Pozycjonowanie stron Strony internetowe Sklepy internetowe Studio graficzne Realizacje Klienci Blog Darmowa wycena Kontakt

Linkowanie wewnętrzne, czyli dlaczego i jak korzystać z odsyłaczy?

Kategoria: Strony internetowe


Linkowanie wewnętrzne, czyli dlaczego i jak korzystać z odsyłaczy?

 

Zbudowanie serwisu internetowego przyjaznego użytkownikom to dopiero początek drogi do osiągnięcia sukcesu w sieci. Kolejnym krokiem jest zadbanie o właściwe pozycjonowanie. Podstawowym zabiegiem w realizacji tego procesu jest linkowanie wewnętrzne. Nie jest ono przypadkowe, ale przemyślane i oparte na strategii. Czym w ogóle jest internal linking i jak z niego korzystać? Dowiesz się tego z niniejszego artykułu!

Na naszym blogu kontynuujemy wyjaśnianie pojęć oraz zabiegów wykonywanych w ramach pozycjonowania stron internetowych. Chcemy w ten sposób przybliżyć cały proces, aby był łatwiejszy do zrozumienia. Jego głównym zadaniem jest uzyskiwanie możliwie najwyższych miejsc w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Co za tym idzie, zwiększanie ruchu oraz popularności serwisu, który będzie prezentowany użytkownikom w wyszukiwarce Google. Dzieje się tak po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych. Żeby jednak tak się zadziało, należy przygotować strategię pozycjonowania. Jednym z elementów w niej ujętych, jest właśnie linkowanie wewnętrzne. Pojęcie to nie jest trudne do wyjaśnienia, ale jego znaczenie jest bardzo duże dla każdej strony.

Co to jest linkowanie wewnętrzne?

Nazwa omawianego zagadnienia przewijała się już w naszych tekstach. Poruszaliśmy ją, chociażby w kontekście omawiania działalności agencji SEO/SEM, a także samego pozycjonowania. Linkowanie wewnętrzne to zabieg tworzenia odnośników w obrębie jednej strony internetowej. Odsyłają one użytkownika do kolejnych podstron witryny. Dzięki temu może on dotrzeć do kolejnych treści czy też produktów. Tym sposobem odbiorcom witryny ułatwiana jest nawigacja po niej. Hiperłącza w głównej mierze występują w formie tekstowej, co można zaobserwować w niniejszym artykule. Nie wykluczone jest korzystanie ze zdjęć do tego procesu, ale nie powinny mieć one przewagi nad linkami w formie słów.

Jakie są korzyści ze stosowania linkowania wewnętrznego?

Wykorzystanie na przestrzeni strony internetowej linkowania wewnętrznego jest bardzo ważne. Nie powinno się o nim zapominać z kilku ważnych względów.

  • odsyłacze pomiędzy kolejnymi podstronami wpływają pozytywnie na pozycjonowanie całej witryny - wykorzystuje się bowiem frazy kluczowe jako linki,

  • użytkownik wie, jak korzystać z serwisu - hiperłącza pomagają odbiorcom poruszanie się po stronie, kierują do kolejnych jej części, które mają znaczenie z perspektywy sprzedaży lub przekazywania informacji,

  • linki wewnętrzne wspomagają indeksowanie - zastosowanie odsyłaczy pomaga nie tylko użytkownikom, ale również robotom wyszukiwarki. Dzięki temu wiedzą one, jak poruszać się po serwisie. Tym samym przyspieszany jest proces indeksowania całej witryny.

Gdzie umieszczać linki wewnętrzne?

Poruszając się po różnych serwisach internetowych, można zauważyć, że linki znajdują się w różnych ich obszarach. Gdzie więc najlepiej stosować odsyłacze do kolejnych podstron bądź innych zawartości?

Menu

Podstawą każdej witryny jest jej menu. Jest to zatem pierwsze miejsce, w którym linkowanie wewnętrzne powinno być zawarte. Menu pozwala użytkownikom przechodzić pomiędzy poszczególnymi podstronami, które stanowić mogą kategorie produktów, usług, a także wpisów (na blogu). Zazwyczaj jest ono umieszczane w górnej części strony, a często powielane również w stopce. W mobilnych wersjach witryn wielokrotnie menu przyjmuje postać ikony tzw. hamburgera.

Artykuły blogowe

Blogi to części stron internetowych, które służą do informowania o nowościach, przekazywania porad i wskazówek. Artykuły w nich zawarte są doskonałym miejscem do linkowania. Najczęściej zawiera się w nich odsyłacze do tekstów rozwijających zagadnienie, które w czytanym poście zostały tylko wspomniane. To także dobry sposób na przenoszenie użytkowników do kategorii wpisów i produktów, ale również konkretnych przedmiotów z oferty. Istotne jest, aby linki wewnętrzne w artykułach nie były umieszczane na siłę, a wynikały z treści lub kontekstu.

Strony produktów

Sklepy internetowe dysponują świetnymi miejscami, gdzie można „upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu”. Chodzi bowiem o wykorzystanie linkowania wewnętrznego oraz cross-sellingu i up-sellingu. Na stronach konkretnych produktów można umieszczać odnośniki do innych towarów. Są to propozycje z tej samej kategorii, ale konkurujące z prezentowanym artykułem. Mogą to być również inne przedmioty stanowiące uzupełnienie oglądanego przez potencjalnego klienta produktu.

Breadcrumbs

Bardzo dobrym zabiegiem jest wykorzystywanie na stronach tzw. okruszków. Breadcrumbs możemy najczęściej dostrzec w górnej części witryny. Okruszki wskazują hierarchię, jaka jest zastosowana w odniesieniu do poszczególnych podstron. Przykładem może być: Strona główna>Rowery>Rowery górskie. Każdy element breadcrumbs nie tylko może, co powinien być linkiem wewnętrznym. Ułatwi to użytkownikom przechodzenie pomiędzy kolejnymi podstronami, czy też powrót do tych z wyższego poziomu.

Mapa witryny

Bardzo często w menu można zaobserwować mapy witryny. Powstają one po to, aby w jeszcze większym stopniu ułatwić odbiorcom poruszanie się po stronie. Mapy zawierają (najczęściej wylistowane) poszczególne podstrony i linki do nich. W podobnej formie (jednak w pliku .xml) wykorzystujemy je również do importowania w narzędziu Google Search Console.

Boksy z poleceniami

Linkowanie wewnętrzne warto także stosować w przypadku dodatkowych boksów, które znajdują się na stronie. Znajdują się w nich polecane lub najczęściej oglądane produkty oraz teksty. Boksy takie stanowią dodatkowe menu nawigacyjne. Jednocześnie zachęcają użytkownika do zobaczenia czegoś więcej, niż tylko jednej podstrony w ramach całego serwisu.

O czym warto pamiętać, dodając linkowanie wewnętrzne?

Dodawanie odsyłaczy na stronie internetowej nie powinno być przypadkowe. Agencje interaktywne już podczas projektowania nowej witryny przygotowują strategię umieszczania linków wewnętrznych. Pozwala to zapobiegać spontanicznym zabiegom, które zamiast przynosić pozytywne efekty, to szkodzą. Dlatego też warto pamiętać o tym, aby:

  • nie przesadzać z ilością linków w artykułach - jeśli zastosujemy nieograniczoną liczbę odsyłaczy w ramach jednego wpisu blogowego, nie będzie to ani efektowne, ani efektywne. Poleca się, aby w ramach artykułu dodawać nie więcej niż 3-5 hiperłączy,

  • dbać o naturalność - umieszczanie odsyłaczy w tekstach blogowych nie może odbywać się „na siłę”. Ważne jest zachowanie naturalności, która wywoła w odbiorcach chęć odwiedzenia kolejnej podstrony. Wskazane jest więc łączenie wpisów o zbliżonej tematyce (np. w ramach jednej kategorii),

  • linki miały postać wyszukiwanych fraz - istotne jest, aby anchor text (czyli to, w co kliknie użytkownik) stanowiło poszukiwane przez niego słowo kluczowe,

  • nie odsyłać do nieznaczących podstron - użytkownicy, którzy trafiają na stronę, powinni mieć możliwość przechodzenia pomiędzy ważnymi jej obszarami. Nie poleca się więc linkowania do nieznaczących części witryny.

Podsumowanie

Ze względów pozycjonowania oraz użyteczności strony internetowej warto wykorzystywać na niej linkowanie wewnętrzne. Odsyłacze do poszczególnych podstron w ramach jednego serwisu ułatwiają nawigację użytkownikom oraz robotom wyszukiwarki. Pozytywnie wpływają na indeksowanie całej witryny. Linki wewnętrzne można stosować w wielu miejscach. Warto jednak pamiętać, aby robić to umiejętnie i zgodnie z przyjętą strategią.


Tagi: SEO