
W codziennym funkcjonowaniu wielu branż w internecie przydatne są różnego rodzaju narzędzia. Pozwalają one sprawdzać efektywność swojego biznesu, monitorować go w sieci, a także dopasowywać do aktualnych trendów. Google Trends jest jednym z nich. Pozyskanie z niego danych i ich późniejsza analiza pozwalają przewidzieć sezonowość, a także dobierać odpowiednie słowa kluczowe dla treści.
Prowadzenie biznesu, bez względu na to, czy w internecie, czy nie, wymaga stałego pozyskiwania wiedzy na tematy związane z branżą, w której się działa. Także przed podjęciem decyzji o założeniu działalności gospodarczej warto zasięgnąć informacji, czy istnieje zapotrzebowanie na produkty lub usługi, które mamy zamiar oferować. Wtedy pierwsze kroki wykonuje się zazwyczaj w wyszukiwarce Google. Jednak pozyskane w ten sposób informacje nie zawsze są wyczerpujące. Istnieje za to inne narzędzie tej samej firmy, które lepiej się sprawdza w takich sytuacjach. To Google Trends. Umiejętność jego obsługi i wykorzystania, przydatna jest wszystkim tym, którzy chcą, aby ich biznes był bardziej efektywny.
Co to jest Google Trends?
Google wszystkim internautom kojarzy się głównie z wyszukiwarką. Jednak to nie jedyne narzędzie, które firma udostępnia. Wśród innych znajdą się również przeznaczone do tworzenia i zarządzania kampaniami reklamowymi, analizy słów kluczowych, ale także do badania trendów. Co to jest Google Trends? To narzędzie pozwalające na zbadanie zainteresowania użytkowników internetu konkretnymi tematami, a tym samym słowami kluczowymi w danym okresie. Oczywiście możliwe jest przy tym stosowanie dodatkowych filtrów, w tym lokalizacyjnych.
Często jednak Google Trends jest marginalizowane na rzecz Google Keyword Planner, jednak niesłusznie. Fundamentalną różnicą tych obydwu narzędzi jest odnoszenie się do danych. Google Trends uwzględnia, jak nazwa wskazuje, trendy, czyli popularność haseł w przedziale czasowym. Z kolei Keyword Planner skupia się na zainteresowaniu słowami kluczowymi w danym momencie. Istotną różnicą jest także sposób ujmowania danych. W przypadku Google Trends mówimy o skali 0-100, gdzie 100 oznacza największą popularność. W Keyword Planner widzimy za to liczbę wyszukań.
Co ważne, otrzymane w ramach Google Trends dane mogą być filtrowane na kilka sposobów. Po pierwsze pod kątem geograficznym. Mamy możliwość sprawdzania popularności w ujęciu całego świata, z podziałem na kraje, a także dalej idące regiony. Następnie możemy podzielić informacje, uwzględniając czas. Tutaj mamy do dyspozycji przedziały mające na względzie ostatnią godzinę, 4 godziny, dzień, 7 dni, 30 dni, 90 dni, 6 lat, a także od 2004 roku do dzisiejszego dnia. Wyszukiwane słowa kluczowe mogą także być filtrowane po kategoriach oraz źródle, czyli wyszukiwarce Google, grafice, zakupach i YouTube.
Do czego służy Google Trends?
Biorąc pod uwagę możliwości, Google Trends staje się bardzo ciekawym i użytecznym narzędziem w kontekście prowadzenia biznesu, jak i działań marketingowych. Dane, które zawiera, pozwalają na zbadanie, w jakim czasie użytkownicy poszukują produktów oraz usług, co może pomóc w uzyskaniu informacji na temat sezonowości. Z Google Trends dowiemy się jakie tematy są aktualnie najczęściej wyszukiwane przez użytkowników, dzięki czemu można stworzyć artykuły blogowe odnoszące się do bieżących tematów angażujących społeczność. Skoro o popularności mowa, narzędzie umożliwia sprawdzenie, które słowa kluczowe są najbardziej popularne pośród innych konkurencyjnych. Nie bez znaczenia są możliwości filtrowania wyników przy uwzględnieniu danych geograficznych. Tym samym poznajemy, w których regionach kraju wyszukiwane przez nas hasła są najbardziej popularne. Przydatne są również dane na temat powiązanych słów kluczowych z tematem, który nas interesuje.
Jak korzystać z Google Trends - teoria
Korzystanie z Google Trends jest bardzo proste i intuicyjne. Zawdzięcza to mnogości, ale i efektywności funkcji, a także przejrzystemu interfejsowi. Chcąc pozyskać jakiekolwiek dane, nie musimy zakładać konta Google, jak w przypadku innych narzędzi, a tym samym przechodzić procesu logowania.
