
Każdy biznes, bez wyjątku, nastawiony jest na zarabianie. Stosuje się więc różne formy dotarcia do klienta, aby przekonać go do dokonania zakupu produktów lub usług. Jedną z nich jest działanie w ramach marketingu efektywnościowego. Chwali się go za wyniki, a także możliwość stałej ich kontroli. Przyjrzyjmy się więc, jak performance marketing zmienił podejście do promowania produktów i usług w internecie.
Właścicieli firm nie interesuje przepalanie pieniędzy na działania, które nie przynoszą żadnych efektów. Sprzedaż lub to, co może do niej doprowadzić, jest priorytetem. To podejście nie zmieniło się od dawien dawna, co innego w przypadku form jego realizacji. Na przestrzeni ostatnich lat mogliśmy zauważyć, jak ewoluują nowe formy dotarcia do klienta, zwłaszcza w przypadku e-commerce. Rozpoczęcie prowadzenia biznesu w internecie dla wielu firm okazało się “strzałem w dziesiątkę”. Popularność tego medium jest tak ogromna, że dzisiaj rzadkością jest, aby marka, chociaż w minimalny sposób nie była w nim obecna. Ci, którzy postanowili, że będzie to główny lub jedyny kanał sprzedażowy, sięgają po coraz ciekawsze i efektywniejsze metody, aby docierać do klientów. Tak też popularność zyskał marketing wydajnościowy. Dziś wielokrotnie się o nim mówi, a także o działaniach, które się za nim kryją, często nie wiedząc, że to właśnie performance marketing. Przyszła zatem pora, aby zebrać wiedzę na jego temat w jednym miejscu i przekonać się, czym jest.
Marketing efektywnościowy (performance marketing) - co to jest?
Marketing i jego rodzaje to temat, który był już poruszany na naszym blogu. W przywoływanym artykule wspomnieliśmy, że to proces mający na celu wsparcie sprzedaży. Marketing efektywnościowy również do tego zmierza, ale w trochę inny sposób niż byliśmy do tego przyzwyczajeni. Performance marketing opiera się na zabiegach, które w efekcie mają skłonić użytkownika internetu do podjęcia określonego przez markę działania. Nie musi to być dokonanie zakupu. Może za to zapisanie do newslettera, przejście na stronę internetową, przeczytanie artykułu, pozostawienie danych kontaktowych, pobranie pliku, czy też rejestracja konta w serwisie marki. Co najciekawsze, a zarazem wyróżniające na tle innych rodzajów, to w przypadku marketingu wydajnościowego nie płaci się za prezentowanie formy reklamowej, a podjęte przez użytkownika czynności. Najprościej mówiąc - nie ponosimy kosztów związanych z umieszczeniem reklamy i jej wyświetlaniem, a jedynie z jej efektywnością - działaniem wykonanym przez odbiorcę.
Sposoby rozliczeń w marketingu efektywnościowym
Performance marketing jest aktualnie jednym z najczęściej wykorzystywanych. Przemawia za nim charakterystyka, zalety, o których będzie mowa w dalszej części artykułu, a także metody rozliczeń. W marketingu efektywnościowym chodzi bowiem o płacenie za efekty podejmowanych działań, a nie ich wyświetlenia. Dlatego też możemy wyróżnić następujące sposoby rozliczeń:
-
CPC (Cost Per Click) - czyli najpopularniejszą formę. Bazuje ona na ilości, a dokładnie - na liczbie kliknięć w daną jednostkę reklamową.
-
CPA (Cost Per Action) - gdzie podstawą rozliczenia jest wykonanie przez użytkownika określonej przez markę akcji. W zależności od jej charakteru stosuje się inne metody, opisane poniżej.
-
CPS (Cost Per Sale) - forma, która jest pochodną CPA. W jej przypadku do rozliczenia dochodzi dopiero wtedy, kiedy reklama doprowadzi użytkownika do dokonania przez niego zakupu.
-
CPL (Cost Per Lead) - sposób również bazujący na CPA, lecz marka ponosi koszt reklamy, gdy w jej efekcie użytkownik pozostawi swoje dane kontaktowe (lead).
-
CPO (Cost Per Order) - gdzie podstawą rozliczenia jest złożenie zamówienia przez użytkownika.
Dzięki tym metodom rozliczeń możliwe jest ciągłe kontrolowanie efektywności realizowanych procesów reklamowych.
Zalety performance marketingu
Stosowanie marketingu efektywnościowego w dążeniu do osiągania sprzedaży ma kilka zalet. Sprawiają one, że ta forma działań jest bardzo atrakcyjna i chętnie stosowana przez wiele firm.
Mierzalność
Pierwszą zaletą, która najszybciej przychodzi na myśl, kiedy mowa o marketingu efektywnościowym to mierzalność. Wszystkie zachodzące w ramach performance marketingu procesy, mające na celu zachęcanie użytkownika do wykonywania akcji, można mierzyć. Pozyskane w ten sposób analizy liczbowe pokażą firmie, które z działań dostarczają najlepszych wyników. Będzie więc wiadomo, ile konkretna jednostka reklamowa dostarczyła np. leadów marketingowych lub sprzedażowych, a także konkretnych klientów. Wiedza na ten temat posłuży nam do planowania kolejnych działań.
Efektywność
Performance marketing odznacza się również szybką efektywnością. Podejmowane zabiegi, jeśli są dobrze przygotowane, potrafią w bardzo krótkim czasie przynieść marce pierwsze oczekiwane rezultaty. Działania skupione są bowiem na trafianiu do określonej grupy docelowej, a nie do szerokiego grona odbiorców, którzy nie muszą być zainteresowani oferowanym przez markę produktem lub usługą.
