Agencja Interaktywna Strony internetowe Sklepy internetowe Studio graficzne Realizacje Klienci Blog Darmowa wycena Kontakt

Jak nazwać firmę? Oto kilka sprawdzonych rad

Kategoria: Marketing


Jak nazwać firmę? Oto kilka sprawdzonych rad

 

Każdy przyszły przedsiębiorca stoi przed dylematem dotyczącym nazwy firmy. W głowie czeka świetny pomysł na biznes. Wyobraźnia podpowiada, że sukces murowany. Tylko jak nazwać firmę, żeby go odnieść? Żeby klienci dobrze kojarzyli markę? Żeby pamiętali? Oto kilka rad. 

Ktokolwiek kto wymyślił sobie, że będzie przedsiębiorcą, ma zawsze ten sam problem. Jak powinna nazywać się moja firma? Może coś z imieniem? Może coś z nazwiskiem? Albo z nazwiskiem i tym, że to polska firma? Nie, nie, takim nazwom podziękujemy. Za dużo w miejskiej przestrzeni szyldów przedsiębiorstw, których nazwy kończą się na “POL”. Kolejne pomysły przychodzą do głowy. 
Mijają sekundy, minuty, godziny. Nic, w głowie pustka. Kartki zapisane różnymi nazwami lądują w koszu. Znana sytuacja? Każdy przedsiębiorca przez to przechodził. Dlatego dzielimy się spostrzeżeniami, jaka powinna być nazwa firmy. 

Dlaczego nazwa firmy jest ważna?

W budowaniu własnej firmy nie tylko pomysł na to, czym będzie się zajmować, jest ważny. Priorytetem jest również logo i nazwa firmy. Ta, nie może być najzwyklejsza. Nie może być też zbytnio przesadzona. Kilka osób może pomyśleć, że to nic ważnego, że liczy się produkt i oferta. Błąd! Za tą ofertą, czy produktem, stoi firma. To o niej będą mówić klienci, wybierając produkt. Dosłownie, będą kojarzyć, że ten konkretny produkt pochodzi z tej konkretnej firmy. Zwłaszcza kiedy podobnych towarów jest na rynku sporo. Możemy posłużyć się przykładem smartfonów. Większość osób od razu skojarzy iPhone z firmą Apple. Raczej nikt nie pomyśli, że to produkt, za którym stoi Samsung, Huawei lub LG. 

Dobra nazwa dla firmy jest ważna, bo oddaje jej cały charakter. Działa na zmysły grupy docelowej, do której kierowana jest oferta. Nazwa przykuwa uwagę klientów. Wywołuje w nich pozytywne emocje, wręcz elektryzuje. Odpowiednio wybrana sprawia, że firma wyróżnia się z tłumu pozostałych, bardzo często konkurencyjnych. Idealna nazwa doskonale komponuje się z ciekawym logo, tworząc znak rozpoznawczy firmy. Świetna nazwa sprawia, że klienci chcą się z nią identyfikować.

Naming, czyli tworzenie nazwy firmy

Nie jest łatwo wymyślić nazwę dla nowej firmy. Ten proces, określany jako naming, jest skomplikowany. Trzeba pamiętać, że każdego roku powstaje mnóstwo firm, często będących konkurencją dla naszej. Dlatego też osoba zajmująca się profesjonalnym tworzeniem nazw, jest kreatywna, zna się na języku, marketingu, a nawet psychologii. To niezbędne elementy do stworzenia chwytliwej nazwy dla firmy.

Jaka powinna być nazwa firmy?

Nazwa powinna być wyróżniająca na tle konkurencji, jak i innych branż. Inna będzie nazwa firmy transportowej, inna też budowlanej. Nazwa musi też wywoływać pozytywne skojarzenia i emocje. Oto kilka rad, jaka powinna być nazwa firmy. 

