Pozycjonowanie stron Strony internetowe Sklepy internetowe Studio graficzne Realizacje Klienci Blog Darmowa wycena Kontakt

Czym jest marketing? Jakie są jego rodzaje?

Kategoria: Marketing


Czym jest marketing? Jakie są jego rodzaje?

 

Każdy przedsiębiorca, który ma produkt, chce go wprowadzić na rynek i zacząć sprzedawać. Z czasem ta chęć nabiera nowego kształtu - coraz więcej transakcji. Żeby osiągać sprzedaż, a także zwiększać jej efektywność, konieczne jest sięgnięcie po marketing. To działania, dzięki którym każda firma może wiele zyskać.

Podstawowym celem funkcjonowania każdej firmy jest sprzedaż produktów lub usług. Dzięki odpowiedniemu jej poziomowi, generowane są zyski dla przedsiębiorstwa. Żeby w ogóle produkt, czy też usługi były wybierane przez potencjalnych klientów, powinny być wprowadzone na rynek, a potencjalni klienci muszą się o nich dowiedzieć. Możemy zatem pokusić się o stwierdzenie, że marketing potrzebny jest każdej firmie. Bez niego nie ma szans lub są bardzo nikłe, że ktokolwiek będzie świadom obecności marki na rynku, a także jej produktów i usług. Skoro dla potencjalnych klientów firma, a także jej oferta nie istnieją, to nikt ich nie kupi. Stąd już łatwo o wniosek, że brak marketingu to zero sprzedaży, a skoro jej nie ma, to zysków również. Jednak czym jest ten cały marketing, o którym wspominamy? Jakie są jego rodzaje?

Co to jest marketing?

O marketingu przedsiębiorcy słyszą na każdym kroku, nawet zanim założą firmę. Skoro wszyscy posługują się tym pojęciem, to czas je wyjaśnić. Jedna z najpopularniejszych definicji mówi, że „Marketing jest sztuką sprzedawania produktów. Marketing jest zwykle postrzegany jako kreowanie, promocja i dostarczanie towarów i usług konsumentom i organizacjom”. Autorem tych słów jest Philip Kotler. Skracając jego wypowiedź, możemy rzec, że marketing to proces, którego zadaniem jest wsparcie sprzedaży. Warto także wiedzieć, że jego katalog działań jest niezwykle szeroki. Podstawowe dotyczą możliwości zbudowania świadomości istnienia marki, produktu lub usługi wśród potencjalnych klientów. To z kolei ma prowadzić do osiągania sprzedaży i jej zwiększania. Oczywiście to nie wszystko. Marketing sięga bowiem głębiej, np. do kwestii związanych z analizą rynku.

 

Rodzaje marketingu

W związku z tym, że katalog działań marketingowych jest bardzo szeroki, wyróżnia się różne jego rodzaje. Pozwoliło to  na uporządkowanie wiedzy, którą dziś z powodzeniem wykorzystuje się do działań firmy, które wspierają sprzedaż.

Marketing internetowy

Każdy z nas może łatwo zauważyć, jak w ostatnich latach internet zyskał na znaczeniu. Dzięki dostępowi do sieci możemy w łatwy sposób pozyskiwać informacje, kontaktować się ze znajomymi i rodziną, streamować wideo i muzykę, korzystać z rozwiązań chmurowych. Wraz z rozwojem tego medium wzrosło zainteresowanie e-commercem, a co za tym idzie, marketingiem internetowym. Obejmuje on wszelkie działania związane z wprowadzeniem na rynek marki czy też produktu, tworzenie odpowiedniej strategii, a także sprzedaż z wykorzystaniem sieci. To rodzaj marketingu, który cieszy się aktualnie ogromną popularnością. Zauważa się również, że jest on najbardziej rozwojowy. Stawia przed firmą wiele ciekawych możliwości dotarcia do klienta, budowania swojego wizerunku oraz zwiększania ilości towarów, które kupują użytkownicy sieci. Wśród nich możemy wymienić działania SEO oraz SEM, e-mail marketing, reklamy displayowe, social media marketing (np. na Facebooku, Twitterze, Instagramie, LinkedIn, YouTube, Pinterest), czy też afiliację.

Marketing mobilny

Tak samo, jak internet, otaczają nas urządzenia mobilne. Zastanawiając się, co to jest marketing, nie można zapominać, że korzystanie ze smartfona tabletu, czy też laptopa to dziś codzienność. Marketing mobilny to wszelkie działania podejmowane w celu wspierania procesu sprzedaży, ale skierowane na urządzenia przenośne. Zaliczyć do nich możemy wszelkie wiadomości SMS, QR kody, wykorzystanie do promocji gier oraz aplikacji mobilnych, czy też dedykowanie smartfonom, tabletom oraz laptopom reklamy displayowe. Marketing mobilny jest bardzo chętnie stosowany, zwłaszcza od czasu, kiedy smartfony wyparły tradycyjne telefony komórkowe, zwiększając tym samym zakres możliwych działań. Poza tym stały się one wśród wielu użytkowników urządzeniami pierwszego wyboru, jeśli chodzi o korzystanie z internetu, a zatem i dokonywania zakupów tą drogą. To podobnie, jak internetowy, rozwojowy rodzaj marketingu.

Marketing sensoryczny

Zmysły człowieka to coś, na czym swoje działanie opiera marketing sensoryczny. Jego zadaniem jest wywoływanie pozytywnych skojarzeń poprzez angażowanie wzroku, słuchu, węchu, dotyku oraz smaku. Prowadzą one do wywoływania w odbiorcach emocji, których zadaniem jest budowanie świadomości istnienia określonej marki na rynku, a także sprzedaży produktów czy też usług. Marketing sensoryczny zakłada, że jego odbiorcy podejmują decyzje zakupowe w przypływie emocji i wrażeń zmysłowych. Wykorzystuje się zatem rozmaite formy komunikacji opierające się na zapachu, głosie, ciekawym smaku, czy też przekazach rzucających się w oczy, albo łatwych do zapamiętania. W codziennym życiu mamy styczność z tym rodzajem marketingu np. w drogeriach, czy też sklepach z odzieżą. Niektóre marki stosują zapach, który po wejściu do pomieszczenia jest od razu wyczuwalny przez potencjalnego klienta. Jest on odprężający, przywołujący pozytywne skojarzenia, dzięki czemu klienci chętniej dokonują zakupów w tym miejscu.

Marketing szeptany

Ciekawym rodzajem jest również marketing szeptany, inaczej nazywany buzz marketingiem. Opiera się on na promowaniu marki, produktu lub usługi w codziennej komunikacji bezpośredniej, ale w taki sposób, aby odbiorcy mieli wrażenie, że jest ona naturalna, czy też zupełnie spontaniczna. W dobie internetu zabieg ten wykorzystuje się bardzo często w formie komunikatów na różnego rodzaju forach internetowych, mediach społecznościowych, komentarzach na temat produktów w sklepach internetowych, czy też do różnego rodzaju wpisów na blogach. Przy okazji udzielanych rad, spostrzeżeń, wtrąca się w nienachalny sposób pozytywne spojrzenie na markę, czy też jej ofertę.

Marketing sportowy

Marketing zawitał również do sportu. Wszelkie działania promocyjne poprzez sponsoring czy też emisję reklam nie są obce kibicom różnych dziedzin. Marketing sportowy jest bardzo popularny z uwagi na rozmaite dyscypliny, a także ich popularność. Przykładem mogą być mecze piłkarskie. Podczas 90 minut gry (czasami dłużej, jeśli jest dogrywka) kibice mogą zauważyć loga firm na strojach zawodników (sponsoring drużyny), reklamy wyświetlane na bandach stadionu, czy też w trakcie samych transmisji. To nie jedyne działania. Zaliczyć do nich można także sponsoring lig, czy też konkretnych zawodników, a także rozmaitych wydarzeń.

 

Na wymienionych przez nas rodzajach lista się nie kończy. Istnieją także m.in.: marketing wirusowy, polityczny, narracyjny, partyzancki, czy też personalny.

Dlaczego marketing jest ważny dla firmy?

Wiemy już, co to jest marketing. Musimy również wiedzieć, że na każdym etapie prowadzenia firmy trzeba o nim pamiętać. Odpowiednie przygotowane i realizowane strategie wspierają działania sprzedażowe, a zarazem świadomość istnienia marki oraz pozytywne opinie o niej i oferowanych przez nią produktach. Marketing jest istotny dla przedsiębiorstwa, ponieważ możemy go rozpatrywać w znacznie szerszym rozumieniu, niż tylko dotychczas wymieniony. Patrzymy na niego również przez pryzmat społeczny, filozoficzny, czy też systemowy. W każdym z tych obszarów niesie on szereg zalet dla przedsiębiorstwa. Nie tylko pod kątem sprzedażowym, ale także pod względem rozmaitych wartości generowanych przez konsumentów. Działania marketingowe wpływają na rozwój firmy, a także jej pozycję na rynku.

Podsumowanie

Marketing powinien być dla każdej firmy bardzo ważny. Rozumiemy przez niego szereg procesów zachodzących w celu wspierania sprzedaży produktów oraz usług. To także zabiegi wprowadzające na rynek markę oraz jej ofertę. Efektem działań marketingowych jest nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale wzajemne przekazywanie sobie różnych wartości przez firmę oraz konsumentów. Wśród rodzajów marketingu wymienia się m.in. internetowy, mobilny, sensoryczny, sportowy, czy też szeptany. Można do tego katalogu zaliczyć również polityczny, partyzancki oraz personalny. Procesy te przynoszą wymierne korzyści przedsiębiorstwom na wielu płaszczyznach, w tym sprzedażowych.


Tagi: Marketing