Agencja Interaktywna Strony internetowe Sklepy internetowe Studio graficzne Realizacje Klienci Blog Darmowa wycena Kontakt

Jakie są rodzaje stron internetowych?

Kategoria: Strony internetowe


Jakie są rodzaje stron internetowych?

 

Chcąc, aby firma zaistniała w internecie, decydujemy się na stworzenie strony internetowej. To nie jest jedyna decyzja, jaką musimy podjąć w tym zakresie. Kolejną jest rodzaj strony internetowej. Każdy bowiem będzie spełniać inną funkcję. Wiedząc, jakie są rodzaje stron internetowych, łatwiej osiągnąć zamierzony cel w świecie online. 

W dobie powszechnego dostępu do internetu ludzie najchętniej korzystają z tej drogi w celu uzyskania informacji. Zrobić zakupy? Znaleźć firmę, która dostarczy produkt lub usługę? Otwieramy przeglądarkę internetową i wyszukujemy. Nie ma co się oszukiwać, takie mamy czasy. Dlatego też większość firm, decyduje się na stworzenie witryny internetowej. Jednak brak wiedzy jakie są rodzaje stron internetowych, często sprawia, że porzucają ten pomysł, albo jest on źle zrealizowany.

To są różne rodzaje stron internetowych?

Oczywiście! Przeglądając internet, trafiamy na różne witryny internetowe. Nie ma żadnej oficjalnej ich klasyfikacji, ale dokonał się podział ze względu na funkcję, jaką strona ma spełniać. Łatwo to wytłumaczyć, biorąc na warsztat kilka pierwszych przykładów z brzegu. 

Szukając produktu, który chcemy kupić, np. nowego kina domowego, nie będziemy tego robić na stronie firmowej, czy blogu, tylko w sklepie internetowym. Chcąc przeczytać informacje lokalne, nie będziemy ich szukać w sklepie internetowym, czy też landing page, tylko na portalu. Z kolei w sytuacji, kiedy w czasie podróży mamy problem z autem, nie będziemy szukać warsztatu w sklepie, czy też na blogu, tylko strony firmowej bądź wizytówki. 

Tym samym łatwo już zauważyć, że każdy rodzaj strony internetowej spełnia całkowicie inną funkcję. Dostarcza użytkownikowi innych informacji i realizuje jego inne cele. Dlatego też warto wiedzieć, jaki rodzaj strony jest potrzebny mojej firmie, aby spełniała właściwe funkcje i realizowała odpowiednie cele. 

Jakie są rodzaje stron internetowych? Podział ze względu na ilość podstron

Omawiając rodzaje stron internetowych, nie możemy pominąć podziału ze względu na ilość podstron. W tej sytuacji klasyfikowanie nie jest obfite i skomplikowane. Wyróżnić możemy dwa typy stron: One Page oraz Multi Page. 

Strona internetowa typu One Page

Jak sama nazwa wskazuje One Page (określana również jako Single Page) to jedna strona internetowa. Nie zawiera żadnych dodatkowych podstron. Użytkownik zatem porusza się w obrębie jednej witryny. Zawarte na niej informacje są podzielone na odpowiednie sekcje. Bardzo ważne jest tutaj menu. Po wyborze z menu interesującego zagadnienia strona jest przewijana do odpowiedniej sekcji, aby zaprezentować ją użytkownikowi. Strona typu One Page sprawdzi się w nieskomplikowanych projektach, gdzie ilość informacji potrzebnych do przekazania użytkownikowi jest niewielka. 

Strona internetowa typu Multi Page

Przeciwieństwem One Page jest strona typu Multi Page. Zasadniczą różnicą jest istnienie podstron. Centralnym miejscem witryny Multi Page jest strona główna. Na niej znajdują się główne zagadnienia i krótkie informacje. Szczegółowe dane, bardziej rozbudowane, przekazywane są użytkownikowi za pomocą podstron. W przeciwieństwie do One Page menu kieruje użytkownika nie do sekcji na stronie głównej, a do dedykowanych odpowiedniemu zagadnieniu podstron. 

Jakie są rodzaje stron internetowych? Podział ze względu na funkcje

Głównym wyróżnikiem rodzaju stron internetowych jest funkcja, jaką mają pełnić. W ten sposób dokonał się podział na strony firmowe, korporacyjne, sklepy internetowe, portale, blogi, portfolio oraz landing page. 

Strona wizytówka

Strona internetowa w formie wizytówki bazuje głównie na zasadach znanych z typu One page. To prosta strona, na której znajdują się jedynie podstawowe informacje. Przeważnie jest to bardzo krótka historia i opis firmy, jej podstawowa oferta oraz dane kontaktowe. Zdarzają się również strony wizytówkowe, które są rozbudowane o podstawowe podstrony. Na nich zawarte są informacje kontaktowe, niewielka galeria, czy też ogólna oferta firmy. Często wykorzystuje się wizytówkę jako forma tymczasowa, zanim powstanie właściwa witryna firmowa. Niekiedy jednak wizytówka jest formą wystarczającą dla niektórych przedsiębiorców, głównie lokalnych i działających na niewielką skalę. 

Strony firmowe

Dla przedsiębiorstw najlepszym rodzajem witryny jest strona firmowa. Jej głównym celem jest zachęcenie użytkownika do skorzystania z usług firmy bądź jej produktów. Dlatego też pełni funkcję informacyjną. Mamy tutaj do czynienia z bardziej rozbudowanym projektem niż w przypadku wizytówki. Do tego rodzaju stron, wykorzystuje się Multi Page. Centrum witryny stanowi zatem strona główna. Jest to pierwsze miejsce, w którym pojawia się użytkownik po wpisaniu adresu strony, bądź w trakcie przekierowania z wyszukiwarki. Znajdzie tutaj swoisty wypis informacji na temat firmy, oferowanych produktów, współpracy z innymi firmami, referencji klientów oraz dane kontaktowe. Na stronie głównej może znaleźć się też kilka wpisów z aktualności bądź bloga. Nie mniej jednak każda z tych sekcji prowadzi do dedykowanych podstron. Na nich umieszczone są rozbudowane informacje na interesujący użytkownika temat. Chcąc wyróżnić swoją markę, sprzedaż, budować wizerunek eksperta, a także relacje z klientami, stosuje się blogi przypięte do strony firmowej. 

Strony korporacyjne

Korporacyjne strony internetowe często mylone są z firmowymi. Jednak ich funkcja jest trochę inna. Strony korporacyjne mają dostarczać informacji konkretnej grupie docelowej. W głównej mierze są nią inwestorzy, ale także konsumenci. Ten rodzaj strony internetowej charakteryzuje się stosowaniem bardziej skomplikowanego języka branżowego. 

Sklepy internetowe

E-commerce nieustannie rośnie w siłę. Na sprzedaż w internecie decyduje się coraz więcej firm, a niektóre często rezygnują z robienia tego w offline. Realizację sprzedaży w sieci zapewni rodzaj strony w formie sklepu internetowego. Podobnie, jak w przypadku strony firmowej, centrum stanowi strona główna. Jednak prezentacja firmy i dane kontaktowe są na niej znikome, a czasami ich brak - pojawiają się na dedykowanych podstronach. Sklep internetowy skupiony jest na prezentowaniu produktów. Znaleźć można na nim sporą ilość zdjęć sprzedawanych przedmiotów, a także rozbudowane opisy, mające na celu pomóc konsumentowi w podjęciu decyzji zakupowej. Podstawę funkcjonowania sklepu internetowego stanowi możliwość dokonywania transakcji za jego pośrednictwem. Użytkownik zainteresowany produktem dodaje go do koszyka. Następnie przeprowadzany jest przez cały proces zakupowy. W ramach jego dokonuje płatności za produkt, a także wybiera sposób dostawy. Utworzone w ramach sklepu internetowego konto użytkownika pozwala mu nie tylko na dokonywanie zakupów, ale także na obserwowanie stanu realizacji jego zamówienia. W ramach konta użytkownik może również dokonywać reklamacji i zwrotów produktów. 