Krótka

Dobra nazwa powinna być krótka. Nie może sprawiać nikomu problemu jej zapamiętanie. Nikt raczej nie zapamięta nazwy, która składa się z kilku słów, nawet jeśli oferuje ona rewelacyjne produkty czy usługi. Krótka nazwa nie sprawia też problemów z jej wypowiedzeniem. Pada ona w trakcie rozmów telefonicznych, wypowiadają ją klienci. Pojawia się także w trakcie wystąpień publicznych. Wtedy lepiej powiedzieć krótką nazwę - “XYZ”, a nie “XYZ ABC DEF GHI JKL MNO” - tego nikt nie powtórzy. Niedługa nazwa nie utrudni też jej zapisania. Raczej żaden przedsiębiorca nie chciałby, aby nazwa jego firmy w jakichkolwiek dokumentach była źle napisana. Tyczy się to również internetu, a tym samym mediów społecznościowych. 

Łatwa do zapamiętania

Skoro krótka, to także łatwa do zapamiętania. Nazwa powinna dać się łatwo zapamiętać klientom, kontrahentom, a nawet pracownikom. Skomplikowanej nazwy nikt nie będzie pamiętał. Warto wystrzegać się trudnych nazw, czy też łamańców językowych. Ich odtworzenie z pamięci może stwarzać problemy. Sprawdzone jest za to zaczepianie, dawanie do myślenia, a nawet w pewnym stopniu szokowanie. Klienci łatwiej zapamiętają nazwę firmy, która wywołała w nich jakieś emocje. 

Współgrająca z branżą lub nie

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy nazwa firmy powinna współgrać z branżą. Możemy odpowiedzieć, że i tak i nie. Z jednej strony nazwa musi nawiązywać do branży, w której działa. 

Wtedy najłatwiej o skojarzenia. Prościej też nakierować klienta na rodzaj wykonywanej przez firmę działalności. Jednak z drugiej strony nie zawsze to działa. Trzeba wziąć pod uwagę dużą konkurencję na rynku. Stąd spora część nazw związanych z branżą jest zajęta. Wtedy mogą sprawdzić się nazwy nieoczywiste. Świetnym przykładem jest poruszana już marka Apple. Z języka angielskiego oznacza “jabłko”, ale raczej nikt nie kojarzy jej z takiego profilu działalności. 

Międzynarodowa

Nazwa firmy powinna być jednocześnie międzynarodowa. Nawet jeśli na chwilę obecną przedsiębiorca nie zamierza wychodzić ze swoimi produktami poza granice kraju, to nie wiadomo, jak będzie za kilka lat. Tok myślenia może się zmienić. Sukces krajowy może nie wystarczać. Wtedy konsumenci na zagranicznych rynkach nie powinni mieć problemu z wypowiedzeniem nazwy firmy. Jednocześnie należy uważać, aby w języku kraju, w którym firma zaczyna funkcjonować, nazwa nie oznaczała czegoś innego, negatywnego.

Uniwersalna

Nie można zapominać też o uniwersalności nazwy firmy. Wspomnieliśmy już, że może i nie łączyć się z branżą, w której działa. Powiedzieliśmy też, że nie wiadomo, czy za kilka lat tok rozumowania przedsiębiorcy się nie zmieni. Z tego też wynika, że nazwa nie może ograniczać działalności firmy. Nie powinna zamykać na skojarzenie tylko z jednym typem produktów. Może teraz przedsiębiorstwo faktycznie skupia się na nim, ale nie wiadomo, jak będzie za kilka lat. W każdej chwili oferta może być rozszerzona. 

O czym jeszcze pamiętać?

Zastanawiając się, jak nazwać firmę, trzeba też pamiętać o jej funkcjonowaniu w internecie. Przed zdecydowaniem się na konkretną nazwę firmy, warto sprawdzić wolne domeny, które ją uwzględniają. Każda bowiem firma powinna posiadać stronę internetową. Domena jest jej adresem w sieci. Firma wtedy daje się łatwo odszukać swoim klientom. Przy czym najlepiej sprawdzać dostępność domen .pl oraz .com. 

Warto też dowiedzieć się, czy nazwa firmy, którą sobie wymyśliliśmy, nie została wykorzystana przez inne przedsiębiorstwo. Wtedy musimy odpuścić i pomyśleć nad nową. Przy czym nie powinno się wykorzystywać zmodyfikowanej wersji nazwy innej firmy. 

 

 


Tagi: Marketing Rozwój firmy