Stworzenie strony www to jedna z potrzeb dzisiejszego biznesu. Bez względu na branżę oraz formę działalności, czy to producent sprzętu, sklep, wykonawca specjalistycznych usług, wszyscy zastanawiają się, ile kosztuje strona internetowa. Odpowiedź na to pytanie zależy od kilku ważnych czynników. Postaramy się je pokrótce przedstawić.
Internet to dziś bez wątpienia największe miejsce dające przedsiębiorcom szansę osiągania swoich biznesowych sukcesów. Każdego dnia zwiększa się ilość osób, które swoje pierwsze kroki w poszukiwaniu produktów i usług, kieruje właśnie do sieci. To źródło wielu informacji, które można zdobyć w prosty i błyskawiczny sposób - wystarczy użyć wyszukiwarki. Przekłada się to na popularność e-commerce, dzięki któremu użytkownicy uzyskują natychmiastowy dostęp do zakupu szerokiej gamy produktów i usług z poziomu smartfona, tabletu, komputera, telewizora, a nawet asystentów głosowych. Wzrost zainteresowania funkcjonowaniem biznesu w sieci wpływa na ilość zapytań dotyczących kosztu stron internetowych, ich stworzenia, a także utrzymania. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na te pytania. Wysokość ceny, jaką musimy zapłacić za stworzenie witryny internetowej, zależna jest bowiem od wielu aspektów.
Zadbaj o cele witryny
Budowanie strony internetowej to nie jest prosta sprawa. Każda z nich różni się od siebie pod względem celu, jaki ma realizować, technologii, w jakiej jest wykonana oraz przez kogo jest zbudowana. Ta pierwsza kwestia, czyli cel funkcjonowania witryny jest jednym z najważniejszych, które powinien określić zleceniodawca. Dokładnie rzecz ujmując, przedsiębiorca musi zdecydować, co chce osiągnąć funkcjonowaniem konkretnej witryny w sieci. Czy to ma być możliwość znalezienia jego firmy w internecie? Może sprzedaż produktów lub usług? Czy może są jakieś inne pomysły? Do kogo strona ma być kierowana? Kto ma z niej korzystać? Odpowiedź na te pytania pozwoli na sprecyzowanie nie tylko efektów, do jakich witryna będzie zmierzać, ale również jej rodzaju, a co za tym idzie technologii niezbędnych do jej wykonania. Dzięki temu łatwiej będzie podjąć decyzję, kto powinien realizować zlecenie, bo tutaj też mamy różne możliwości. One z kolei przekładają się na ostateczny koszt wykonania strony internetowej.
Kto wykona stronę www?
Rynek budowania stron internetowych obfituje w wielu wykonawców, z których usług możemy skorzystać. Możemy ich podzielić na dwie główne grupy, czyli freelancerów oraz agencje interaktywne. Zachodzą między nimi i stworzonymi przez nich projektami znaczące różnice, które mają swoje zalety oraz wady. Jest to również czynnik, który wpływa na to, ile kosztuje strona internetowa.
Freelancer
Najłatwiej określić freelancera, jako twórcę stron internetowych w jednej osobie. Nie jest on zaszeregowany w strukturach jakiegoś przedsiębiorstwa, czy też agencji. Działa sam i ma wolną rękę w podejmowaniu decyzji związanych z projektem. W ramach jednej osoby skupiona jest wiedza z wielu zakresów, dotyczących budowania witryn. Niestety nie zawsze jest to szeroki zakres wiedzy, a jej uzupełnianie w trakcie realizacji projektu przekłada się na ostateczny czas jego zakończenia. W porównaniu do agencji interaktywnej jest to jednak rozwiązanie najtańsze. Nie wynajmujemy bowiem zespołu, a jedną osobę. To nie zawsze przekłada się na wysoką jakość dostarczanego produktu, chociaż zdarzają się wyjątki od tej reguły. Często jednak freelancerowi powierza się niewielkie lub nieskomplikowane projekty, które będzie mógł wykonać sam. Przydzielenie zleceń o ogromnym rozmachu jednej osobie nie kończy się dobrze, a to powoduje opóźnienia, a w najgorszym wypadku konieczność przekazania projektu innym ludziom i wydatkowanie kolejnych pieniędzy.
Zalety witryny internetowej wykonywanej przez freelancera
Niewątpliwą zaletą strony, którą buduje freelancer, jest ostateczny koszt. Wspomnieliśmy już, że zazwyczaj jest on niższy od zaproponowanego przez agencję interaktywną. Freelancer będzie również chciał się wykazać, każdy bowiem realizowany projekt wpływa na opinie o nim oraz jego portfolio. To przełożyć się może na osiągnięcie wysokiej jakości przy niewielkich projektach.
Wady
W parze z zaletami realizowania zleceń na wykonanie stron www przez freelancera idą istotne wady. Jedną z nich jest sposób zarządzania projektem. Najczęściej to po stronie klienta pozostaje konieczność kontrolowania realizowania projektu, a także jego poszczególnych etapów. Musimy pamiętać, że strona tworzona przez jedną osobę nie powstanie w szybkim tempie - trzeba wykonać wiele pracy, która jest również niewidoczna na pierwszy rzut oka, a nad wszystkim pracuje osamotniony freelancer. W ostateczności klient nie otrzymuje wsparcia po zakończeniu realizacji projektu, a jeśli jednak to w bardzo ograniczonym zakresie.
Agencja interaktywna
Konkurencję dla freelancera stanowi agencja interaktywna. Tu już mamy do czynienia nie z jedną osobą, a wykwalifikowanym zespołem, którego członkowie odpowiedzialni są za inne ścieżki i dziedziny związane z realizacją projektu. To pozwala na skupienie kompletnej wiedzy i doświadczenia z konkretnego pojedynczego zakresu w jednej osobie. Członkowie zespołu w agencji interaktywnej są specjalistami w swoich branżach. Przekłada się to na kompleksowe podejście do tematu. W strukturach agencji interaktywnej znajdziemy bowiem projektantów, specjalistów od UX oraz UI, grafików, programistów frontendu, programistów backendu, osoby odpowiedzialne za informatyczne zarządzanie projektami, testerów, a także marketingowców. Dzięki temu możliwe jest realizowanie ogromnych i skomplikowanych projektów stron internetowych, jak i tych mniejszych.
Zalety wykonywania stron internetowych przez agencję interaktywną
Klient, który decyduje się na skorzystanie z usług agencji interaktywnej, która zbuduje stronę www, otrzyma profesjonalny pakiet usług. Mieści się w nich doradztwo, a także wykonanie i wsparcie po zrealizowaniu witryny. Za zbudowanie projektu strony i jej ostateczne wdrożenie odpowiada zespół ludzi. Przekłada się to na czas realizacji, który w porównaniu z freelancerem jest krótszy. W zamian za powierzenie zlecenia agencji interaktywnej otrzymujemy stronę internetową dopasowaną do najnowszych wymagań technologicznych, w pełni zgodną z kwestiami prawnymi (np. RODO), jak i wykorzystującą najlepsze rozwiązania wpływające na zwiększenie jej konwersji.
Wady budowania stron internetowych przez agencję interaktywną
O ile czas realizowania projektu przez agencję jest krótszy, o tyle mogą się zdarzyć sytuacje, że konieczne będzie uzbrojenie się w cierpliwość, zanim zespół przystąpi do zlecenia. Wiąże się to z faktem, że agencje interaktywne mają dużo klientów. Powierzając im zlecenie, trzeba również liczyć się z większymi kosztami niż w przypadku freelancera. Praca specjalistów kosztuje, ale raczej trzeba tę kwestię rozpatrywać w perspektywie inwestycji, a nie strat.
Koszt strony www a jej rodzaj
Na to, ile kosztuje strona internetowa, wpływa także jej rodzaj. Od niego zależy poziom skomplikowania oraz ilość pracy potrzebna do zrealizowania projektu.
Podział rodzajów witryn ze względu na ilość podstron
Zwracając się ze zleceniem wykonania strony internetowej, mogą być nam przedstawione różne ich rodzaje. Pierwszy podział opiera się na ilości podstron.
Strony One Page
Klasyfikację typów witryn internetowych otwiera One Page. To najprostsze do zrealizowania projekty, które składają się tylko z jednej strony. Nie znajdziemy tu żadnych dodatkowych podstron. Wszystkie niezbędne dane, które chciał przekazać przedsiębiorca, umieszczone są w oddzielnych sekcjach. Dzięki menu nawigowanie po nich polega na przesuwaniu wyświetlanej strony do odpowiedniej wybranej sekcji. Witryny One Page są stosunkowo tanie, nie wymagają bowiem sporego zaangażowania wiedzy i umiejętności.
Strony Multi Page
Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku Multi Page. Tutaj mamy do czynienia ze stroną główną, stanowiącą centrum witryny, a także licznymi podstronami. Wspomniana strona główna stanowi streszczenie oferty przedsiębiorcy. Rozwinięcie tych informacji znajduje się na specjalnie przygotowanych podstronach. Strony typu Multi Page są bardziej skomplikowane od One Page, dlatego też są droższe.
Podział z uwagi na charakter witryny
Oprócz tego zleceniobiorca może nam zaproponować rodzaj strony odpowiadający jej charakterowi oraz celowi, dla którego jest tworzona.
Strona wizytówka
Najprostsze, a zarazem najtańsze są strony wizytówki. To rodzaj witryn, który dziś jest bardzo rzadko tworzony z uwagi na rozwój branży e-commerce oraz sposobów dotarcia do klientów. Wizytówka zawiera podstawowe informacje o przedsiębiorcy, czyli jego krótką historię, bardzo podstawową ofertę oraz dane kontaktowe. W dobie aktualnych trendów jest to rozwiązanie tymczasowe, które wykorzystuje się, zanim powstanie ostateczna i właściwa strona internetowa. Koszt strony wizytówki to przeważnie 1.500 - 5.000 zł.
Strona firmowa
Zamiast wizytówki, przedsiębiorcy decydują się na budowanie strony firmowej. Pełni ona funkcję informacyjną na temat działalności oraz oferowanych produktów i usług. Jest to witryna o charakterze Multi Page. Znajdziemy zatem stronę główną oraz towarzyszące jej podstrony. W zależności od ich ilości, a także obecności bloga firmowego, cena za cały projekt wzrasta. Ile kosztuje strona firmowa? Zazwyczaj cena za jej wykonanie mieści się w przedziale 5.000 - 20.000 zł.
Strona korporacyjna
Korporacje rządzą się swoimi prawami w internecie. Dlatego też ich strony www przygotowywane są w trochę inny sposób oraz wykorzystują nietypowe moduły. Są one również kierowane do specyficznej grupy odbiorców, np. inwestorów. Dlatego też koszt ich wykonania jest zazwyczaj większy niż stron firmowych. Witryna korporacyjna kosztuje 10.000 - 50.000 zł.
Portal internetowy
Funkcję informacyjną oraz edukacyjną pełnią portale internetowe. Zawierają one wiele podstron skupionych wokół strony głównej. Portale odwiedzane są codziennie przez bardzo wielu użytkowników. Muszą być zatem przygotowane do spełniania oczekiwań szerokiej grupy docelowej, a serwery, na których są przechowywane, do dużych obciążeń. To droższe projekty, które wymagają sporego zaangażowania. Dlatego też ich cena to zazwyczaj 10.000 - 100.000 zł.
Blog
Budowanie wizerunku marki, ale również personal branding odbywa się za pomocą blogów. Nie są to skomplikowane w realizacji witryny internetowe, jednak z uwagi na ich powszechność, wymagają czasu na ich zaprojektowanie. Nikt bowiem nie chce, aby jego blog wyglądał tak samo, jak innej firmy, czy też influencera. Stworzenie bloga internetowego jest tańsze od portalu internetowego, ale koszt bywa porównywalny ze stroną firmową (5.000 - 20.000 zł).
Portfolio
Fotografowie, graficy, twórcy sztuki również chcą prezentować swoje prace w sieci. Wykorzystuje się do tego specjalny rodzaj witryny, czyli portfolio. Często stanowią one dodatkową podstronę głównego projektu, wtedy uwzględniane są w jego wycenie. Jeśli portfolio jest oddzielną stroną, to trzeba liczyć się z kosztem rzędu 4.000 - 10.000 zł.
Landing Page
Wiele firm wykorzystuje pojedynczą stronę, aby użytkownik, kiedy na nią trafi, wykonał określoną akcję. Tzw. landing page to hit ostatnich lat. Nie wymaga bowiem skomplikowanej pracy, a bazuje na rozwiązaniach znanych z One Page. Najważniejsze w przypadku landing page jest osiągnięcie konwersji, czyli wspomnianego już zamierzonego działania użytkownika - zapisania do newslettera, pobranie ebooka, zapisanie się na kurs, czy też powiadomienie o wcześniejszym dostępie do jakiegoś produktu lub usługi. Koszt jego wykonania porównywany jest z ceną za projekt typu One Page.
Serwis ogłoszeniowy
Na rynku witryn internetowych możemy zauważyć mnogość serwisów ogłoszeniowych. Są one skomplikowane do zbudowania. Wymagają wielu elementów, bez których ich funkcjonowanie nie ma większego sensu. Zaliczyć możemy do nich m.in. precyzyjną wyszukiwarkę, możliwość filtrowania wyników i ogłoszeń, czy też responsywność pozwalająca na korzystanie z witryny na urządzeniach mobilnych (przy czym to cecha, która powinna charakteryzować każdą stronę internetową). W pełni funkcjonalne serwisy ogłoszeniowe nie należą do najtańszych projektów. Koszt wykonania tego typu strony zawiera się w przedziale 30.000 - 100.000 zł.
Sklep internetowy
Możliwość dokonywania zakupów w sieci dają nam sklepy internetowe. Te charakterystyczne strony internetowe posiadają wiele różnorakich modułów, podobnie, jak serwisy ogłoszeniowe, które są podstawą ich funkcjonowania. Najprostsze sklepy internetowe, gdzie znajdziemy do kilkudziesięciu produktów, nie są trudne do wykonania. Poziom skomplikowania rośnie w miarę zwiększania ich ilości oraz oczekiwań klientów. Wraz z nimi rośnie cena, jaką należy zapłacić za wykonanie projektu. Przeważnie koszt sklepu internetowego to 20.000 - 70.000 zł.
Dedykowana aplikacja
Najbardziej skomplikowane w tym zestawieniu są dedykowane aplikacje. Zleceniodawcy wykonują je zgodnie z przyjętymi założeniami oraz implementują funkcjonalności, które często są niespotykane w innych rozwiązaniach. Są to trudne zadania, często bardzo wymagające, a co za tym idzie, drogie. Cena za dedykowane aplikacje mieści się w przedziale 30.000 - 100.000 zł.
Rodzaje stron www ze względu na sposób ich tworzenia
Bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na to, ile kosztuje strona internetowa, jest sposób, w jaki została zbudowana.
Kreator tworzenia strony www
Najtańszym w tym zestawieniu są witryny zbudowane za pomocą różnego rodzajów kreatorów. Są one dostępne w przystępnej formie, gdzie strona jest budowana za pomocą kilku kliknięć. Ogranicza się ono do wybierania odpowiednich modułów, które chcemy umieścić w obrębie witryny oraz wklejaniu tekstów. Efekt można osiągnąć w ciągu bardzo krótkiego czasu. To jednak sposób, który ma bardzo mało możliwości, a na pewno nie możemy liczyć na dedykowane rozwiązania i funkcje. Często też efekty stworzone w kreatorze są takie same, jak już funkcjonujące w sieci.
Strony oparte na szablonach
Trochę droższe od witryn zbudowanych w kreatorach, są z kolei strony, które powstają na bazie szablonów. Możemy znaleźć motywy dostosowane do różnych branż oraz zastosowań. Ich wdrożenie polega na zmianie logo, kilku grafik oraz treści, a zatem charakteryzuje je niewysoki poziom skomplikowania. Prostota niestety wiąże się tutaj z ograniczeniami pod względem większych zmian. Często bowiem szablony są kiepskiej jakości, a ich stosowanie naraża firmę na powielanie tych samych rozwiązań, które już ktoś wykorzystuje, np. konkurencja. Przez to brakuje projektowi indywidualności i niepowtarzalnego charakteru.
Witryny indywidualnie projektowane za pomocą generatorów
Wyższym kosztem od poprzednich rozwiązań cechują się strony, które mają indywidualny charakter, ale wykreowany za pomocą generatorów. Tzw. tanie strony internetowe budowane są na podstawie systemu zarządzania treścią (CMS) oraz page buildery. To bardzo popularne rozwiązanie z uwagi na swoją, mimo wszystko, atrakcyjną cenę. Jednak nie idzie ona w parze z jakością. Korzystanie z page buildera wiąże się z ładowaniem dodatkowych, zbędnych elementów podczas wyświetlania strony. Jakość kodu pozostawia często wiele do życzenia. To wszystko z kolei przekłada się na czas ładowania strony, zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych, a także wygląd oraz pozycjonowanie witryny. Ewentualne dokonywanie zmian wymaga zaangażowania, a co za tym idzie, ponoszenia dodatkowych, zwykle niemałych w stosunku do wykonanej pracy, kosztów.
Witryny z indywidualnym projektem i wdrożeniem
Najdroższe w tym zestawieniu są strony, które zostały zaprojektowane specjalnie dla konkretnego klienta i dla niego wdrożone. Wysoka cena jest w tym przypadku inwestycją w najlepsze rozwiązania. Projekt stworzony przez zleceniobiorcę jest niepowtarzalny, zgodny z oczekiwaniami klienta i bazujący na najnowszych technologiach, które zostały wcześniej dokładnie sprawdzone. Możemy być pewni, że nikt, a zwłaszcza konkurencja, nie będzie miała tak samo wyglądającej witryny. Każdy jej element jest oddzielnie przemyślany i przygotowywany, aby w połączeniu z innymi tworzył spójną całość. Zanim zostaną napisane pierwsze linijki kodu, prace skupiają się na koncepcji, analizie i dobraniu przyszłościowych technologii, które będą funkcjonować przez najbliższe lata. To najczęstsze rozwiązania oferowane przez agencje interaktywne, dla których najważniejsza jest jakość produktu, a nie ilość klientów. Przygotowywane projekty stoją na bardzo wysokim poziomie pod względem jakości oraz wyglądu. Dzięki temu obcowanie użytkownika ze stroną jest nieskomplikowane, co ostatecznie przekłada się na lepsze wrażenia i dokonywanie konwersji. Co więcej, witryny budowane w taki sposób, dostarczane są klientom z wnikliwą instrukcją obsługi, a więc użytkownicy mogą we własnym zakresie np. zmienić treść na bardziej aktualną. Indywidualne projekty cechują się także zdecydowanie lepszym przygotowaniem do pozycjonowania, a także optymalizacją na bardzo wysokim poziomie, co przekłada się na krótki czas ładowania. Ich koszt to przeważnie 30.000 - 50.000 zł za stronę wykorzystującą system zarządzania treścią (CMS), 30.000 - 70.000 zł za sklep internetowy, a także więcej niż 50.000 zł, kiedy zlecenie dotyczy innych, specyficznych projektów.
Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej?
Zastanawiając się, ile kosztuje strona internetowa, trzeba wziąć pod uwagę również jej utrzymanie oraz opiekę. Wszelkie kwestie związane z dostępnością strony w internecie, czyli domena oraz hosting to kwestie utrzymania. Opłaca się je raz na rok. Koszt domeny zależny jest od jej rozszerzenia i przeważnie kształtuje się w zakresie 100 - 150 zł. W przypadku hostingu, czyli miejsca, gdzie witryna jest przechowywana mowa o cenie 200 - 300 zł za rok, w zależności od ilości potrzebnego miejsca. W formie opieki nad witryną zleceniobiorca zajmie się aktualizacjami modułów, a także innymi zadaniami zleconymi przez właściciela witryny. Zazwyczaj jest to koszt mieszczący się w przedziale 200 - 300 zł za 3-4 godziny pracy.
Podsumowanie
Biorąc pod uwagę powyższe aspekty, trzeba sobie powiedzieć wprost, że koszt strony internetowej nie jest mały. Najlepsze są jednak rozwiązania w pełni indywidualne, dedykowane dla konkretnego klienta. Mamy wtedy pewność, że otrzymujemy produkt w pełni zgodny z naszymi oczekiwaniami, dostosowany do trendów, a także przyszłościowych technologii. Wysoki koszt powinniśmy w takim przypadku traktować jako inwestycję, która nam się zwróci po odpowiednim czasie funkcjonowania.
Tagi: Marketing