Marketingowcy oraz analitycy ruchu na stronach internetowych otrzymali nowe (stare) narzędzie. Google Analytics 4 to ewolucja w monitorowaniu zachowań użytkowników. Łączy ona możliwości dotychczasowych usług, które skupiały się na dwóch kanałach: stronach internetowych oraz aplikacjach mobilnych. Czy warto już teraz skorzystać z tej usługi? Dowiesz się w tym artykule!
Prowadzenie strony internetowej, zwłaszcza w branży e-commerce, nie ogranicza się jedynie do sprzedawania produktów. Konieczna jest analityka zakrojona na szeroką skalę. To, skąd przychodzą użytkownicy, jak się zachowują na stronie, które kategorie produktów odwiedzają, jest bardzo ważne. Wiedza na ten temat zostaje wykorzystana do optymalizacji działań marketingowych. Dlatego też wszyscy, którzy chcą mierzyć efektywność swoich witryn oraz podejmowanych działań, korzystają z Google Analitycs. Platforma oferowana przez giganta z Mountain View dostarcza mnóstwa niezbędnych informacji, pozwalających na opracowanie strategii realizowania celów biznesowych oraz marketingowych. Niedawno pojawiła się jej nowa wersja, pod nazwą Google Analytics 4, która w pewien sposób zmienia spojrzenie na dotychczasową analitykę.
Czym jest Google Analytics 4?
Google Analytics 4 to tak naprawdę najnowsza edycja popularnej usługi do analizowania danych. Jej pojawienie się nie spowodowało zamknięcia dotychczasowej wersji. Powód jest dość prozaiczny. Google Analytics 4 to nowość, z którą wszyscy muszą się dokładnie zapoznać i zrozumieć jej sposób działania.
Istotna jest bowiem pewna zmiana w stosunku do dotychczasowej edycji. Google Analytics Universal Analytics skupiał się na mierzeniu sesji użytkowników, pojawiających się na stronie internetowej. Nowa wersja narzędzia koncentruje się na czymś innym. Podstawą stały się eventy, czyli zdarzenia z określonymi konkretnie parametrami. O tym, co daje taka zmiana, przeczytasz w dalszej części artykułu.
Google Analytics 4 to także pójście o krok dalej, jeśli chodzi o monitorowanie kanałów, z których korzystają użytkownicy. Dotychczas, aby można było jednocześnie zbierać dane do analizy ze strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, potrzebne było wykorzystywanie dwóch narzędzi: Google Analytics oraz Google Analytics for Firebase. Osobne miejsca do monitoringu zachowań użytkowników z różnych urządzeń? No właśnie, to bardzo niewygodne. Google Analytics 4 zmienia to podejście. Dane z analizy obydwu kanałów znajdują się teraz w jednym miejscu.
Jakie są różnice między Google Analytics: Universal Analytics i Google Analytics 4?
Dotychczas wymienione zostały główne różnice między dotychczasową wersją GA a nową. Zmian jest jednak więcej. Wszystkie mają prowadzić do pozyskiwania dokładniejszych danych, istotnych z punktu widzenia działań marketingowych.
Przeczytaj także: Co to jest Google Ads?
Interfejs
Zacznijmy od tego, co najbardziej rzuca się w oczy. Interfejs Google Analytics 4 to zupełnie nowy podział lewego sidebara. Nawigacja po nim staje się łatwiejsza, a także szybsza. W prostszy sposób można znaleźć dane, które najbardziej nas interesują. Interfejs GA 4 wydaje się bardziej intuicyjny, niż w poprzedniej wersji narzędzia.
Raporty
Bardzo ciekawą zmianą jest sposób raportowania przez Google Analytics 4. Narzędzie bazuje bowiem na cyklu życia. Spotykamy zatem zakładki dotyczące:
-
pozyskiwania użytkowników - dowiemy się z niej, skąd przychodzą na stronę internetową lub aplikację mobilną, ile osób pojawia się w tych miejscach,
-
zaangażowania - z której dowiemy się, jakie było zachowanie użytkowników korzystających z witryny lub aplikacji, jakie zdarzenia zaszły podczas ich obecności, ile czasu spędzali na stronie lub w aplikacji mobilnej,
-
generowania przychodu - prezentującej szczegółowe dane na temat przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży produktów, a także reklam,
-
utrzymania - pokazująca informacje dotyczące efektywności witryny pod względem zatrzymywania na niej użytkowników.
W dalszej części znajdziemy bardziej szczegółowe informacje na temat osób, korzystających ze strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Dotyczą one danych demograficznych oraz wykorzystywanych technologii.
Machine learning
Jak wszystkim wiadomo, aktualne dane analityczne nie mogą być bardzo dokładne z uwagi na RODO. Z tego też powodu, narzędzie Google Analytics 4 zostało wyposażone w uczenie maszynowe. Ma ono pomóc w kompletowaniu danych niezbędnych do analizy, bazując na zachowaniach użytkowników i tworzeniu poszczególnych modeli. To bardzo przyszłościowa technologia, która w wielu dziedzinach już odnosi swoje sukcesy.
RODO
Inną kwestią związaną z RODO, o której warto wspomnieć, jest sposób podejścia do niej przez GA 4. Poprzednia wersja narzędzia nie była pomocna właścicielom witryny w tym zakresie. Google Analytics 4 pomaga w przestrzeganiu tych przepisów. Narzędzie umożliwia przesyłanie do Google prośby o usunięcie danych. Dotyczy to sytuacji, kiedy są one zbierane niezgodnie z prawem.
Bezkodowe śledzenie
Google w nowej wersji narzędzia do analityki bardzo upraszcza sposób pozyskiwania danych. Daje bowiem możliwość korzystania z bezkodowego śledzenia. Tym samym, niepotrzebne jest dodawanie na stronie internetowej, czy w aplikacji kolejnego kodu. Google Analytics 4 automatycznie wykryje niektóre zdarzenia, ważne dla analizy zachowań użytkowników.
Sprawdź także: Opinie Google - dlaczego warto o nie dbać?
Czy warto już teraz skorzystać z Google Analytics 4?
Wszystkie osoby, które dotychczas bazowały na poprzedniej wersji Google Analytics, mają możliwość skorzystania z jego najnowszej edycji. Rodzi się zatem pytanie, czy warto to zrobić?
Uważamy, że tak, jednak należy podejść do Google Analytics 4 z pewnym dystansem. Nie powinno się jeszcze całkowicie rezygnować z poprzedniej wersji narzędzia. Google pozwala na funkcjonowanie obydwu instancji obok siebie. Dzięki temu możemy wiele zyskać.
Przede wszystkim nadal będziemy mieli zbierane dane w usłudze, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Z drugiej strony, dostaniemy nowe informacje w ramach Google Analytics 4. Będziemy więc mogli bardziej szczegółowo analizować dane, dotyczące ruchu, zachowań użytkowników. Musimy pamiętać, że to właśnie na osobach, które przebywają na naszej stronie lub w aplikacji mobilnej, koncentruje się nowa wersja narzędzia.
Jest jeszcze jedna zaleta ze skorzystania z Google Analytics 4. Nauczymy się jego obsługi, a także przyzwyczaimy do sposobu, w jaki zbiera dla nas dane. Niewykluczone, że z biegiem czasu ta wersja narzędzia zastąpi poprzednią. W takiej sytuacji nie będziemy zaskoczeni zmianami, a płynnie przejdziemy do ich wykorzystywania.
Podsumowanie
Pojawienie się Google Analytics 4 to zmiana podejścia do analizy danych. W centrum pojawił się użytkownik oraz jego zachowanie. Sposób mierzenia danych przez nową wersję narzędzia pozwala na kompletowanie ich w jednym miejscu z dwóch różnych źródeł: strony internetowej oraz aplikacji mobilnej. Dlatego też warto skorzystać z Google Analytics 4. Zyskamy nowe spojrzenie na użytkownika, a jednocześnie nauczymy się nowej wersji narzędzia, które kiedyś może stać się podstawowym, czyli zastępującym obecną wersję.
Tagi: