Pozycjonowanie stron Strony internetowe Sklepy internetowe Studio graficzne Realizacje Klienci Blog Darmowa wycena Kontakt

Co to są słowa kluczowe?

Kategoria: Pozycjonowanie


Co to są słowa kluczowe?

 

Kiedy omawiane jest pozycjonowanie strony internetowej, pada wiele określeń, które mogą być nieznane. Jednym z nich są słowa kluczowe. To podstawowe pojęcie, mające ogromne znaczenie w podejmowanych działaniach SEO. O jego znaczeniu dowiesz się z niniejszego wpisu!

Pozycjonowanie stron internetowych to proces, który ma jasno określony cel. Jest nim uzyskanie wysokich miejsc w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. W dążeniu do ich osiągnięcia wykonuje się szereg działań na przestrzeni witryny, jak i poza nią. Zanim jednak przystąpi się do pracy, należy określić słowa kluczowe. Są one bardzo ważne dla całego procesu pozycjonowania. Tak naprawdę, bez ich właściwego określenia, nie można ruszyć z miejsca. Wszystko jest bowiem zależne od tego, jakie wybierzemy oraz jaka jest ich ilość. Przyjrzyjmy się więc, co oznacza fraza kluczowa i jakie są jej rodzaje. Wiedza ta pomoże w zrozumieniu działań SEO, ale także w spojrzeniu na swoją witrynę z innej perspektywy.

Co to są słowa kluczowe?

Wstęp do tego artykułu niejako już nakreślił, co to są słowa kluczowe. To frazy, które są wpisywane w wyszukiwarce w celu odnalezienia interesujących nas treści, produktów, czy też marek. Dzięki słowom kluczowym jesteśmy w stanie uzyskać potrzebne nam informacje, np. przydatne w rozwiązaniu jakiegoś problemu bądź wyjaśniające pewne zagadnienie. Frazy te mają ogromne znaczenie w pozycjonowaniu. Są one wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki, a zatem w odpowiedzi otrzymują najbardziej dopasowane wyniki. Do pojawienia się w tym zestawieniu właśnie, na możliwie najwyższych pozycjach, zmierzają działania SEO. Możemy zatem traktować frazy kluczowe jako hasła, mające doprowadzić do określonego celu - strony internetowej. Właściwie dobrany zestaw takich słów pojawia się w odpowiedniej ilości w tekstach i komunikatach umieszczonych w witrynie. Są one umiejętnie wplatane przez copywriterów w treściach stanowiących wartość dla odbiorcy. Niegdyś wysyp tego typu fraz umieszczanych obok siebie można było zobaczyć najczęściej w dolnej części witryny. Czasy te bezpowrotnie minęły. Dziś słowa kluczowe nadal są ważne, ale sposób ich wykorzystania znacznie się zmienił. Podyktowane jest to nie tylko względami estetycznymi, ale przede wszystkim algorytmami wyszukiwarki Google, która w pierwszej kolejności docenia wartość treści, a nie wylistowane charakterystyczne określenia.

Jakie są rodzaje słów kluczowych?

W związku z tym, że użytkownicy wyszukiwarki wpisują w niej rozmaite frazy kluczowe, wyróżnić można ich kilka rodzajów. Skupiają się one na długości wpisywanego ciągu znaków, ale także na innych charakterystycznych elementach.

Ogólne słowa kluczowe

Zestawienie rodzajów słów kluczowych otwierają nam te o charakterze ogólnym. Są to nieprecyzyjne określenia wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki. Składać się mogą z jednego, jak i większej ilości fraz. Mogą to być zatem słowa: komputery, ubrania, jedzenie. Pozycjonowanie w ich przypadku jest dość trudne i wymagające. Musimy pamiętać, że ruch z tego typu fraz nie musi być wcale cenny. Z ogólnych słów korzystają osoby na początku ścieżki zakupowej, które nie są jeszcze w żadnym stopniu zdecydowane, a co za tym idzie, nie określają dokładnie swoich wymagań.

Brandowe słowa kluczowe (Branded keyword) 

Cennym rodzajem fraz kluczowych są brandowe. To słowa, w których zawarta jest nazwa marki. Mają one szczególne znaczenie w procesie budowania wizerunku oraz rozpoznawalności w sieci. Takie frazy doceniają zarówno firmowe marki, jak i osobiste, dbające o swój personal branding w internecie. Pomagają one w łatwy sposób znaleźć interesującą nas firmę, czy też specjalistę z danej dziedziny.

Szczegółowe słowa kluczowe

Istotne znaczenie w procesie pozycjonowania strony internetowej mają słowa kluczowe szczegółowe. One są najchętniej wybierane przez specjalistów SEO, ale także i klientów. Słowa szczegółowe pozwalają już w znacznie większym stopniu doprecyzować to, czego użytkownik szuka w wyszukiwarce. Przykładem może być fraza samochód sportowy. Wiemy wtedy, że Google nie zaproponuje nam na pierwszej stronie innych propozycji, np. aut dostawczych. Szczegółowe sformułowania pozwalają również określić, na jakim etapie w podjęciu decyzji zakupowej jest potencjalny klient. Jeśli w jakimś stopniu precyzuje swoje zapytanie, to już lepiej wie, czego szuka, niż w przypadku korzystania z frazy ogólnej. Nic więc dziwnego, że na słowa szczegółowe chce pozycjonować swoje strony wielu ich właścicieli.

Lokalne słowa kluczowe

W niniejszym zestawieniu nie może zabraknąć fraz lokalnych. Możemy je niejako porównywać ze szczegółowymi. Lokalne wskazują bowiem miasto, dzielnicę, a także ulicę w towarzystwie innego słowa. Najprostszym przykładem może być tutaj fraza pizzeria Warszawa. Wpisując w wyszukiwarce takie zapytanie, otrzymamy na pierwszych miejscach propozycje jedynie z obszaru miasta, które nas interesuje. Chcąc jeszcze bardziej sprecyzować swoje zapytanie, możemy skorzystać z nazwy dzielnicy, czy też ulicy - przykład: hydraulik Warszawa Mokotów. Frazy lokalne mają szczególne znaczenie dla biznesów, które są prowadzone w punktach stacjonarnych, bądź właścicielom zależy na promowaniu swojej działalności w danym regionie.

Słowa kluczowe długiego ogona (Long tail)

Wśród słów kluczowych ważne są także dłuższe określenia, czyli long tail. Tzw. długi ogon to zazwyczaj 3 i więcej fraz. Są one za to bardzo precyzyjne. Przykładem może być, chociażby: jaki telefon kupić do 1000 zł. Co ciekawe, pozycjonowanie na tego typu frazy nie jest skomplikowane i długotrwałe. Długi ogon ma niską konkurencję, ponieważ większość właścicieli witryn skupia się głównie na słowach szczegółowych lub ogólnych. Wpisywanie fraz long tail charakterystyczne jest dla klientów, którzy bardzo precyzują swoje zapytania. Nie interesują ich ogólne wyniki, a tylko najdokładniejsze. To pozwala na wykorzystywanie wielu takich określeń i w miarę szybkie wskoczenie na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Słowa kluczowe są podstawowym określeniem związanym z pozycjonowaniem strony internetowej. To charakterystyczne frazy, kojarzące się z marką, produktem lub ofertą, po których wpisaniu w wyszukiwarce, wśród zaproponowanych witryn, znajdzie się nasza. Żeby taki efekt uzyskać, należy wybrać odpowiednią ilość fraz, prowadzić działania z zakresu pozycjonowania i stale monitorować jego efekty.


Tagi: SEO