Blog firmowy to świetne miejsce, które pozwala marce na realizowanie wielu działań. Mowa, chociażby o budowaniu wizerunku, zaangażowania potencjalnych klientów, a także pozytywnego wpływania na SEO strony internetowej. Jak prowadzić bloga firmowego? Przede wszystkim w swoim stylu. Wtedy mamy gwarancję jego wyjątkowości. Po resztę cennych rad zapraszamy do dalszej części artykułu.
Internet to dziś medium, bez którego ciężko sobie wyobrazić funkcjonowanie. Jest zazwyczaj pierwszym miejscem, do którego udajemy się po cenne dla nas informacje lokalne, krajowe, czy też ogólnoświatowe. Wykorzystujemy usługi dostępne w sieci do komunikacji ze znajomymi i rodziną. Oglądamy filmy, seriale i programy oraz słuchamy muzyki poprzez platformy streamingowe. W końcu załatwiamy coraz częściej sprawy urzędowe i dokonujemy zakupów. Ta ostatnia możliwość jest szczególnie ważna, ponieważ rynek e-commerce z roku na rok rośnie. Obserwujemy, jak zmieniają się nawyki konsumentów, którzy do procesu zakupowego podchodzą rozsądniej. Najpierw szukają informacji o marce oraz produkcie. Dopiero na dalszym etapie wkładają przedmiot do wirtualnego koszyka, zamawiają go i za niego płacą. Rodzi to ogromną szansę dla marek, nie tylko działających w branży e-commerce, wpływu na świadomość potencjalnego klienta. Realizuje się ją w znacznym stopniu poprzez bloga firmowego. Tak, ten sam twór, który był (nadal jest, ale w mniejszym już stopniu) domeną dzisiejszych influencerów. Jak go przystosować do komunikacji firmy z potencjalnymi klientami? Nie jest to trudne, a będzie jeszcze łatwiejsze z poniższymi radami.
Po co mi blog firmowy?
Niewątpliwie wiele osób zastanawia się, po co prowadzić bloga firmowego. Trzeba przecież do tego zaangażować kolejne zasoby osobowe. Spójrzmy na to jednak z drugiej strony - z perspektywy potencjalnego klienta. Ja już zauważyliśmy we wstępie, to w internecie szuka się informacji o produktach i markach, ale nie tylko. Blog firmowy jest doskonałym miejscem służącym do komunikacji firmy z klientami. Można za jego pośrednictwem przekazywać istotne dla odbiorców informacje. Od razu podkreślamy, to nie słup ogłoszeniowy, na którym pojawi się niezliczona ilość reklam naszych produktów, czy usług. Do takich rzeczy przeznaczone są całkowicie inne formy działań marketingowych. Blog to przede wszystkim wiedza o różnym przekroju. Może być specjalistyczna, ale także mniej skomplikowana. Taka, której użytkownik internetu potrzebuje, co widać po zapytaniach w wyszukiwarce. Co to daje firmie? Na początek budowanie wizerunku specjalisty w danej branży. Odbiorca będzie wiedział, że marka, której wpisy czyta, ma sporą wiedzę na poruszany temat. Co więcej, dostrzeże, że w ten sposób pomaga mu rozwiązać swoje ewentualne problemy lub techniczne zagwozdki. Cenne dla siebie informacje potencjalny klient przekaże dalej ze wskazaniem ich źródła, np. poprzez media społecznościowe. W ten sposób może wywołać się dyskusja, dzięki czemu zaangażowanie wokół poruszanego tematu oraz marki, zdecydowanie się zwiększy. To w efekcie może doprowadzić do zwiększenia sprzedaży, ponieważ klienci będą kojarzyć firmę, która dostarczyła im cennych wiadomości i wskazówek. Czy zatem warto prowadzić bloga firmowego? Zdecydowanie tak. O korzyściach płynących z jego prowadzenia możecie przeczytać w innym wpisie na naszym blogu.
