Pozycjonowanie stron Strony internetowe Sklepy internetowe Studio graficzne Realizacje Klienci Blog Darmowa wycena Kontakt

Przekierowania stron internetowych - rodzaje

Kategoria: Strony internetowe


Przekierowania stron internetowych - rodzaje

 

Właściciele witryn internetowych muszą dbać o to, aby użytkownicy nie mieli problemów z odwiedzaniem poszczególnych jej podstron. Zwłaszcza wtedy, gdy następuje zmiana adresu URL, a dotychczasowy jest widoczny w wyszukiwarce Google. Wtedy też konieczne jest zastosowanie przekierowania. Jego różne rodzaje omówimy w niniejszym artykule. Przekonaj się zatem, kiedy stosować przekierowanie i które będzie najlepsze dla Twojej strony!

Strony internetowe, które mają dużo odwiedzających, nie mogą tracić tego ruchu. Tak niestety się dzieje, gdy następują zmiany w adresie URL lub poszczególne podstrony zostają usunięte. Wtedy też użytkownicy odwiedzający witrynę, nie mogą uzyskać tego, czego potrzebowali. Przez to rezygnują z zaglądania na daną stronę, a niekiedy całkowicie z usług firmy, która jest jej właścicielem. Wybierają konkurencję, u której wszystko działa bez problemów. Musimy bowiem pamiętać, że użytkownik internetu, którego możemy również nazwać naszym potencjalnym klientem, nie chce tracić czasu na sprawdzanie, czy nasza witryna już „wróciła do życia”. My w ten sposób tracimy cenny ruch, ale nie tylko. Jeśli użytkownik napotyka problem z wyświetleniem konkretnego adresu, to roboty wyszukiwarki również. Pozycjonowanie naszej strony internetowej jest wtedy utrudnione.

Czym jest przekierowanie strony internetowej?

Wyjaśnić sobie musimy jednak, czym omawiane przekierowanie jest. Najprościej rzecz ujmując, jest nim pokierowanie ruchu z jednego adresu URL na drugi. Poprawnie wykonane przekierowanie jest nieodczuwalne dla użytkownika. Czasami, dopóki potencjalny klient nie przyjrzy się adresowi podstrony, nawet nie zwróci uwagi, że wygląda on inaczej od tego, który wpisywał lub wybrał w wyszukiwarce. My dzięki temu nie musimy prowadzić komunikacji na temat zmian, które zaszły i wymuszać na użytkowniku dodatkowego działania. Wszystko bowiem odbywa się automatycznie.

 

Przeczytaj także: Jak sprawdzić prędkość swojej strony internetowej?

Jakie są rodzaje przekierowań?

Chociaż dziś stosowanie przekierowań nie jest niczym nowym, to kiedy pierwszy raz wgłębiamy się w temat, możemy poczuć się zakłopotani. Powodem jest funkcjonowanie różnych jego rodzajów. Każdy z nich stosowany jest w innych sytuacjach.

Przekierowanie 301, czyli „Moved permanently”

Najbardziej popularnym rodzajem przekierowania strony internetowej jest 301. Oznacza on, że adres, który dotychczas znał użytkownik i wyszukiwarka został usunięty na stałe. Efektem jest więc przekierowanie na nowy URL. Co ważne, „Moved permanently” powoduje także usunięcie zaindeksowanej zawartości z wyszukiwarki Google. Dzięki temu w wynikach wyszukiwania nie są widoczne dwa wyniki o takiej samej treści, a jeden. Rozwiązuje to również problem ewentualnych linków zewnętrznych, które wcześniej kierowały do starego miejsca, a teraz przekierowują do właściwego.

Przekierowanie 302, czyli „Found”

Drugim powszechnie stosowanym rodzajem przekierowania jest 302. W przeciwieństwie do wcześniej wymienionego nie jest ono stałe. Tymczasowe przekierowanie 302 informuje roboty wyszukiwarki, że adres będzie niedostępny przez jakiś czas. Co prawda został on znaleziony, ale skorzystanie z niego w tej chwili jest niemożliwe. Użytkownik oraz roboty trafiają więc na inny URL.

Przekierowanie 303

Bardzo często na stronach internetowych znajdują się różnego rodzaju formularze, np. kontaktowe. Ich prawidłowe funkcjonowanie możliwe jest dzięki przekierowaniu 303. Wykorzystuje się je jako odpowiedź na przesłany formularz. Adres URL, do którego zaprowadzi przekierowanie 303, może stanowić podziękowanie za przesłaną wiadomość, a jednocześnie sprawi, że nie będzie ona wysyłana ponownie.

 

Zobacz również: Jak dodać stronę do wyszukiwarki Google?

Przekierowanie 304, czyli „Not modified”

Korzystanie z przekierowania 304 ma za zadanie pokazać przeglądarce, że treść podstrony nie została zmieniona. Dzięki temu nie ma potrzeby ponownie pobierać jej z zasobów. Użytkownikowi zostanie zatem wyświetlona podstrona na podstawie tego, co zostało zapamiętane w pamięci podręcznej jego przeglądarki.

Przekierowanie 305

Chociaż raczej nikt już nie stosuje przekierowania 305, warto o nim wspomnieć. Pozwalało ono na przekazanie użytkownikowi informacji, że zasób, który chciał zobaczyć, wyświetlony zostanie dopiero po połączeniu przez odpowiedni adres serwera proxy.

Przekierowanie 307

Tymczasowe przekierowanie 307 jest zbliżone do już wymienionego 302. Zasadniczą różnicą jest jednak metoda zapytania. W przypadku 307 nie ulega ona żadnej zmianie, natomiast w 302 już tak.

 

Różnice między przekierowaniem 301 a 302 - czy mają znaczenie dla pozycjonowania?

Przekierowania 301 oraz 302 są dwoma najpopularniejszymi. Nie różnią się one tylko i wyłącznie pod względem czasu zmiany adresu URL, ale także wpływem na pozycjonowanie.

 

W głównej mierze chodzi o to, co już uzyskaliśmy dotychczasowym adresem. Kiedy zastosujemy przekierowanie 301 (stałe), wtedy przekazujemy do nowego miejsca moc SEO, jaka została zdobyta. Po pewnym czasie zauważymy, że stary link zniknął z wyników wyszukiwania, a zastąpił go inny. Sytuacja ta nie następuje, gdy skorzystamy z przekierowania 302. Zatem „Found” nie ma wpływu na pozycjonowanie.

Kiedy korzystać z przekierowania?

Jak wspomnieliśmy wyżej, redirect pozwala na zachowanie ciągłości dostępu do określonych podstron w ramach naszej witryny. Przekierowania stosuje się zatem w kilku kluczowych sytuacjach.

Strona z certyfikatem SSL

Posiadanie przez stronę certyfikatu SSL to już nie zachcianka, a wymóg bezpieczeństwa, na które zwracają uwagę także użytkownicy. Na jego temat wypowiadaliśmy się w innym artykule. Wykorzystanie certyfikatu SSL do strony, która istnieje już jakiś czas w sieci, wymaga zastosowania przekierowania. W tym przypadku opieramy się na stałej zmianie protokołu HTTP na HTTPS, a zatem inny będzie adres strony. Wtedy też wykorzystamy przekierowanie 301.

 

Czy wiesz, że oprócz przekierowań powinno się korzystać z linkowania wewnętrznego?

Zmiana adresu - www i bez www

Przedrostek www (World Wide Web) jest teraz rzadko stosowany. Jednak zdarzają się sytuacje, że nasza strona jest widziana poprzez wpisanie adresu z nim, jak i bez niego. To może rodzić problemy z pozycjonowaniem witryny, jak i samym użytkowaniem przez potencjalnych klientów. Jako że po raz kolejny mówimy o zmianie adresu, dlatego ponownie skorzystamy z przekierowania 301.

Przeniesienie witryny pod inny adres

Czasami chcemy wykonać rebranding naszej marki, ale nie uwzględniając struktury strony internetowej. Zmianie ulegnie więc logo, ale także adres witryny. W tej sytuacji również skorzystamy z przekierowania 301. Roboty wyszukiwarki Google przerzucą ruch ze starej domeny na nową. My w ten sposób zachowamy ciągłość dostępu serwisu dla użytkowników, którzy nie będą musieli szukać jej aktualnego adresu.

Zmiana adresów podstron

W ramach przeprowadzonego audytu SEO możemy otrzymać wytyczną, dotyczącą zmiany struktury adresów URL. Wtedy też konieczne będzie przekierowanie do nowych miejsc. Odpowiednie zatem będzie skorzystanie z 301.

Podsumowanie

Wykorzystywanie przekierowań w przestrzeni stron internetowych to sposób na zagwarantowanie ciągłej dostępności do określonych zasobów. To szczególnie ważne w działaniach e-commercowych. Potencjalni klienci, dzięki przekierowaniom stałym lub tymczasowym, nie będą spotykać błędu 404, który oznacza, że adres nie został znaleziony. W przeciwnym razie mogą być zniechęceni do korzystania z witryny, a zatem oferty naszej marki.


Tagi: