Coraz więcej osób chce przenosić swój biznes związany ze sprzedażą do sieci. To ogromna szansa na rozwój oraz zwiększenie zysków firmy. Żeby jednak je osiągać, trzeba najpierw wiedzieć, ile kosztuje sklep internetowy i jak go założyć.
Z roku na rok rynek e-commerce coraz bardziej się rozwija. Co chwila jesteśmy świadkami powstawania nowych sklepów internetowych, które oferują różnego rodzaju produkty. Często są to całkowicie nowe projekty, ale również przeniesienie do sieci działalności sklepu stacjonarnego. Nic dziwnego, coraz częściej klienci “chodzą” na zakupy do internetu, a nie tradycyjnego sklepu. To wygodny sposób zaopatrywania się w najpotrzebniejsze rzeczy w dowolnej chwili. Wszystko bez konieczności wychodzenia z domu. Zamówione produkty dotrą pod same drzwi dostarczone przez kuriera. Z tego też względu wiele osób rozważa założenie sklepu internetowego, ale nie wie, ile to kosztuje, jak to zrobić, jakie są koszty utrzymania, a przede wszystkim, jakie są możliwości. Koszty bowiem trzeba podzielić na te związane z platformą sprzedażową, jej zatowarowaniem, utrzymaniem, reklamą, a także podatkami.
Jak założyć sklep internetowy?
Istnieje kilka możliwości, a zarazem form, założenia sklepu internetowego. Różnią się one przede wszystkim czasem realizacji, funkcjonalnością, wyglądem, co przekłada się na to, ile kosztuje sklep internetowy.
Gotowy sklep internetowy w usłudze SaaS
W ostatnich latach bardzo popularnym rozwiązaniem stało się korzystanie z rozwiązań opartych o model SaaS (Software as a Service), rozumiany jako oprogramowanie dostarczane w formie usługi. To najtańsza możliwość, która pozwala wkroczyć w świat e-commerce. W ciągu kilku chwil od otrzymania płatności, platforma przygotuje dla nas sklep internetowy. Naszym obowiązkiem będzie dokończenie jego konfigurowania oraz dodanie produktów wraz z ich zdjęciami oraz opisami. Jest to chętnie wykorzystywany sposób na własną działalność w sieci. Niesie ze sobą wiele zalet, takich jak szybkość realizacji, dość niski koszt na starcie, w miarę prostą konfigurację. Kwota za świadczenie takiej usługi opłacana jest w formie abonamentu. Jej wysokość waha się między 80 a 1500 zł miesięcznie (najtańsza opcja ma najmniej możliwości). Ta z pozoru ciekawa propozycja ma również swoje wady. Przede wszystkim użytkownik nie ma żadnego wpływu na budowę sklepu internetowego. Jego rozwój uzależniony jest od dostawcy usługi, który wcale nie musi dokonywać aktualizacji lub wprowadzać istotnych zmian. Klient nie ma również wpływu na optymalizację sklepu, wszystkie takie kwestie są po stronie usługodawcy, co dyskwalifikuje takie rozwiązanie, jeśli rozsądnie podchodzimy do naszego internetowego biznesu i jego rozwoju.
Budowa sklepu na podstawie gotowego szablonu
Tanie sklepy internetowe to równie popularne rozwiązanie. Opiera się ono na zakupie gotowego szablonu i skorzystaniu z prostego systemu zarządzania treścią. Użytkownik nie płaci na początku swojej działalności dużych sum. Sklepy budowane na gotowym szablonie, to wydatek rzędu 2.000 - 10.000 zł. Zyskujemy dzięki temu w miarę szybko zrealizowany projekt gotowy do publikacji. Nie mamy jednak żadnego wpływu na jego wygląd, a także rozbudowę - wszystko zawarte jest w szablonie. To z kolei skazuje nas na ryzyko, że inny sklep, w tym także konkurencyjny, może wyglądać dokładnie tak samo. Skoro dwa lub więcej sklepów wygląda tak samo i mają podobne produkty, to pozostaje tylko obniżanie cen towarów, co mija się z celem.
Sklep zbudowany na zamówienie
Najdroższą w tym przypadku propozycją jest zbudowanie sklepu na indywidualne zamówienie. Otrzymujemy wtedy profesjonalny projekt przygotowany specjalnie dla nas, wykorzystujący przyszłościowe rozwiązania technologiczne, a przede wszystkim niepowtarzalny. Jako zleceniodawca będziemy mieli wpływ na budowę sklepu, jego wygląd oraz możliwości. To także rozwiązanie, które zapewni nam najlepszą podstawę do rozwoju i wdrażania coraz nowszych funkcji. Decydując się na indywidualnie przygotowany sklep internetowy mamy gwarancję, że inna platforma e-commerce nie będzie wyglądała tak samo, a zwłaszcza konkurencja. Najczęściej wykorzystuje się do tego open source’owe systemy zarządzania treścią, które mają możliwość stosowania różnych modułów i wtyczek rozszerzających ich możliwości. Są jednak one w pełni dostosowywane przez wykonawcę do wymagań i oczekiwań klienta. Często też do indywidualnie budowanych sklepów tworzy się CMS od podstaw, jednak jest to bardzo drogie. Wybór sklepu zbudowanego na zamówienie ma jeszcze jedną sporą przewagę nad innymi możliwościami. Jest w pełni zoptymalizowany pod kątem szybkiego ładowania, zgodności z wymaganiami wyszukiwarki, a także pozycjonowania. Za tego typu profesjonalny projekt przyjdzie nam zapłacić 20.000 - 70.000 zł.
Kto zrobi mi sklep internetowy?
Ilekroć przedsiębiorcy szukają informacji na temat tego, ile kosztuje sklep internetowy, zastanawiają się, kto go wykona.
Usługodawca SaaS
Najtańszą opcją jest usługodawca oprogramowania SaaS. Korzysta on z przygotowanego przez siebie oprogramowania, które pozwala na zbudowanie dla nas sklepu w ciągu kilku minut. Koszt takiego przedsięwzięcia często jest wliczony w miesięczny abonament, a kiedy tak nie jest, to cena wynosi ok. 80 - 200 zł.
Freelancer
Szukając wykonawcy naszego sklepu internetowego, bardzo często natrafimy na oferty freelancerów. To pojedyncza osoba, która jest w stanie wykonać dla nas projekt. Freelancer ma sporą wiedzę, ale często musi się dokształcać z różnych dziedzin w trakcie realizowania zlecenia. Przeważnie nie przydziela mu się dużych projektów, których nie będzie w stanie wykonać samodzielnie. Z usług freelancera korzysta się głównie w przypadku niewielkich zleceń, jak np. zbudowanie sklepu na podstawie gotowego szablonu. Nie możemy tutaj liczyć na wsparcie po zakończeniu realizacji. To wszystko wpływa na ostateczny koszt, jaki przyjdzie nam zapłacić za jego pracę, który nie będzie wysoki.
Agencja interaktywna
Chcąc zbudować sklep internetowy, możemy zwrócić się o to do agencji interaktywnej. Do naszego zlecenia zostanie przydzielony zespół składający się z wykwalifikowanych i doświadczonych osób, z których każda będzie odpowiedzialna za inną jego część. Naszym projektem zajmą się projektanci, specjaliści od UX oraz UI, programiści, graficy, marketingowcy, a także osoby odpowiedzialne za pozycjonowanie. Wszystko po to, aby sklep internetowy był w pełni zgodny z najnowszymi trendami, możliwościami rozbudowy i reklamowania go w sieci. To najbardziej rozsądny wybór, który daje nam gwarancję wykonania projektu przyjaznego użytkownikowi, wyszukiwarce oraz w pełni responsywnego (dostosowanego do wyświetlania na różnych urządzeniach, w tym mobilnych).
Jakie dodatkowe koszty muszę ponieść, zakładając sklep internetowy?