8 zasad jak prowadzić bloga firmowego
Chociaż tak się wydaje, to prowadzenie bloga firmowego nie musi być niczym trudnym. Warto przestrzegać kilku ważnych zasad. Dzięki nim można zbudować zaangażowaną społeczność, która sama przekaże dalej informacje o cennych dla grupy docelowej treściach. Jak prowadzić bloga firmowego? Na pewno rzetelnie, a więcej - dokładnie 8 - wskazówek znajduje się poniżej.
Twórz wartościowy content
Pierwszą zasadą przy prowadzeniu bloga firmowego, jest tworzenie wartościowego contentu. Takie określenie to czasami niezła pułapka. Właściciele firm nastawiają się bowiem na pisanie artykułów, ale cennych dla nich samych - typowo reklamowych. To jednak nie tak powinno wyglądać. Chodzi o wartościowy content, ale z punktu widzenia odbiorcy. Muszą to być treści, które pomagają wyjaśnić skomplikowane kwestie. O rozwiązywaniu ewentualnych problemów nie zapominając - podkreślamy to na wielu etapach opowiadania o blogach. Odbiorca musi coś otrzymać w ramach przekazywanej treści, głównie wiedzę, której nie znajdzie gdzie indziej, albo będzie ona o wiele bogatsza lub podana w bardziej przystępny sposób.
Zadbaj o swój styl pisania
Tworzenie bloga firmowego to niesamowita okazja do wykazania się pod względem pisania. Można to robić własnymi siłami, a także zlecić specjaliście. W obydwu przypadkach ważne jest jednak zadbanie o swój styl pisania. To ogromna wartość, której niczym się nie zastąpi. Stosowanie odpowiedniego słownictwa, a także układ zdań, powinien znacząco się różnić od tego, jak to robi konkurencja. Wtedy treści są atrakcyjniejsze dla ich odbiorców. Osoby, które zastanawiają się, jak prowadzić bloga firmowego, powinny pokusić się o opowiadanie historii za jego pomocą. Nie mogą to być suche wpisy, niczym informacje prasowe. Budowanie napięcia, wywoływanie emocji, to coś, co wpłynie na odbiorców. Kiedy zadbamy o własny styl pisania, potencjalni klienci będą bardziej przywiązani do treści, a co za tym idzie, do marki, która w interesujący sposób opowiada skomplikowane zagadnienia.
Nie bądź formalistą
Nie ma niczego gorszego od używania formalnego języka w treściach na firmowym blogu. Nie oszukujmy się. Taki styl pisania nie przyniesie niczego pozytywnego, a skutki będą wręcz odwrotne. Formalne słownictwo możemy sobie zachować do kontaktów wewnątrz firmowych, np. z naszymi przełożonymi. Z potencjalnymi klientami musimy się komunikować na blogu w luźniejszy sposób. Nikt przecież nie chce czytać treści, które zawierają skomplikowane słownictwo, formalny ton wypowiedzi, niczym z instrukcji obsługi maszyny, z którą się nie miało nigdy styczności. To także nie pisma urzędowe, czy też pochodzące z instytucji finansowych. Stosowanie luźniejszego tonu wypowiedzi pomaga w odbiorze nawet trudniejszych tematów. Nie buduje między autorem treści a użytkownikiem sieci niewidocznej bariery.
Publikuj regularnie
W całym tym przedsięwzięciu ważna jest również regularność. Nie trzeba nastawiać się na codzienną publikację tekstów. To może powodować zbędne wymaganie użytkowników do bardzo częstego dostarczania treści. Co w sytuacji, kiedy kogoś dopadnie choroba, a zabrakło tekstów na zapas? Wtedy nie mamy nic do opublikowania, co już w odbiorcach wzbudza mieszane uczucia. Dlatego pamiętajmy o regularności, ale bardzo rozsądnej. Najczęściej sprawdza się publikacja 1 - 2 tekstów tygodniowo. W ten sposób pokażemy nasze zaangażowanie oraz to, że zależy nam na dostarczaniu wartościowych treści. Klienci w perspektywie czasu to docenią, np. kupując nasze produkty.
