Użytkownicy internetu oraz właściciele witryn chcą, aby strony internetowe wczytywały się szybko i nikomu nie sprawiały problemów. To także cel, który przyświeca działaniom Google. Wprowadzenie do algorytmu Core Web Vitals to zabieg mający zmienić sposób oceniania witryn. Czego dotyczą podstawowe wskaźniki internetowe? Sprawdź w tym artykule!
Każda zmiana algorytmu Google sieje popłoch w internecie. Twórcy witryn i administratorzy zawsze się obawiają tego, co wymyśli gigant z Mountain View. Na szczęście zmiany ogłaszane są z dużym wyprzedzeniem, dlatego też wszyscy mają czas na ich wprowadzenie. Podobnie sytuacja wyglądała z Core Web Vitals. To nowość, która zwraca uwagę na inne obszary dotyczące stron internetowych. Ważniejsze stają się rzeczy, które wynikają z codziennego przeglądania witryn na różnych urządzeniach. Core Web Vitals stopniowo są wprowadzane do algorytmu wyszukiwarki Google, dlatego warto się z nimi zapoznać, a następnie sprawdzić pod ich kątem swoją stronę internetową.
Czym są Core Web Vitals?
Anglojęzyczna nazwa Core Web Vitals nie musi mówić wszystkiego. Dlatego też w polskiej wersji Google mówi o niej, jako podstawowych wskaźnikach internetowych. Czego one dotyczą?
Core Web Vitals wprowadzają nowe spojrzenie na strony internetowe. Ogólnym punktom w teście witryny towarzyszą bardziej szczegółowe, dotyczące czasu wczytywania, interaktywności oraz stabilności wizualnej. Tym samym podstawowe wskaźniki internetowe wskazują, że dla algorytmu wyszukiwarki Google ważny jest komfort korzystania ze strony przez użytkownika. Istotne stają się również jego doświadczenia.
Google nieustannie chce dostarczać użytkownikom wyniki w wyszukiwarce, które nie tylko spełniają ich wymagania pod względem zawartości, ale także wygodnego korzystania z witryny. Możemy więc pokusić się o stwierdzenie, że dzięki Core Web Vitals na pierwsze miejsce w priorytetach tworzenia witryn wysuwa się UX oraz UI.
Sprawdź także, czym jest 10 heurystyk Nielsena i czego dotyczą!
Jakie wskaźniki wykorzystuje Core Web Vitals?
Podstawowe wskaźniki internetowe to kilka punktów, które musimy wziąć pod uwagę, jeśli chcemy, aby nasza strona spełniała założenia aktualnego algorytmu wyszukiwarki. Zaliczają się do nich czynniki, mające wpływ na to, jak szybko ładują się elementy witryny, kiedy staje się ona interaktywna, a także czy nie występują na niej nieoczekiwane zachowania pod względem wyglądu.
LCP - Largest Contentful Paint
Wskaźnik LCP odnosi się do czasu wczytywania. Jednak nie chodzi tu o załadowanie wszystkich elementów witryny, a tego, który jest największy. Google w Core Web Vitals zakłada, że czas na to poświęcony nie powinien przekroczyć 2,5 sekundy. Jeśli będzie inaczej, nasza witryna traci cenne punkty i będzie gorzej oceniona przez algorytm. Wspomnianym największym elementem może być np. duża grafika lub materiał video. Co ważne, problemy, które zostaną wykazane przez LCP mogą być spowodowane renderowaniem CSS lub JavaScript, a także opóźnieniami serwera.
FID - First Input Delay
Drugim podstawowym wskaźnikiem internetowym jest FCP. Określa on czas, w jakim strona internetowa staje się używalna dla osoby, która na nią wchodzi. Kluczowa w tym przypadku jest możliwość wykonania przez użytkownika określonej akcji. W głównej mierze dotyczy ona kliknięcia któregoś elementu interaktywnego na stronie. Warto podkreślić, że czas uzyskania użyteczności, nie powinien być mniejszy lub równy 100 milisekundom, przy czym liczone są od momentu rozpoczęcia ładowania witryny.
CLS - Cumulative Layout Shift
Ostatnim wskaźnikiem w ramach Core Web Vitals jest CLS. Zwraca on uwagę na zachowanie strony podczas jej ładowania. Konkretnie rzecz ujmując, algorytm wyszukiwarki Google przygląda się, czy w trakcie wczytywania witryny nie dochodzi do jakichś niespodziewanych przesunięć poszczególnych elementów. Co ważne, istotne są te nagłe zdarzenia, których nie wywołuje akcja użytkownika. W tej sytuacji skala oceny mieści się w przedziale 0 - 1. Może zatem wynosić 0,1, jak i 0,9. Jednak najlepiej, gdy jest ona najbliższa zeru.
Jak mierzyć Core Web Vitals?
Skoro wiemy już, co to są podstawowe wskaźniki internetowe, przychodzi czas na sprawdzenie własnej strony. Jak to zrobić?
Najprostszym sposobem jest skorzystanie z narzędzia Google Page Speed Insight. Wspominaliśmy już o nim w artykule: Jak sprawdzić prędkość swojej strony internetowej i dlaczego jest ona bardzo ważna. Google Page Speed Insight pokaże nam dokładną punktację w ramach Core Web Vitals, a także zasugeruje, które elementy wymagają poprawek. Do skorzystania z tego narzędzia nie potrzebujemy zakładania konta Google lub logowania się na nie.
Sprawdzić witrynę pod kątem podstawowych wskaźników internetowych można także w ramach Google Search Console. Znajdziemy w nim raport dotyczący urządzeń mobilnych, a także komputerów. Do skorzystania z tej możliwości będzie wymagane jednak posiadanie konta Google, a także dodanej strony do wspominanej usługi. Dane na temat Core Web Vitals nie będą dostępne od razu po zweryfikowaniu witryny, lecz po jakimś czasie jej funkcjonowania. Warto więc zaglądać do GSC i sprawdzać, jak wypada nasza witryna pod względem omawianych wskaźników.
Jaki wpływ ma Core Web Vitals na pozycjonowanie?
Kwestią najważniejszą dla wszystkich właścicieli stron internetowych jest to, czy Core Web Vitals będą wpływać na pozycjonowanie. Odpowiedź w tym przypadku jest twierdząca. Podstawowe wskaźniki internetowe będą uwzględniane jako czynnik rankingowy stron. Co to oznacza? Będą się one przekładać na to, jakie pozycje zajmuje witryna w wynikach wyszukiwania. Jeśli więc punktacja w ramach Core Web Vitals jest niska, strona może stracić dotychczas zajmowane wysokie pozycje. Wpłynie to na spadek ruchu, a w efekcie zmniejszenie generowanych leadów oraz sprzedaż.
Chcesz porozmawiać o Core Web Vitals swojej strony? Skontaktuj się z nami!
Podsumowanie
Core Web Vitals to w pewnym stopniu przełomowe podejście do witryn. Podstawowe wskaźniki internetowe skupiają się bowiem na tym, aby dostarczać użytkownikowi najlepszych doświadczeń z korzystania ze strony. Ważne zatem stają się: czas ładowania, moment uzyskania interaktywności, a także stabilność wizualna. Warto więc skontrolować własną witrynę pod kątem wymienionych wskaźników. Wpływać one będą na pozycjonowanie, czyli procesy podejmowane w celu uzyskiwania wysokich miejsc w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Tagi: Marketing