Portale internetowe

Portale internetowe są również powszechnie znane z uwagi na ich długą historię oraz codzienne odwiedziny. Ten rodzaj strony internetowej pełni głównie funkcję informacyjną oraz edukacyjną. Dlatego też możemy wyróżnić m.in. internetowe portale informacyjne oraz tematyczne. W tym przypadku mamy do czynienia z rozbudowanym projektem. Z uwagi na sporą liczbę użytkowników poszukujących najnowszych wiadomości, portale internetowe muszą być dobrze przygotowane, zarówno pod względem technicznym, jak i wizualnym. Ważne, aby użytkownik w sposób intuicyjny mógł nawigować po portalu i odnajdywać interesujące go informacje. Strona główna portalu internetowego podzielona jest na kilka sekcji. Jednak podstawę stanowią informacje najbardziej aktualne lub najważniejsze, wpływające na cały kraj lub lokalną społeczność. W dalszych sekcjach można znaleźć pozostałe wiadomości. Portale internetowe mogą być na tyle rozbudowane, że tworzy się oddzielnie mniejsze, tematyczne, ale nadal powiązane z głównym. 

Blogi

Do niedawna blogi były domeną twórców internetowych. Jednak bardzo chętnie ten rodzaj strony internetowej jest wykorzystywany przez firmy. Blogi koncentrują się na przekazywaniu wiedzy, historii. Ten sam zabieg wykorzystywany jest przez firmy. O tym, dlaczego warto prowadzić bloga firmowego i jakie są tego korzyści, mogliście już przeczytać na naszym portalu. Główną część strony głównej bloga stanowią ostatnie wpisy. Często można też spotkać jej podział na kategorie wpisów i wyświetlanie po kilka z nich - reszta dostępna jest po przejściu do odpowiedniej kategorii. Bez względu na rozwój innych form przekazu internetowego, np. wideo, blogi nadal są bardzo popularne, a wartościowe treści wpływają na pozycjonowanie w Google. 

Portfolio

Wśród rodzajów stron można spotkać również portfolio. To strona internetowa dedykowana prezentacji twórczości właściciela witryny. Bardzo popularne są portfolio fotografów, grafików, a także webdesignerów. Mogą one stanowić oddzielną witrynę internetową, ale też podstronę projektu. Bez względu na to, portfolio skupia się na wytworzonym dziele i jego prezentacji. 


Landing page

W ostatnim czasie bardzo zyskały na popularności i rozwinęły się strony rodzaju landing page. Głównie są to strony schematu One Page, ale mają bardzo ważną funkcję. Landing page są stronami, na które użytkownik trafia, aby wykonać jakąś akcję. Nie są one rozbudowane, a zawartość ma zachęcić użytkownika do działania. Landing page tworzy się głównie z powodów reklamowych. Dzięki niemu można pozyskiwać leady, a także generować ruch. 

Jaki rodzaj strony internetowej wybrać?

Wybór rodzaju strony dla firmy, dzięki powyższemu omówieniu, powinien być teraz łatwiejszy, a w razie wątpliwości - służymy pomocą. Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć na pytanie - jaką funkcję ma pełnić strona internetowa. Jeśli ma to być sprzedaż produktów, wybieramy sklep internetowy. Jeśli chcemy informować czytelników o aktualnych wydarzeniach w danej branży bądź lokalnych - wybieramy portal internetowy. Kiedy użytkownik ma wykonać jakąś akcję, np. zapisać się na szkolenie, tworzymy landing page. Z kolei, gdy chcemy publikować treści eksperckie, tworzymy bloga internetowego. 


Tagi: