
Promocja w internecie może być prowadzona na rozmaite sposoby. Mimo wszystko najpopularniejsze jest wykorzystanie platformy Google Ads. Daje ona dużo możliwości optymalizacji, co przekłada się na efekty. Ile kosztuje reklama Google Ads? To pytanie, na które odpowiadamy w niniejszym tekście!
Reklamy publikowane za pomocą platformy Google Ads to jedne z najczęściej wybieranych form dotarcia do potencjalnych klientów w internecie. Jeśli kiedykolwiek ktoś korzystał z wyszukiwarki Google, natknął się na promowane wyniki. To samo z portalami, czy też filmami na YouTube - tam również znajdują się reklamy dostarczane w ramach Google Ads. Pod względem zasięgu jest to zatem niekwestionowany lider, mimo obecności w sieci także innych platform. Występująca kiedyś pod nazwą Google AdWords usługa wymaga jednak pewnej wiedzy na temat korzystania z niej. Łatwo jest bowiem wpaść w szpony intuicyjnego działania, które niekoniecznie może być dobre. Jego zerowy efekt popularnie nazywany jest „przepalaniem budżetu”. To jednak często nie przeraża początkujących użytkowników, którzy próbują swoich sił w kampaniach reklamowych. Wtedy też zastanawiają się, ile kosztuje reklama w Google Ads?
Reklama w Google Ads - dla kogo?
Wielokrotnie otrzymujemy pytania od różnych przedsiębiorców, czy oni również mogą skorzystać z Google Ads. Bez względu na to, czy jest to duża firma, czy też mała, każda może stosować taką formę promocji. Platforma jest dostępna dla wszystkich, za zarejestrowanie się na niej nieponoszone są żadne koszta. Mogą się więc dzięki niej reklamować firmy transportowe, sklepy internetowe, szkoły językowe, agencje interaktywne, studia graficzne, ale także mniejsze przedsiębiorstwa, którym zależy na lokalnym rynku. Warto zwrócić uwagę, że jest to jednak opcja niedostępna dla biznesów związanych z hazardem, alkoholem, kredytami, czy też suplementami diety.
Modele rozliczeń w Google Ads
Biorąc pod uwagę to, ile kosztuje reklama w Google Ads, trzeba również wiedzieć, jakie są modele rozliczeń na tej platformie. Główną formą jest CPC, ale nie jedyną. Oto wszystkie modele rozliczeń, jakie można spotkać w Google Ads (dawniej Google AdWords):
PPC (pay per click)/CPC (cost per click) - to najczęściej spotykana forma rozliczenia w Google Ads. Opiera się ona na zasadzie płatności za kliknięcie reklamy przez odbiorcę.
eCPC (zgodnie z definicją Google - „ulepszone CPC”) - to sposób rozliczenia za reklamy nastawione na osiąganie najlepszego współczynnika konwersji. Przy czym stawki dobierane są automatycznie.
vCPM (view cost per mile) - metoda oparta na 1000 wyświetleń reklamy.
CPV (cost per view) - to forma bazująca na emisji filmu. Reklamodawca ponosi zatem koszt wyświetlenia takiego materiału, jeśli odbiorca zobaczy przynajmniej jego 30 sekund. Jeśli zaś film jest krótszy, zaliczane jest jego całe obejrzenie.
CPA (cost per action) - to opierająca się na kliknięciu metoda rozliczenia. Google stosuje w tym przypadku automatyczny dobór stawek w odniesieniu do jej maksymalnej wysokości wskazanej przez reklamodawcę.
ROAS (return on ad spend) - opiera się na automatyzacji określania stawek, nastawionej na uzyskanie możliwie największej konwersji bądź przychodu z reklam. Istotne jest tutaj określenie zwrotu nakładów poniesionych na działania promocyjne.
Ile kosztuje reklama w Google Ads?
Koszty, jakie ponosi się w ramach prowadzonych kampanii reklamowych w Google Ads, rozpatruje się w ramach tzw. budżetów. Tak też platforma umożliwia określenie:
budżetu dziennego - maksymalnej kwoty, jaką jest w stanie wydać reklamodawca każdego dnia za emitowaną kampanię. Wskazaną wartość można zmieniać. Warto pamiętać, że niski budżet dzienny przekłada się na mały współczynnik konwersji.
budżetu całkowitego - czyli środków, które mogą być przeznaczone na całą kampanię reklamową. Wtedy też Google we własnym zakresie będzie ustalać budżet dzienny, w zależności od tego, kiedy współczynnik konwersji będzie najwyższy. Z tej opcji najlepiej korzystać przy ustaleniu daty rozpoczęcia oraz zakończenia emisji reklam.
Nie da się jednak precyzyjnie odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje reklama w Google Ads. Dlaczego? Ponieważ poniesione przez reklamodawcę koszty są zależne od wielu czynników. Trzeba wziąć pod uwagę konkurencyjność słów kluczowych, na które będzie ustawiona kampania. Ważna jest także branża, w której działa reklamodawca. Wiele bowiem biznesów staje się aktywnych w Google Ads przed oraz w trakcie trwania sezonu na oferowane przez nie produkty lub usługi. Nie bez znaczenia jest także omawiany wyżej budżet dzienny oraz całkowity.
Jak zapłacić za reklamę w Google Ads?
Google dopuszcza 3 formy płatności za promowanie w ramach swojej usługi. Jednak nie wszystkie są dostępne dla ogółu użytkowników.
Płatności automatyczne - Google pobierze należność, kiedy zostanie osiągnięta jej określona wysokość, z karty kredytowej wskazanej w usłudze. Koszty mogą być także rozliczone po 30 dniach od ostatniej automatycznej płatności.
Płatność ręczna - przypomina doładowanie telefonów komórkowych w usługach pre-paid. Najpierw uiszczamy opłatę, dopiero potem wyświetlane są reklamy. Kiedy skończy się budżet, przestaną być one emitowane. Niestety jest to forma aktualnie niedostępna dla nowych kont w Google Ads w Polsce.
Fakturowanie miesięczne - za emisję reklam zostanie wystawiona faktura, którą można opłacić przelewem. Jest to jednak rozwiązanie dostępne dla użytkowników spełniających odpowiednie wymagania narzucone przez Google. Dostawca usługi przyznaje wtedy limit kredytowy do wykorzystania.
Podsumowanie
To, ile kosztuje reklama w Google Ads, zależy od kilku ważnych aspektów. Przede wszystkim od konkurencyjności słów kluczowych, ale także przeznaczonego budżetu. Łatwo w tym przypadku o stratę pieniędzy, czyli przygotowanie nieefektywnej kampanii. Dlatego też lepiej jest powierzyć to zadanie specjalistom, którzy mają doświadczenie i nie będzie im się zdarzało „przepalanie budżetu”.
Potrzebujesz pomocy z reklamami Google Ads? Napisz lub zadzwoń - podniesiemy skuteczność Twoich działań promocyjnych!
Tagi: Reklama