Żeby skorzystać z Google Trends wystarczy udać się na dedykowaną mu stronę internetową - https://trends.google.com/trends/?geo=PL. Już strona główna narzędzia sugeruje możliwe działanie użytkownika, a tym samym zachęca do skorzystania z jego funkcjonalności. W jej centrum bowiem znajduje się wyszukiwarka. Natomiast pod nią przykładowe zastosowanie, a także wyszukiwania, które w ostatnim czasie zyskały na popularności. Strona główna narzędzia jest tak skonstruowana, żeby wyszukiwarka cały czas podążała za użytkownikiem. Jednocześnie więcej funkcji Google Trends można wywołać za pośrednictwem menu znajdującego się w górnej lewej części witryny. Jest ono podzielone na opcje związane z odkrywaniem słów kluczowych, poznawaniem najpopularniejszych wyszukiwań, zapoznaniem się z rocznym podsumowaniem, a także możliwością subskrybowania interesujących nas tematów.
Jak korzystać z Google Trends - praktyka
Znając podstawowe założenia funkcjonowania Google Trends, można tę wiedzę wykorzystać do budowania bardziej efektywnego biznesu. Dane pochodzące z tego narzędzia doskonale sprawdzą się także do budowania kampanii marketingowych. Zobaczmy zatem, jak korzystać z Google Trends.
Badanie popularności oraz sezonowości
Z analizy danych prezentowanych przez Google Trends można wywnioskować sezonowość słowa kluczowego. Może być nim nazwa produktu lub usługi, której szukają użytkownicy. Żeby się o tym przekonać, musimy skorzystać z wyszukiwarki. Dostępna jest ona na stronie głównej, a także w zakładce “Odkrywaj” umieszczonej w menu. Po wpisaniu hasła np. rower górski, narzędzie zaprezentuje nam zainteresowanie tym hasłem w ujęciu czasowym. Na początku będą to dane w ujęciu ostatnich 12 miesięcy. Warto jednak pamiętać, aby filtrować informacje z uwzględnieniem kraju. Na wykresie możemy zobaczyć, w jakich miesiącach popularność tego słowa kluczowego była najwyższa, a tym samym, kiedy użytkownicy w ogóle nie interesowali się tym tematem. Wybierając spośród krajów Polskę, możliwe jest także zbadanie popularności w konkretnych województwach.
Porównanie popularności słów kluczowych
Ciekawym wykorzystaniem możliwości Google Trends jest porównanie popularności słów kluczowych. Dzięki temu wiadomo, które z haseł spotyka się z większym zainteresowaniem użytkowników niż inne konkurencyjne. Uzyskać te dane można również w zakładce “Odkrywaj”. Ponownie możemy posłużyć się wcześniej wykorzystanym hasłem “rower górski”, ale je sprecyzujemy. Jako pierwsze słowa kluczowe wpiszemy “rower górski męski”, zaś obok “rower górski damski”. W ten sposób możemy dostrzec, które z nich jest najbardziej popularne. Pomoże nam to w tworzeniu contentu do sklepu internetowego, czy też na bloga.
Sprawdzanie powiązanych słów kluczowych
Interesujące jest również podpowiadanie przez Google Trends powiązanych słów kluczowych. Znajdziemy je w tabelce pod wykresem. Te dane mogą być podzielone na hasła najpopularniejsze, a także zyskujące na popularności w ostatnim czasie. Tym samym uzyskujemy sprawdzone informacje na temat haseł, które powinniśmy wykorzystać w treściach tworzonych na dany temat. Wtedy też istnieje większe prawdopodobieństwo, iż użytkownicy za pośrednictwem wyszukiwarki Google trafią na naszą stronę, a nie konkurencyjną.
Źródło popularnych tematów na bloga lub portal
Google Trends jest przydatnym narzędziem dla wszelkiej maści portali internetowych, a także blogów, w tym firmowych. W jego strukturach bowiem znajdziemy “Wyszukiwania zyskujące na popularności”. To hasła, które w ostatnich dniach spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem użytkowników. Przy czym mogą one być prezentowane również w czasie rzeczywistym. W przypadku tej drugiej sytuacji dane mogą być także podzielone na kategorie. Mogą one być wykorzystane do stworzenia artykułów na najpopularniejsze w ostatnim czasie tematy. W ten sposób może być wygenerowany ruch organiczny na portalu lub blogu.
Popularność w zakupach Google
Warto przy tym wszystkim zauważyć, że Google Trends ma kilka źródeł informacji. Jednym z nich są Zakupy Google. Zatem mamy możliwość sprawdzenia jakim zainteresowaniem cieszą się produkty, które mamy w swojej ofercie. Wiedza na ten temat pozwoli także dopracować szczegóły związane z kampaniami reklamowymi.
Podsumowanie
Działalność prowadzona w internecie wymaga korzystania z różnych narzędzi, aby biznes był bardziej efektywny. Jednym z nich jest Google Trends. Dzięki niemu możliwe jest sprawdzanie popularności słów kluczowych w różnych przedziałach czasowych. Badane hasła mogą stanowić m.in. nazwy produktów, czy też usług. Tym samym możemy zbadać sezonowość danych towarów bądź popularność w konkretnych lokalizacjach. Google Trends pozwala także uzyskiwać dane na temat powiązanych słów kluczowych oraz popularnych tematów, co przełożyć się może na przygotowanie lepszych treści na strony internetowe.
Tagi: Marketing Rozwój firmy