów z poziomu przeglądarki internetowej, ale także dedykowanej aplikacji mobilnej. Sprzedawcy nie ponoszą kosztów stworzenia tych platform, a także ich aktualizacji. Wszystko bowiem jest po stronie marketplace. Warto także rozważyć dostępność jako reakcję na ewentualną awarię. Rozbudowane platformy zatrudniają grupę specjalistów, którzy dbają o prawidłowość działania marketplace. W razie awarii reagują oni bardzo szybko, naprawiając usterkę. To także aspekt, którego kosztów nie ponoszą sprzedawcy.
Możliwości
Marketplace daje sprzedawcom wiele możliwości. Przede wszystkim zapewnia dotarcie do bardzo dużej bazy klientów. Ponadto zdejmuje ze sprzedawców konieczność dbania o marketing na bardzo dużą skalę, czy też pozycjonowania. Wszystko to wykonywane jest w marketplace, który co prawda w pierwszej kolejności buduje swoją pozycję, ale przekłada się ona również na wystawiających produkty.
W ramach platformy sprzedawcy mają także szansę się zareklamować. Marketplace oferują różne możliwości dotarcia do użytkowników. Pozwalają m.in. na promocję na stronie głównej, czy też w konkretnych kategoriach.
Marketplace, czy własny sklep internetowy?
Jeśli już wiemy, czym charakteryzuje się marketplace, rodzi się pytanie, co wybrać? Czy może jednak skusić się na sklep internetowy? Odpowiedź na to pytanie nie może być jednoznaczna. Zależy bowiem od tego, w jakiej aktualnie sytuacji jesteśmy.
Firmy, które dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce mogą być zainteresowane skorzystaniem z marketplace. Zwłaszcza z uwagi na niski próg wejścia, czyli niewielkie koszty ponoszone na samym starcie. Trzeba jednak pamiętać, że konkurencja na tego typu platformach jest duża. Nasz produkt może zginąć pod lawiną tych samych ofert. Konieczne jest zatem zaproponowanie takiej ceny i dostawy, która będzie najbardziej atrakcyjna dla klienta, a jednocześnie pozwoli zarobić.
Czy zatem istnieje rozwiązanie idealne? Oczywiście! Funkcjonowanie sklepu internetowego oraz jednoczesna sprzedaż poprzez marketplace w znacznym stopniu zwiększa możliwości dotarcia do klientów. To połączenie, które jest wykorzystywane przez wiele przedsiębiorstw i odnoszą na tym polu spore sukcesy. Z jednej strony sklep internetowy buduje naszą pozycję pośród konkurencyjnych witryn i firm. Z drugiej zaś otrzymujemy dostęp do bogatej bazy użytkowników marketplace, gdzie bazujemy na zaufaniu do platformy, jej dostępności i możliwości.
Podsumowanie
Marketplace jest bardzo ciekawym miejscem z perspektywy sprzedawcy. Daje łatwą szansę rozpoczęcia funkcjonowania w e-commerce. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z jego możliwości w połączeniu z posiadaniem własnego sklepu internetowego. Wtedy zwiększamy obszary dostępności oferowanych przez nas produktów, a co za tym idzie, poszerza się baza naszych potencjalnych klientów.
Tagi: