Większość wprawnych specjalistów SEO zwraca uwagę klientom na linki kanoniczne. Ich brak może w niektórych sytuacjach negatywnie wpływać na indeksowanie strony internetowej oraz jej pozycjonowanie. Dodanie tego typu linków nie jest trudne, a może rozwiązać problem z duplikacją treści. O tym, co to jest canonical dowiesz się z tego artykułu.
Wszyscy chcemy, aby nasze strony internetowe prezentowane były na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania. Samoczynnie się to nie wydarzy. Potrzebne jest podejmowanie działań SEO. Zanim jednak specjaliści przystąpią do pozycjonowania naszej witryny, przeprowadzą odpowiedni audyt. Zobaczymy w nim, jak witryna jest odbierana przez wyszukiwarkę Google, jak na to wpływa jej budowa, struktura, a także opublikowane treści. Wśród zaleceń znajdzie się kilka ważnych zapisów. Jednym z nich może być konieczność stworzenia i wykorzystania linków kanonicznych. Czym one właściwie są? Okazuje się, że to meta tagi, które mają ogromne znaczenie dla indeksowania naszej witryny, a także jej pozycjonowania. Poznajmy zatem więcej szczegółów na temat canonical.
Co to są linki kanoniczne (canonical)?
Kwestię, która jest przedmiotem tego tekstu poruszaliśmy już przy okazji tematu duplicate content. Wtedy też posłużyliśmy się definicją, w myśl której, linki kanonincze wskazują podstronę mającą priorytet przed innymi, na których widnieje taka sama lub zbliżona treść, czy też zawartość. Konkretyzując, możemy powiedzieć, że canonical to meta tag umieszczany w kodzie, który ułatwia wskazywanie robotom Google, która zakładka naszej witryny jest ważniejsza w hierarchii. Tym samym ta, która zawiera taką samą lub podobną treść, zostanie pominięta w indeksowaniu. Zabieg taki pozwoli nam na zachowanie porządku w strukturze wyświetlanych w wyszukiwarce podstron, prezentując oryginalne wersje. Głównym powodem, dla którego stosuje się canonical jest eliminowanie z przestrzeni naszej witryny zjawiska znanego jako duplicate content. Powielanie tej samej treści na różnych podstronach jest odczytywane przez roboty Google w negatywny sposób. Przenosi się on potem na cały serwis, ponieważ zaindeksowana może być strona, która powinna być widoczna dla użytkowników, ale nie poprzez wyniki wyszukiwania. Z kolei wersja mająca dla nas większe znaczenie, a tym samym będąca wartościową dla odbiorców, zostanie pominięta. Gdy zastosujemy canonical ujarzmimy takie sytuacje, a ponadto ułatwimy pracę robotom wyszukiwarki Google. Nie będziemy się wtedy opierać na ich automatycznym działaniu.
Jak dodać linki kanoniczne?
Zanim zaczniemy ochoczo dodawać linki kanoniczne w obrębie swojej witryny, trzeba sprawdzić oraz zastanowić się, które jej podstrony są cenniejsze. Możemy skorzystać z różnych narzędzi wspomagających ten proces. Podpowiedzą nam, gdzie mamy zduplikowany content, a także która podstrona jest bardziej wartościowa pod kątem technicznym. Pierwszym narzędziem, z którym warto skonfrontować naszą witrynę jest Siteliner. Serwis ten porówna zawartość strony i wskaże linki ze zduplikowaną zawartością. Drugim zaś narzędziem jest Google Search Console, gdzie zobaczymy, jak wypada witryna pod względem tzw. podstawowych wskaźników internetowych. Gdybyśmy mieli problemy z ich uzyskaniem, możemy posiłkować się Google PageSpeed Insight. Narzędzie to zbada serwis pod kątem prawidłowego wyświetlania na urządzeniach mobilnych oraz desktopach. Możemy w nim analizować całą witrynę, jak i poszczególne podstrony. Da nam to wiedzę na temat tego, która z nich ma większą wartość techniczną dla robotów wyszukiwarki Google.
Kiedy będziemy już mieli wszystkie potrzebne dane, możemy przejść do dodawania linków kanonicznych w kodzie strony. Powinny się one znajdować w sekcji
naszej witryny. Struktura meta tagu canonical wygląda następująco:. Kiedy umieścimy go w kodzie strony, powinniśmy otrzymać następujący rezultat:
Tytuł strony internetowej
Kiedy warto stosować linki kanoniczne?
Na linki kanoniczne powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, kiedy zauważymy, że na przestrzeni naszej strony zmagamy się duplikacją treści. Często taki problem dotyka sklepy internetowe, ale nie tylko.
Strony paginacji
Przeglądając kategorie produktów w sklepach internetowych, możemy zobaczyć, że wiele z nich na każdej podstronie paginacji ma taki sam opis, zmienia się natomiast link. Wtedy też roboty Google mogą uznać, że mają do czynienia z duplikacją treści. Dlatego też w tym przypadku warto zastosować linki kanoniczne, które wskażą, że najważniejsza jest główna strona kategorii.
Sortowanie i filtrowanie produktów
Podobny problem spotykamy na podstronach z sortowaniem i filtrowaniem produktów. Na nich również widnieje taka sama treść oraz zawartość. Pod względem wyglądu zmienia się jedynie ich kolejność, w zależności od sposobu sortowania lub filtrowania. Jeśli spojrzymy na pasek adresu w przeglądarce, tam również dostrzeżemy różnice. Każdy wybór opcji sortowania go zmieni. Powinniśmy zatem umieścić link kanoniczny prowadzący do strony kategorii.
Różne adresy strony
Bardzo często zdarza się, że witryna widziana jest przez wyszukiwarkę Google pod różnymi adresami. Mowa o protokole http:// i https://, a także przedrostku www. Posłużymy się przykładem bazującym na adresie naszej strony: http://manley.pl, https://manley.pl, http://www.manley.pl, https://www.manley.pl. Dla wyszukiwarki to będą różne strony, co może być dla nas kłopotliwe. Jeśli spotkał nas taki problem i widzimy go w wynikach wyszukiwania, warto dodać canonical wskazujący, który adres jest oryginalny i właściwy.
Korzystamy ze skopiowanych treści
Z duplikacją treści mamy do czynienia również wtedy, kiedy korzystamy ze skopiowanych tekstów, np. opisów produktów, czy też wpisów blogowych w formie informacji prasowej. Wtedy również warto wykorzystać link kanoniczny. Wskażemy robotom wyszukiwarki Google, skąd pochodzi oryginalna treść i zminimalizujemy ryzyko negatywnych skutków powielania tekstów.
Podsumowanie
Stosowanie linku kanonicznego jest wskazane, kiedy borykamy się z duplikacją treści na stronie internetowej. Dzięki jego wykorzystaniu wskażemy robotom wyszukiwarki Google, które zakładki z taką samą treścią są ważniejsze i mają większą wartość. Tym samym inne, z podobną zawartością, nie powinny mieć odzwierciedlenia w wynikach wyszukiwania. Proces ten pomoże nam w pozycjonowaniu witryny i osiąganiu lepszych miejsc w wyszukiwarce Google.
Tagi: SEO