Pozycjonowanie stron Strony internetowe Sklepy internetowe Studio graficzne Realizacje Klienci Blog Darmowa wycena Kontakt

Link building - na czym polega?

Kategoria: Pozycjonowanie


Link building - na czym polega?

Link building to jedno z kluczowych działań w ramach pozycjonowania strony internetowej. Tworzenie bazy odsyłaczy do witryny pomaga w budowaniu zaufania do niej oraz zdobywania wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania. Na czym polega link building? Jak go prowadzić? Rozstrzygamy te kwestie w poniższym artykule!

Pozycjonowanie strony internetowej zmierza do wypromowania jej w wyszukiwarce. Osiągnięcie zamierzonego efektu możliwe jest dzięki realizacji wielu zadań. Zaliczyć do nich można m.in.: optymalizację witryny, content marketing, a także link building. Dobranie odpowiedniego profilu odsyłaczy wpływa na zaufanie, jakim jest obdarzona strona internetowa. Dlatego warto zwrócić uwagę, gdzie umieszczane są linki do witryny. Można nimi wpłynąć na sukces strony, ale także spowodować jej spadek na kolejne miejsca w wynikach wyszukiwania. Jak budować bazę odsyłaczy, aby skutecznie promować swój biznes?

Link - co to jest?

Podstawą w zakresie tworzenia link buildingu, jest wiedza na temat tego, co to jest odsyłacz. Link to element na stronie internetowej, po którego kliknięciu, użytkownik jest przenoszony na inną witrynę. Odsyłacz w kodzie strony internetowej skonstruowany jest w następujący sposób:

< a href="https://manley.pl">https://manley.pl>Strona internetowa Manley< a/>

 

To jego podstawowa forma. Link może być obudowany dodatkowymi atrybutami. Bardzo często wykorzystywana jest możliwość otwierania odsyłacza w nowej karcie przeglądarki (target=”_blank”). Popularne jest także stosowanie atrybutu rel=”nofollow”, który wskazuje robotom wyszukiwarki, aby nie podążały za linkiem. Tym samym witrynie, do której prowadzi odsyłacz, nie jest przekazywana wartość oraz zaufanie. Ma to ogromne znaczenie w procesie pozycjonowania, o czym będzie mowa w dalszej części artykułu.

 

Na stronach internetowych można zauważyć, że linki występują na nich w różnej postaci.

Najpopularniejszymi są:

  • anchor tekst - czyli krótki tekst, np. fraza kluczowa,

  • Grafika - np. zdjęcie w tekście lub logo.

 

Przeczytaj także: Lejek contentowy, czyli jak tworzyć treść wspierającą sprzedaż

Na czym polega link building?

Link building to działanie polegające na zdobywaniu cennych odsyłaczy do własnej strony internetowej. Mogą one pochodzić z różnych źródeł, ale powinny stanowić wartość dla witryny, do której prowadzą. W ramach link buildingu buduje się zaufanie do strony internetowej. Roboty wyszukiwarki zauważają, kiedy z istotnych dla użytkowników miejsc kierowane są odsyłacze przychodzące do witryny konkretnej firmy. Doceniają ten fakt i dają szansę stronie na znalezienie się na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania.

Ważną zasadą w link buildingu jest jakość odsyłaczy. W tej sytuacji ich ilość schodzi na dalszy plan.

Rodzaje linków

Skuteczny link building prowadzony jest na dwa sposoby. Są one istotne dla całego procesu pozycjonowania witryny.

Linkowanie wewnętrzne

Pierwszym rodzajem odsyłaczy, które należy stosować na stronie internetowej, jest linkowanie wewnętrzne. Dotyczy ono podstron, które znajdują się w obrębie danej witryny. Można zatem linkować z bloga do poszczególnych kategorii produktów lub do nich samych. Przy czym odsyłacze powinny być konkretne, nieść dla użytkownika wartość. Nie zaleca się dodawania odsyłaczy, które kierują do strony głównej.

Linkowanie zewnętrzne

Bardzo ważnym rodzajem jest także linkowanie zewnętrzne. W tym przypadku odsyłacze kierują do strony internetowej z zupełnie innej witryny. Warto jednak zwrócić uwagę na to, jak są one skonstruowane i w jakich sytuacjach się pojawiają.

Rozróżnić możemy:

  • Linki naturalne - które pojawiają się w tekście lub w przestrzeni strony internetowej jako spontaniczne lub oczywiste.

  • Linki nienaturalne - stanowiące formę reklamy, dodane specjalnie, aby wypromować stronę internetową. Często taki proceder pojawia się w komentarzach pod wpisami, na forach dyskusyjnych, czy też w mediach społecznościowych.

Gdzie umieszczać odsyłacze w ramach link buildingu?

Pierwszą i niekwestionowaną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę przy prowadzeniu link buildingu, jest jakość miejsca, w którym publikowane są odsyłacze. Muszą mieć one odpowiednią renomę w wyszukiwarce.

Wizytówka w Google Moja Firma

Podstawową, a zarazem darmową metodą na umieszczenie w sieci linka zewnętrznego, jest skorzystanie z wizytówki Google Moja Firma. Jest ona bezpłatna, a pozwala umieścić szereg informacji o firmie. Wizytówka widoczna jest w wynikach wyszukiwania po prawej stronie, a także w formie “pinezki” w Mapach Google. Wśród opublikowanych danych może znajdować się link do strony internetowej firmy.

Artykuły sponsorowane

Bardzo popularną formą umieszczania linków jest korzystanie z artykułów sponsorowanych. Można je publikować na wielu portalach, które są cenne dla odbiorców. Mają bardzo dużą liczbę odwiedzin oraz użytkowników. Mogą to być portale informacyjne, a także branżowe.

Umieszczenie na nich linków odbywa się za pośrednictwem artykułów sponsorowanych. Trzeba zatem dostarczyć odpowiednią treść, w której zostanie dodany odsyłacz. Za publikację portal pobiera opłatę. Warto przyjrzeć się temu, jaki atrybut przypisany jest do linka zewnętrznego - czy pozwala on robotom wyszukiwarki na podążanie za odsyłaczem (“follow”), czy też nie (“nofollow”).

Wpisy gościnne

Kolejną metodą zdobycia cennych linków są wpisy gościnne na popularnych blogach. Marka może w nich wystąpić jako ekspert w danej dziedzinie. To świetny sposób na budowanie wizerunku firmy, a także zdobycie linka zewnętrznego z cennego źródła. Wpis gościnny zazwyczaj publikowany jest nieodpłatnie, ale musi stanowić wartość dla odbiorców danego bloga.

Media społecznościowe

Najłatwiejszym sposobem zdobycia cennych linków, jest ich publikowanie w mediach społecznościowych. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, aby nie ukazywały się one w formie typowo reklamowych wpisów - do tego służą odpowiednie narzędzia wewnątrz social media.

Prowadzenie profili, czy też stron marki na Facebooku, Instagramie, LinkedInie oraz Twitterze to prosty sposób na link building. Może być on prowadzony przez firmę, czyli w ramach udostępnianych wpisów. Cenne są jednak te linki, które udostępniają sami użytkownicy portali społecznościowych. Dzielą się z innymi odbiorcami ważnymi dla nich informacjami, które mogą być pomocne w rozwiązaniu problemu lub przekazywać inspirujące dane na jakiś temat.

Blogi wewnętrzne i zewnętrzne

W przypadku link buildingu na blogach konieczne jest rozróżnienie ich dwóch rodzajów. Wewnętrzne to takie, które są prowadzone przez markę. Zewnętrzne z kolei tworzone są przez inne osoby. Linkować można więc z poziomu bloga wewnętrznego do produktów, czy też kategorii w sklepie. Warto także korzystać z narzędzi do monitorowania internetu i obserwować wypowiedzi na temat konkretnych problemów w sieci. Często są one publikowane na zewnętrznych blogach. Wtedy też można w postaci rzeczowego komentarza pomóc w rozwiązaniu problemu lub wyjaśnieniu trudnej kwestii i wpleść w nią link. Trzeba jednak robić to rozważnie, aby nie narazić swojej marki i strony internetowej na straty wizerunkowe.

Fora dyskusyjne

Przez wiele lat fora dyskusyjne były najlepszym źródłem do wymiany opinii, poglądów i sposobów na rozwiązywanie problemów. To także doskonałe miejsce do publikowania linków przychodzących do witryny. Konieczne jest jednak zachowanie się podobnie, jak w przypadku komentarzy na blogach, o których była mowa wyżej. Istotny jest ton wypowiedzi, jej charakter, który nie będzie typowo reklamowym postem.

Czego nie robić z linkami?

Skuteczne prowadzenie link buildingu to także zachowanie odpowiedniego umiaru. W tym działaniu liczy się jakość pozyskanych linków. Publikując odsyłacze w różnych miejscach, które mają niską reputację w wyszukiwarce i wśród użytkowników, przysporzy to więcej problemów niż zalet.

Ponadto nie powinno się:

  • umieszczać linków wszędzie, gdzie tylko możliwe - nadmierna ilość odsyłaczy może zostać uznana za spam, co negatywnie wpłynie na wizerunek witryny oraz jej pozycję w wynikach wyszukiwania,

  • kupować odsyłaczy - korzystanie z tego typu praktyk może bardzo negatywnie odbić się na stronie internetowej i zdegradować ją w rankingu wyszukiwarki,

  • publikować linków z atrybutem “nofollow” - zastosowanie atrybutu w takiej formie nie przekazuje witrynie zaufania do niej ze źródła.

Podsumowanie

Prowadzenie skutecznego link buildingu ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania strony internetowej. Odsyłacze zewnętrzne muszą pochodzić z wartościowych źródeł, które wpłyną pozytywnie na ranking witryny. Bardzo ważne jest zachowanie wspomnianej jakości, z kolei ilość linków jest mniej istotna. Dzięki odpowiedniej strategii link buildingu można odnosić sukcesy w obszarze SEO i wpływać na uzyskiwanie wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania.

 


Tagi: SEO