Pozycjonowanie stron Strony internetowe Sklepy internetowe Studio graficzne Realizacje Klienci Blog Darmowa wycena Kontakt

Opinie Google - dlaczego warto o nie dbać?

Kategoria: Marketing


Opinie Google - dlaczego warto o nie dbać?

 

Wizytówka w ramach usługi Google Moja Firma to bardzo ciekawe narzędzie dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Zupełnie za darmo można przedstawić swoją firmę, wskazać jej lokalizację na mapie, godziny pracy, a także dane kontaktowe. Pozwala ona także na dodawanie opinii Google, które są widoczne dla wszystkich użytkowników wyszukiwarki. O tym, dlaczego warto o nie dbać, przeczytasz w niniejszym artykule!

Upowszechnienie internetu dało wiele możliwości do działania firmom, ale także potencjalnym klientom. Dziś mogą się oni zapoznawać z ofertą bez wychodzenia z domu, siedząc wygodnie w fotelu, czy też relaksując się na kanapie przed telewizorem. Na wyciągnięcie ręki otrzymują wszystkie potrzebne informacje, które wpływają potem na decyzję w sprawie zakupu produktu konkretnej marki, od sprzedawcy, czy też skorzystania z danej usługi. Wpływają na to także oceny innych użytkowników internetu, a zarazem klientów. Te, dotyczące firm najprościej znaleźć wśród opinii Google. Dostępne są zatem w przeciągu paru chwil, a mogą zaważyć na skorzystaniu z usług danego przedsiębiorcy. Dlatego też opłaca się zadbać o to, aby były pozytywne. Jak to zrobić? Na pewno nie idąc na skróty i kupując pochlebne wypowiedzi. Włożyć trzeba w to trochę pracy, ale efekty są tego warte.

Wizytówka w Google Moja Firma - co to jest?

O usłudze Google Moja Firma wspominamy ostatnio bardzo często w naszych tekstach. Dlaczego? Ponieważ ma ona sporo zalet, zwłaszcza w kontekście pozycjonowania stron internetowych oraz marek. Wizytówka w ramach tej usługi jest całkowicie darmowa, co należy stanowczo podkreślić. Zdarzają się bowiem sytuacje, kiedy to za tę bezpłatną usługę ktoś życzy sobie pieniądze. Pamiętajmy, że możemy ją stworzyć całkowicie samodzielnie, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów opłaty wstępnej, czy też abonamentu. Co zatem możemy zyskać, dzięki wizytówce w Google Moja Firma? Przede wszystkim zaprezentujemy swój biznes. Wskażemy użytkownikom, że na rynku lokalnym, a także globalnym, jesteśmy firmą, która oferuje konkretne produkty, czy też usługi. W wizytówce możemy dodać dane kontaktowe, logo, a także zdjęcia z naszej siedziby. Zyskamy tym samym kolejną, poza witryną internetową, formę prezentacji własnego biznesu, która jest widoczna po prawej stronie wyników wyszukiwania. Oprócz tego nasz lokal znajdzie się także w formie pinezki w Google Maps, czyli jednej z najpopularniejszych nawigacji. To znacząco ułatwi potencjalnym klientom dotarcie do nas, a także pokaże, że jesteśmy firmą, która nie boi się nowoczesnych usług oraz wychodzi naprzeciw swojej grupie docelowej. Aż prosi się, żeby ponownie wspomnieć, że to wszystko możemy mieć za darmo. Skoro tak, to dlaczego z tego nie skorzystać? Jeśli chcesz wiedzieć, jak stworzyć wizytówkę w Google Moja firma, sprawdź nasz wpis na ten temat.

Opinie w Google Moja Firma

Wizytówka daje firmom jeszcze jedną bardzo ważną możliwość. To zbieranie opinii Google, które są publicznie dostępne dla wszystkich. Opierają się one na punktowej ocenie w zakresie od 1 do 5 i prezentowanej w formie gwiazdek. W wizytówce prezentowanej w wynikach wyszukiwania prezentowana jest z kolei średnia ze wszystkich opinii. Oprócz tego użytkownicy mogą dodawać swoje komentarze na temat oferowanych produktów, podejścia do klienta, a także jakości obsługi, czy też samych usług. Dla innych osób to cenna informacja, która może wpłynąć na ostateczną decyzję w kwestii skorzystania z oferty przedsiębiorcy.

Jak dbać o opinie w Google Moja Firma?

Niestety nie zawsze jest łatwo uzyskać od użytkowników opinię w ramach usługi Google Moja Firma. Klienci najzwyczajniej w świecie nie wiedzą o takiej możliwości, bądź firma nie zadbała w należyty sposób, aby ich zachęcić do podzielenia się swoją oceną. Jak to zrobić?

Informować o takiej możliwości podczas wizyty

Jeśli prowadzimy punkt stacjonarny, do którego zaglądają klienci, tuż po zakończeniu świadczenia usługi warto zachęcić do wyrażania opinii Google. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza wtedy, kiedy jesteśmy „na świeżo” po wykonaniu prac, czy też dostarczeniu produktu. Wtedy też bazujemy na emocjach, jakie towarzyszą naszemu klientowi, w związku z otrzymaniem tego, czego chciał. Pozytywnie odbiera wykonaną przez nas pracę, dlatego chętniej napisze pochlebną opinię i wystawi wysoką ocenę. W przypadku kontaktu bezpośredniego istnieje ryzyko, że klient będzie przekonywał, iż postąpi zgodnie z naszą prośbą, ale może o tym całkowicie zapomnieć. Dlatego warto przypominać o takiej prośbie, lecz w subtelny sposób, bez nachalnego tonu. Znaczące może być również wytłumaczenie, dlaczego chcemy, aby opinia została wystawiona oraz jak to można uczynić. Wiele firm wykorzystuje do tego również specjalnie wydrukowane w tym celu materiały, o niewielkim formacie, które zmieszczą się w portfelu. Znajduje się w nich zachęta do podzielenia się oceną na temat przedsiębiorstwa, krótka instrukcja oraz podziękowanie. Często takie działanie idzie w parze z informacją na drzwiach wejściowych do lokalu, iż przedsiębiorstwo ma swoją wizytówkę w sieci i chce, aby podzielić się opinią na jej temat z innymi użytkownikami wyszukiwarki.

Wykorzystać komunikację w sieci

Bardzo chętnie do kontaktu z klientami wykorzystujemy narzędzia, które daje nam internet. Maile, media społecznościowe, komunikatory, czat na stronie internetowej z pracownikiem firmy, czy nawet automatycznie obsługiwany czatbot, mogą również być wykorzystane do zachęcenia do wystawienia opinii. Ta forma jest znacznie łatwiejsza od poprzednio omawianej, ponieważ możemy w niej wykorzystać konkretny link do wizytówki. Jeśli klient będzie miał problemy z wystawieniem opinii, warto mu w tym pomóc, dzieląc się np. screenami i wskazując, jak może postąpić, aby to uczynić. W korespondencji mailowej warto umieścić krótki tekst lub przycisk (CTA) zachęcający do działania i wystawienia oceny oraz napisania komentarza. Podobnie możemy działać, kiedy kontaktujemy się z klientem poprzez media społecznościowe oraz komunikatory. Gdy nie uzyskamy takiej formy recenzji, warto przypomnieć o niej, co często jest stosowane w dalszej korespondencji na temat nowych produktów, czy też usług w ofercie firmy.

Dodać sekcję na stronie internetowej

Istotnym zabiegiem, aby uzyskać opinie w ramach Google Moja Firma, jest wykorzystanie do tego własnej strony internetowej. Można na niej umieścić CTA (wezwanie do działania) w odpowiedniej sekcji. Polecane jest również dodanie tego typu zachęty na końcowym etapie składania zamówienia lub w panelu klienta - wtedy też wyświetlanie jej po zrealizowaniu zakupu. Tym samym użytkownik może w łatwy sposób przejść do wizytówki w Google Moja Firma i dodać tam swoją ocenę. Nie będzie musiał tracić czasu na jej szukanie.

Komentować wszystkie opinie

Użytkownicy, którzy pozostawią opinię, warto, aby byli docenieni. Dlatego też przedsiębiorca powinien na bieżąco sprawdzać nowe oceny, a także je komentować. Bez względu na to, czy są one krótkie, pozytywne, czy negatywne (te zwłaszcza!), dobrze jest na nie odpowiedzieć. Zaprezentujemy się wtedy jako firma, której zależy na jakości oferowanych produktów czy usług, a także podejmująca interakcje po dokonaniu sprzedaży. W ten sposób pokażemy również, że korzystamy z najnowszych możliwości kontaktu oraz stworzymy pewnego rodzaju więź z klientami.

Dlaczego opinie są ważne dla mojego biznesu?

Umieszczone w wizytówce opinie Google są znaczące dla każdego biznesu. Przede wszystkim prezentują potencjalnym klientom, że warto skorzystać z usług danej firmy. Ilość pozytywnych komentarzy oraz ocen potrafi działać na wyobraźnię i wpływać na decyzje zakupowe. W ten sposób budowane jest zaufanie do przedsiębiorstwa. Opinie mogą być również wykorzystane na stronie internetowej firmy, jako referencje i tzw. społeczny dowód słuszności. Co więcej, te wystawione w Google Moja Firma wpływają również na pozycjonowanie strony internetowej oraz samej marki. To, że klienci ją doceniają, sprawia, że w wyszukiwarce zajmuje coraz wyższe miejsca w wynikach prezentowanych w odpowiedzi na zapytania użytkowników.

Co robić z negatywnymi opiniami?

Niestety, pozytywne opinie Google nie są jedyne. Trafić się mogą również negatywne. Jak z nimi postępować? Podejmować próby usunięcia? Raczej nie. Każdemu mogą się zdarzyć problemy. Jednak w przypadku negatywnych opinii w wizytówce Google Moja Firma warto na ten temat rozmawiać. Konkretnie, nie pozostawiać takich ocen samych sobie. Należy na nie odpowiadać, ale w sposób spokojny, racjonalny i nastawiony na wyjaśnienie problemowych kwestii. W taki sposób pokażemy klientowi, który wystawił nam negatywną opinię, że nam zależy na pomyślnym załatwieniu wszystkich spraw, aby obydwie strony żyły w zgodzie. Wracając do kwestii usunięcia niepochlebnego komentarza - możliwe jest jedynie zgłoszenie, kiedy zawarte są w nim wulgarne słowa. W pozostałych przypadkach skasowanie złej dla nas opinii nie wchodzi w grę. Google zwraca uwagę na to, aby wszyscy mieli szansę na wypowiedzenie się i dokonanie oceny współpracy z firmą, która ma swoją wizytówkę. Tym samym chodzi również o transparentność, aby w razie konieczności, potencjalni klienci byli uprzedzeni o ewentualnej kiepskiej obsłudze czy też jakości usługi oferowanej przez przedsiębiorstwo.

Podsumowanie

Opinie, które są dodawane przez użytkowników internetu w ramach Google Moja Firma, mają ogromne znaczenie dla biznesu. Pozwalają zaprezentować przedsiębiorstwo, jako rzetelnie wywiązujące się z realizowanych przez siebie usług, czy wyróżniające się wysoką jakością obsługi i oferowanych produktów. W ten sposób budowany jest wizerunek marki przyjaznej klientowi. Zatem warto zachęcać osoby korzystające z naszych usług do dzielenia się opiniami na ten temat. Pomoże to innym potencjalnym klientom na podjęcie decyzji o skorzystaniu z naszej oferty. Ważne jest również komentowanie wystawianych ocen, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Pokażemy wtedy, że nawiązujemy interakcje, a wystawione opinie są dla nas bardzo cenne. Odpowiedź na niepochlebne wypowiedzi to także sposób na rozwiązywanie ewentualnych problemów, dzięki którym nowi i obecni klienci zobaczą, że nie pozostawiamy ich samym sobie.


Tagi: Marketing