Witryna internetowa jest bardzo ważnym elementem funkcjonowania firmy. Pozwala na budowanie wizerunku marki, przedstawianie produktów, a także ich sprzedaż. Okazuje się, że zamawianie strony internetowej to często problem dla firm. Przez to rodzi się wiele niedomówień, a także zbędnych opóźnień. O tym, jak podejść do zamawiania witryny internetowej, dowiesz się z tego artykułu!
Budowanie nowej strony internetowej to proces wymagający wiele zaangażowania. Nie jest ono możliwe bez posiadania odpowiednich informacji dotyczących oczekiwań klienta. Często jednak komunikacja jest na tyle utrudniona, że uzyskanie nawet najprostszych danych jest czasochłonnym wyzwaniem. Z czego to wynika? W większości przypadków z niewiedzy, jak przebiega tworzenie witryny, a także braku chęci współpracy. Niestety to jeden z ważniejszych elementów umożliwiających osiągnięcie celu. Bez rozmawiania na temat strony, określenia jej zasadniczych elementów, parametrów, powstały produkt może być wspaniały, ale niespełniający oczekiwań zamawiającego. Wtedy rodzą się pretensje, a także przedłużanie projektu, dochodzące nawet do kilku lat. Przyjrzyjmy się zatem, jak zamawiać stronę internetową, aby uzyskać satysfakcjonujący efekt w optymalnym czasie.
Jak zamówić stronę internetową?
Chcąc zamówić nową witrynę, należy wcześniej dobrze się nad nią zastanowić. To, ile informacji przekazane zostanie wykonawcy, wpłynie na czas realizacji oraz wygląd projektu. Dlatego też trzeba zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii.
Wypełnij dokładnie brief
Brief, który otrzymujemy od agencji interaktywnej, jest bardzo ważnym dla niej dokumentem. Zawiera on szereg pytań, na które należy odpowiedzieć starannie, podając możliwie jak najwięcej informacji. To pozwoli wykonawcy zrozumieć przesłanki, jakie kierują zleceniodawcą, a także to, jakiego projektu oczekuje. Już na tym etapie agencja poznaje swojego klienta i wstępnie wie, jak układać poszczególne etapy prac, aby stworzyć witrynę zgodną z wymaganiami i realizującą cel postawiony przez zamawiającego.
Określ cel powstania nowej witryny
Kiedy zwrócisz się o stworzenie nowej strony, pamiętaj o określeniu celu jej powstania. Agencja interaktywna musi wiedzieć, dlaczego chcesz, aby została zbudowana witryna i co ma być przez nią realizowane. Zamiary te powinny się mieścić w celach biznesowych i marketingowych. Taka informacja pomoże w stworzeniu odpowiedniego projektu, jego interfejsu i dostarczanych w ten sposób użytkownikowi wrażeń z jego obsługi. Musisz wiedzieć, że inna witryna będzie realizować cel sprzedażowy, zgoła odmienna wizerunkowy. Różnić się będą układem, ilością informacji oraz grafik, a także charakterystycznymi elementami.
Napisz co Ci się podoba
Zamawianie strony internetowej nie powinno być pozbawione prezentowania tego, co się klientowi podoba. Zatem, jeśli przeglądając witryny, coś Ci się spodobało, jakiś element, efekt, układ, nie krępuj się i pokaż go agencji interaktywnej. Szukanie inspiracji nie jest niczym złym. Konkurencja ciągle wzajemnie podgląda swoje strony internetowe, aby próbować sobie dorównać, a jednocześnie się prześcigać. Wiedząc, co Ci się podoba, wykonawca będzie mógł te elementy uwzględnić w projekcie lub zaproponować coś innego, lepszego.
Masz treści?
Zawsze bardzo ważne jest, aby klient przekazywał informacje na temat tego, czy posiada treści na swoją nową stronę. Jeśli tak, to trzeba je udostępnić w miarę wcześnie, aby agencja mogła je wykorzystać w projekcie. Kiedy otrzymasz jego podgląd, zobaczysz wersję z właściwymi treściami. Dzięki temu sam odbiór projektu będzie lepszy, a jego wdrożenie po zaakceptowaniu, znacznie szybsze. Jeśli jednak nie masz przygotowanych żadnych tekstów, również poinformuj o tym agencję interaktywną. Otrzymasz wtedy propozycję ich stworzenia przez copywritera. Będą to zatem treści niepowtarzalne, dopasowane do Twojej działalności, a także zgodne z SEO. To podniesie wartość wizerunkową marki oraz oferowanych przez nią produktów. Wpłynie również pozytywnie na pozycjonowanie, czyli dążenie do pojawiania się witryny na wysokich miejscach w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Współpracuj
Wspominaliśmy już, że zamawianie strony internetowej to współpraca na rzecz powstania najlepszego projektu. Kiedy agencja interaktywna ma pytania, nie zbywaj jej, nie przeciągaj w czasie odpowiedzi. Przekazuj informacje najszybciej, jak to możliwe. Pamiętaj także o ich jakości. Nie mogą to być zdawkowe odpowiedzi, które będą wymagać domyślania się. W ten sposób powstają nieporozumienia, które przekładają się na jakość projektu oraz czas jego ukończenia i wcielenia w życie.
Nie masz pomysłu? Daj się poprowadzić
Pamiętaj, że praca nad nową witryną nie musi opierać się jedynie na Twoich pomysłach. Jeśli ich nie masz, daj się poprowadzić agencji interaktywnej. Kiedy wybierzesz taką, której zrealizowane projekty Ci się podobają, nie musisz się obawiać o swój. Otrzymasz szereg propozycji dostosowanych do celu, jaki ma realizować strona, charakterystyki branży, a także zgodnych z najnowszymi trendami i wymaganiami. W zespole pracującym nad Twoją nową witryną znajdują się kreatywne osoby, znające się na UX/UI, grafice, a także marketingu. Dlatego też wiedzą najlepiej, jak zrealizować projekt, abyś był z niego zadowolony.
Nie wymagaj wstępnego projektu bez umowy
W komunikacji z agencją interaktywną nie wymagaj zaprezentowania Ci projektu, bez podpisania umowy. Nie ma się co oszukiwać, wykonawca nie wykona żadnych kroków, jeśli nie zabezpieczy się formalnym dokumentem. Istnieje bowiem ryzyko, że jego ewentualny pomysł, projekt, zostaną przekazane dalej, np. innemu wykonawcy. Wtedy agencja interaktywna będzie stratna, ponieważ zainwestuje czas na analizę i stworzenie szkicu, a wynagrodzenie za ich wykonanie otrzyma ktoś inny. Potwierdzeniem umiejętności i doświadczenia są w tym przypadku dotychczas zrealizowane projekty. Znajdziesz je w portfolio, a agencja może na Twoją prośbę pochwalić się także ostatnimi witrynami, które wykonała. Pamiętaj zatem, że ich zamawianie to nie konkurs, w którym dostaniesz coś za darmo, a na koniec wybierzesz wykonawcę, który zaoferuje Ci najniższą cenę za zrealizowanie czyjegoś pomysłu.
Zaplanuj swój budżet
Pamiętaj, aby również dokładnie zaplanować swój budżet. Określ więc, jaką kwotę jesteś w stanie przeznaczyć na nową stronę internetową. Informację taką przekaż wykonawcy, który będzie wiedział, jaką ofertę Ci zaproponować. Wiedz, że ograniczony budżet nie pozwoli na zrealizowanie w pełni indywidualnego projektu. Mimo to, jego jakość nadal będzie na bardzo wysokim poziomie, łącznie z optymalizacją pod kątem pozycjonowania witryny. Jeśli chcesz wiedzieć, jakie rozwiązania są możliwe w nawiązaniu do konkretnego budżetu, sprawdź, ile kosztuje strona internetowa.
Podsumowanie
Mogłoby się wydawać, że zamawianie strony internetowej jest proste. W rzeczywistości okazuje się, że wielu klientów ma z tym problem. Przeradza się on później w brak współpracy i niepotrzebne opóźnienia. Z tych też powodów dobrze wiedzieć, jak zrobić to w odpowiedni sposób, a jednocześnie uzyskać projekt dosłownie szyty na miarę. Taki, który naprawdę będzie nastawiony na realizacje naszych celów.
Tagi: Rozwój firmy