Pozycjonowanie stron Strony internetowe Sklepy internetowe Studio graficzne Realizacje Klienci Blog Darmowa wycena Kontakt

Jak otworzyć sklep internetowy?

Kategoria: Sklepy internetowe


Jak otworzyć sklep internetowy?

 

W Polsce aktualnie jest ponad 90 000 sklepów internetowych (BuiltWith). To pokazuje, jak duże jest zainteresowanie prowadzeniem handlu w sieci. Otworzenie sklepu internetowego rodzi jednak wiele pytań. Dotyczą one w głównej mierze samego procesu rozpoczynania takiej działalności. W niniejszym artykule podpowiadamy więc, jak otworzyć sklep internetowy.

Najnowsze dane przekazywane przez BuiltWith wskazują, że w sieci znajduje się blisko 20 milionów sklepów internetowych. Przechodząc jednak na rynek polski, możemy się posiłkować informacjami przekazywanymi w raporcie „E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla E-commerce Polska”. Wynika z niego, iż 72% Polaków dokonuje zakupów w rodzimych sklepach internetowych. Biorąc pod uwagę aktualne trendy oraz powyższe dane, można zaobserwować, jak duża jest skala zainteresowania zaistnieniem w e-commerce. Chociaż możliwości jest kilka, najczęściej wybieraną jest otworzenie sklepu internetowego. Jest on wizją idealnego świata dla sprzedawcy - posiadania własnego miejsca w sieci, niczym punktu stacjonarnego w dobrej lokalizacji. Jego założenie może wydawać się trudne, dlatego mamy kilka porad, dla chcących rozpocząć swoją przygodę ze sprzedażą w internecie.

Zastanów się, co chcesz sprzedawać?

Pomysł na założenie sklepu internetowego to jedno. Trzeba jednak zejść czasami na ziemię i zastanowić się nad tym, co chcemy sprzedawać. Może się bowiem okazać, że działalności internetowych, które mają w ofercie takie same produkty, jest bardzo dużo. Pojawienie się kolejnego sklepu z takim samym asortymentem niekoniecznie może namieszać na rynku. Wręcz przeciwnie - ten nowy będzie miał trudniej, gdy konkurencja jest już obecna w sieci dość długo, dba o swój marketing i pozycjonowanie w wyszukiwarce.

Dlatego też określenie charakterystyki sprzedawanych produktów jest bardzo ważne. Pomóc w tym może dokładny research, a także rozmaite badania rynku. Z drugiej strony warto pamiętać, że nawet przy podobnych produktach wielu sklepów, konkurencja może przegrać z nami, jeśli zaoferujemy klientom lepszą witrynę, dostępność towaru, poziom obsługi. Także nie zawsze wszystkie drzwi są zamknięte. Trzeba jednak wiedzieć, jak je szerzej otworzyć.

Znajdź dostawców

Wybraliśmy produkty, jakie chcemy sprzedawać. Co dalej? Przyszedł czas na znalezienie dostawców. Hurtownie to także miejsca, które postawiły na rozwój. Można więc dowiedzieć się, jaka będzie ich oferta dla nas, bez wychodzenia z domu. Wystarczy skorzystanie z ich platform internetowych. W ten sposób możemy poznać ogólną ofertę. Ze szczegółową zaś zapoznamy się po kontakcie. To jednak już jest dla nas cenna informacja, jaki rząd pieniędzy trzeba będzie zainwestować, aby mieć towar u siebie.

W ostatnich latach popularny stał się dropshipping. To dość ciekawy zabieg, zwłaszcza dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sprzedażą w sieci. Dropshipping przenosi cały zabieg logistyczny na rzecz dostawcy towaru. My nie musimy go posiadać w miejscu prowadzeniu działalności. Nie zajmujemy się także jego wysyłką do klientów. Warto więc rozważyć, czy nie pójść na początek tą drogą.

Załóż działalność gospodarczą

Otworzenie sklepu internetowego to działanie, które powinno nastąpić po założeniu działalności gospodarczej. Wtedy też będziemy działać w pełni legalnie. W dzisiejszych czasach otwieranie własnej firmy sprowadzone jest do prostego procesu. Wszystkie kwestie można załatwić przez internet. Co więcej, warto zainteresować się różnymi programami dofinansowań (np. z urzędu pracy), dzięki którym możemy otrzymać pieniądze na zakup sprzętu, szkolenia, działania marketingowe.

Gotowy sklep, czy stworzony na zamówienie?

Osoby, które są na początku decyzji o otwarciu własnego sklepu internetowego, często odwlekają start tego przedsięwzięcia. Powodem są wątpliwości, czy wybrać platformę e-commerce, czy całkowicie własną stronę.

Gotowy sklep

Tak naprawdę, to, co oferują rozmaite platformy to SaaS (software as a service), czyli oprogramowanie jako usługa. Otrzymujemy zatem przygotowany sklep internetowy na silniku stworzonym przez właścicieli usługi. Mamy do wyboru kilka wariantów wyglądu, więc nie musimy zajmować się jego projektowaniem. Co miesiąc uiszczać będziemy opłatę abonamentową - zależna jest ona od wielkości naszego sklepu, a także pakietu dostępnych opcji.

To rozwiązanie bardzo wygodne. Możemy szybciej wystartować z własnym sklepem internetowym. W ciągu bardzo krótkiego czasu od złożenia zamówienia dostajemy gotową platformę. Jednak musimy pamiętać, że jest ona pod pewnymi względami ograniczona. Zwłaszcza w zakresie modyfikacji, kompletnie indywidualnego dostosowania. W pewnym momencie możemy więc stwierdzić, że doszliśmy do sufitu możliwości i nie jesteśmy w stanie się przez niego przebić.

Skorzystanie z gotowego sklepu powinniśmy rozważyć zwłaszcza wtedy, gdy mamy niewiele produktów. Również wtedy, gdy nie chcemy ponosić zbyt wysokich kosztów związanych z progiem wejścia w e-commerce.

Sklep internetowy na zamówienie

Wybór sklepu internetowego na zamówienie zwiększa nasze możliwości techniczne. Przede wszystkim będzie to projekt przygotowany tylko dla nas. Inny sklep nie będzie wyglądał dokładnie tak samo (co jest bardzo często zarzutem w stosunku do gotowych rozwiązań).

Otwarcie sklepu internetowego bazującego na realizowanym przez agencję interaktywną zleceniu, wymaga także czasu. Najpierw powstanie bowiem szkic oraz dobrane zostaną odpowiednie technologie. Po ich akceptacji agencja przystąpi do stworzenia sklepu. Będzie on responsywny, a także zoptymalizowany pod kątem pozycjonowania.

Koszt takiego przedsięwzięcia jest znacznie większy, niż w przypadku gotowego sklepu. Jednak otrzymujemy coś, co jest tylko nasze i niepowtarzalne.

O czym jeszcze pamiętać?

Jeśli wybór rozwiązania jest za nami i jesteśmy coraz bliżej realizacji założenia własnego sklepu internetowego, musimy pamiętać jeszcze o kilku ważnych rzeczach.

Automatyzacja

Na początek automatyzacja sklepu internetowego. Temat opisywaliśmy w oddzielnym wpisie. Przypomnijmy jednak, że jego celem jest ułatwienie dokonywania zakupów przez klientów oraz ich późniejszą realizację po stronie sprzedawców. Automatyzacja jest dziś nieodzownym elementem sklepów internetowych, które nie chcą tracić czasu na coś, co może wydarzyć się bez udziału człowieka - np. generowanie faktur, informowanie klientów o statusie zamówienia, tworzenie etykiet na paczki.

Marketing

Bez marketingu w sieci ani rusz. Tyczy się to również, chociaż powinniśmy powiedzieć „zwłaszcza”, sklepów internetowych. Reklamy w sieci Google Ads, na portalach społecznościowych towarzyszą prowadzeniu działalności e-commercowych. O tym, jak podejść do tego tematu, przeczytasz w tekście: Reklama w internecie - wstęp do działań promocyjnych w sieci.

Pozycjonowanie

W ramach prowadzonych działań marketingowych powinno znaleźć się także pozycjonowanie sklepu internetowego. Na nic jego obecność w sieci, kiedy potencjalni klienci nie trafiają na niego z wyszukiwarki. Pozycjonowanie zadba o to, aby znajdował się on w propozycjach, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania, tego najczęściej odwiedzanego miejsca w sieci.

Podsumowanie

Otwarcie sklepu internetowego to świetny pomysł. Warto jednak podejść do niego z dystansem i odpowiednim przygotowaniem. Tylko wtedy mamy szansę na osiąganie sukcesów na polu e-commerce. W innym przypadku możemy szybko się sparzyć i zniechęcić do dalszych działań.

Potrzebujesz pomocy z otworzeniem własnego sklepu internetowego? Skontaktuj się z nami!


Tagi: Marketing