Oszczędność
Działania prowadzone w ramach marketingu efektywnościowego są zazwyczaj bardzo precyzyjne. Tak jak wspomniane było przy okazji efektywności - nie trafiamy do ogółu użytkowników, z którego niewielki odsetek może zareagować na naszą reklamę. Koncentrujemy się jedynie na grupie docelowej, na której nam zależy. Jest ona w określonym przez nas wieku, interesuje się konkretną tematyką, bądź zamieszkuje na terenie, gdzie działamy. Performance marketing pozwala nam zatem na oszczędności. Zamiast przepalać budżety na nieskuteczne procesy, koncentrujemy się tylko na tych, które są wydajne.
Kontrola wydatków
W kwestii pieniędzy marketing wydajnościowy ma jeszcze jedną zaletę. Umożliwia stałą kontrolę ponoszonych wydatków. Na każdym etapie wiadomo, ile pieniędzy będziemy musieli zapłacić, ponieważ dostarczane nam są analizy skuteczności. W razie konieczności możemy przerwać proces z uwagi na niewystarczające środki do dalszego jego prowadzenia.
Szybka reakcja
W związku z tym, że wszystkie działania w ramach performance marketingu, są mierzone na bieżąco, jesteśmy świadomi co “zażarło”, a co nie. Możemy wtedy szybko zareagować i zakończyć procesy niespełniające naszych oczekiwań. Unikniemy w ten sposób straty pieniędzy. W zamian za to najczęściej deleguje się je do wydajniejszych działań lub podejmuje ryzyko rozpoczęcia czegoś nowego i sprawdzenia poziomu jego skuteczności.
Jak realizować marketing efektywnościowy?
Nazwa tego rodzaju marketingu w jasny sposób wskazuje nam, że działania stawiają na wydajność. Jak zatem realizować performance marketing? Możliwości jest sporo, my za to skupimy się na 3 z nich.
Google Ads
Z marketingiem efektywnościowym błyskawicznie kojarzy się Google Ads i bardzo dobrze. Platforma umożliwia na szybkie dotarcie do potencjalnych klientów za pomocą płatnych reklam i jest tutaj najlepszym przykładem. W jej ramach mamy możliwość zaprezentować się użytkownikowi internetu poprzez wyniki wyszukiwania - jako link do naszej strony lub oferowany przez nas produkt, a także przestrzeń przekazaną przez wydawców portali. Dzięki Google Ads będziemy mogli stale monitorować skuteczność podejmowanych przez nas działań, a w razie potrzeby je optymalizować. Platforma umożliwi nam również przetestowanie naszej kampanii, zanim zdecydujemy się ją rozpocząć.
Media społecznościowe
O tym, że media społecznościowe mają ogromną moc, przekonało się już wiele firm. Oprócz tego, że pozwalają nam na prowadzenie profili, to także umożliwiają prowadzenie kampanii reklamowych. Zarówno Facebook, jak i Instagram, Twitter, LinkedIn dostarczają szereg możliwości w ramach działań promocyjnych, które skupione są na aktywności użytkownika. Social media umożliwiają kierowanie reklam do konkretnych grup docelowych, co eliminuje ryzyko docierania do osób kompletnie niezainteresowanych produktem lub marką. Oferują również szereg informacji, dzięki którym wiadomo, jak wygląda skuteczność naszych działań promocyjnych.
Sieci afiliacyjne
Wśród działań realizujących założenia marketingu efektywnościowego znajduje się także korzystanie z sieci afiliacyjnych. Ich zasada opiera się na zbieraniu wokół siebie wydawców powiązanych tematycznie, którzy chcą na jego łamach udostępniać przestrzeń do promocji. Stosuje się wtedy reklamę banerową, ale także polecenia produktów lub marek w publikowanych treściach. Sieć afiliacyjna, dzięki zaimplementowaniu odpowiedniego kodu, jest w stanie nadzorować przebieg tego procesu. Zgodnie z podstawową zasadą performance marketingu, reklamodawca zapłaci prowizję dopiero wtedy, kiedy w ramach działań przeprowadzonych na portalu, użytkownik wykona konkretną akcję. Warto tutaj zwrócić uwagę, że to także sposób na bardzo dobre dotarcie do określonej grupy docelowej. Sieć afiliacyjna nie opublikuje naszych reklam byle gdzie, a jedynie w miejscach powiązanych tematycznie z naszym produktem, usługą lub marką.
Performance marketing a konwersja i jej współczynnik
Omawiając zagadnienie marketingu wydajnościowego, nie możemy zapomnieć o jego jednym bardzo ważnym elemencie, czyli o konwersji oraz jej współczynniku. Jak mogliście przeczytać już na łamach naszego bloga, dzięki niemu realizowana jest strategia biznesowa firmy. Konwersją nazywamy określoną akcję wykonaną przez użytkownika, którą sobie założyliśmy. Natomiast jej współczynnik to iloraz liczby osób, które podjęły działanie oraz tych, które zobaczyły naszą reklamę. To pozwoli nam w prosty sposób sprawdzić poziom wydajności realizowanych przez nas procesów.
Podsumowanie
Marketing efektywnościowy to jedno z najciekawszych grupowych działań w branży e-commerce. Dzięki niemu firmy są w stanie skupić się jedynie na wartościowych procesach reklamowych, które są skuteczne. Performance marketing opiera się bowiem na doprowadzeniu użytkownika do wykonania z góry założonej czynności. Płaci się więc za to, że odbiorca wykonuje działanie, a nie za wyświetlanie reklam. Proces ten pozwala na ciągłe mierzenie jego efektywności, kontrolowanie wydatków, a także oszczędność pieniędzy. Marketing wydajnościowy można realizować m.in. poprzez reklamy w ramach Google Ads, w mediach społecznościowych, czy też w ramach sieci afiliacyjnych.
Tagi: Marketing