Założenie sklepu internetowego wiąże się z wieloma dodatkowymi kosztami, które musimy ponieść. Postaramy się przybliżyć kilka z nich.
Koszt utrzymania sklepu internetowego
Sklep, który zostanie zbudowany, musi mieć swój adres w sieci i miejsce, gdzie będzie przechowywany. Odpowiednio domena i hosting to stałe koszty, które opłacane są raz na rok. Koszt domeny z końcówką .pl to średnio 50 - 150 zł rocznie. Z kolei cena hostingu zależy od ilości miejsca, jakie mamy przydzielone. Przeważnie to koszt rzędu 200 - 300 zł rocznie, jednak może on się zwiększać wraz z przyrostem ilości dostępnego miejsca.
Opisy kategorii i produktów w sklepie internetowym
Nasz sklep internetowy musi się wyróżniać pośród innych nie tylko wyglądem, ale również opisami kategorii i produktów. Nie powinny to być treści skopiowane od producenta towaru, który oferujemy, a specjalnie stworzone na nasze potrzeby. Dzięki temu wyróżniamy się na tle konkurencji, bardziej zachęcamy klientów do skorzystania z naszej oferty, a także jesteśmy atrakcyjni dla wyszukiwarki.
Zdjęcia produktów
Innym aspektem, który wyróżni nas na tle konkurencji, są zdjęcia produktów. Zamiast stosować fotografie dostarczone przez producenta, które i tak już można znaleźć na wielu portalach, lepiej pokusić się o własne. Oczywiście nie mogą to być zdjęcia wykonane w kiepskim oświetleniu i z wykorzystaniem słabego smartfona. Liczy się tutaj jakość zdjęć i najwierniejsze odwzorowanie wyglądu produktu. Najciekawsze ujęcia przyciągają czasami lepiej niż opis kategorii oraz produktu.
Reklama sklepu internetowego
Jeśli stworzyliśmy nową platformę zakupową dla klientów, to musimy zadbać o jej reklamę. Powinniśmy przede wszystkim skupić się na promowaniu sklepu internetowego w sieci. Wykorzystamy do tego różnego rodzaju media społecznościowe i ich możliwości, angażujące wpisy, a także reklamy sponsorowane. Rewelacyjną formą promocji jest również newsletter, który odpowiednio przygotowany pod względem treści i wyglądu, jest bardzo efektywny (dostarcza sporą ilość konwersji). Nie możemy zapomnieć również o jednej z najważniejszych rzeczy, czyli pozycjonowaniu. Zabieg ten pozwala na zwiększenie widoczności naszego sklepu internetowego w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. To bardzo istotne, aby korzystając z działań SEO i SEM prezentować użytkownikom sieci nasz sklep i oferowane w nim produkty. Tym samym budujemy zaufanie oraz zwiększamy sprzedaż, co przekłada się na zyski.
Regulamin sklepu internetowego
Funkcjonowanie sklepu internetowego nie może się obejść bez regulaminu. Zawarte w nim informacje są istotne z punktu widzenia sprzedaży, a dotyczą: zwrotu towarów, reklamacji, sposobów płatności oraz wysyłki produktów. Profesjonalny regulamin dostosowany do naszego sklepu przygotuje kancelaria prawnicza. Koszt przygotowania takiego dokumentu waha się pomiędzy 200 a 300 zł.
Podsumowanie
Branża e-commerce ciągle się rozrasta. Powstają nowe miejsca, w których możemy kupić poszukiwane przez nas produkty, bez konieczności wychodzenia z domu. To ile kosztuje sklep internetowy, zależy przede wszystkim od tego, jakie rozwiązanie wybierzemy - usługę SaaS, zbudowany na szablonie, czy indywidualny projekt, a także tego kto go nam wykona - freelancer, czy agencja interaktywna. Do tego dochodzą dodatkowe koszty w postaci utrzymania, stworzenia regulaminu, opisów produktów i kategorii oraz zatowarowania. Istotny jest również koszt związany z reklamą sklepu
Tagi: Marketing