Dbaj o otoczkę - grafiki, animacje
Chcąc prowadzić interesującego i angażującego bloga firmowego warto wzbogacać content, czyli w tym przypadku treść. Można pokusić się o grafiki, czy też materiały wideo. One zawsze wzmacniają przekaz, pozwalają użytkownikowi bardziej się zaangażować. Świetnym dodatkiem są infografiki. Zaprojektowane przez grafika, przekażą skomplikowane informacje w przystępny sposób. Dzięki takim dodatkom treść będzie atrakcyjniejsza.
Przygotowuj się
Działanie „z partyzanta” w zadaniu prowadzenia firmowego bloga nie ma racji bytu. Czytelnicy w mig wychwycą, że ktoś nie przyłożył się do treści, która powstała „na kolanie”. Dlatego też do contentu trzeba się odpowiednio przygotować. Po pierwsze najlepiej sprawdzić, co w ogóle interesuje potencjalnych klientów. Jakie zagadnienia są przez nich wyszukiwane. Wiedzę tę wykorzystujemy do przygotowania listy tematów, które musimy poruszyć na blogu. Po drugie, trzeba przykładać się do tworzonego tematu. Jeśli nasza wiedza jest zbyt mała, konieczny będzie research. Wszystko po to, aby odbiorca, a zarazem potencjalny klient, otrzymał od nas sprawdzoną dawkę informacji i to w takim rozmiarze, aby nie musiał szukać uzupełnienia gdzie indziej.
Odpowiadaj na komentarze
Rzeczy, o których warto pamiętać w aspekcie, jak prowadzić bloga firmowego, jest całkiem sporo. Kolejną jest nasza interakcja z czytelnikami. Wykorzystujemy do tego komentarze pod wpisami. W ramach treści dobrze jest zachęcać do ich pisania przez odbiorców. Przy czym, nie można zapominać o odpowiadaniu na nie. Dzięki temu pokażemy użytkownikom, że zależy nam na kontakcie. Komentarze to także sposób na budowanie społeczności wokół marki.
Nie bądź anonimowy
Istotne z punktu widzenia odbiorcy jest to, kto stworzył daną treść. Dlatego też, pisząc firmowego bloga, warto postawić na prezentowanie autora. Nie bądź anonimowy, a dzięki temu wiele zyskasz. Przede wszystkim odbiorcy będą wiedzieć, że za tekstem stoi konkretna osoba, która poświęciła na to czas. Będą ją kojarzyć oraz zaczną jej ufać. Z czasem zaczną autora treści utożsamiać z marką. Dzięki temu zburzona zostanie niewidoczna bariera między firmą a klientem, który poczuje się swobodniej. To także element, który może wpłynąć na cały wizerunek marki oraz jej sprzedaż.
Mierz i analizuj
Nie da się prowadzić bloga firmowego bez mierzenia jego efektów i ich analizy. Dane na temat ilości wejść, zaangażowania, liczby odwiedzin poszczególnych artykułów przydadzą się do przygotowania dalszych działań. Zobaczymy, które tematy „chwyciły” najbardziej, a które możemy sobie w przyszłości odpuścić. Analiza pozwoli na zbudowanie persony, odwiedzającej bloga i będziemy mogli lepiej targetować następne wpisy.
Podsumowanie
Prowadzenie bloga firmy to ciekawe, a zarazem przydatne dla obydwu stron (marki i klienta) działanie. Umożliwia ono budowanie wizerunku oraz dostarczanie odbiorcom cennej wiedzy. Jak prowadzić firmowego bloga? Przede wszystkim starając się dostarczać istotne z punktu widzenia odbiorcy materiały. Nie mogą być one napisane formalnym, spiętym językiem, ponieważ ciężko będzie je czytać. Warto zadbać o regularność ukazywania się wpisów, a także mieć przygotowane treści na wszelki wypadek. Trzeba dbać o urozmaicanie contentu dodatkowymi zasobami w postaci infografik, zdjęć, a także materiałów wideo. Dobrze jest także postawić na prezentowanie wizerunku autora treści, dzięki czemu można budować zaufanie do niego oraz całej marki. Wszystkie te rady pomogą w tworzeniu znaczącego bloga, przewyższającego konkurencję i pozwalającego na realizowanie celów marketingowych.
Tagi: Marketing