Sukces strony internetowej w e-commerce postrzegany jest najczęściej jako zwiększenie liczby jej użytkowników, a tym samym sprzedaży. Co jednak prowadzi do osiągania takiego celu? Niewątpliwie pozycjonowanie, ale czy coś jeszcze? Tak, to UX. Co to jest User Experience i dlaczego zwracają na niego uwagę marki, które chcą się liczyć w internecie? Sprawdź w niniejszym artykule!
Wielokrotnie już na łamach naszego bloga poruszaliśmy temat pozycjonowania witryn internetowych. Omówiliśmy go dość szeroko, a w tekstach wspominaliśmy o tym, że jest on bardzo ważny w kontekście osiągania celów biznesowych i marketingowych. Jest jeszcze jeden element, który ma na to ogromny wpływ. To właśnie UX. Zaczęto na niego zwracać szczególną uwagę, zwłaszcza teraz, gdy w dobie popularności internetu, co chwila powstają nowe witryny, a także aplikacje mobilne. Banalne, ale prawdziwe jest stwierdzenie, że konkurencja nigdy nie śpi. W internecie również. Nikt nie wyciąga magicznej wtyczki, dzięki której nie istnieje online, a nam pozostaje tylko offline. Wręcz przeciwnie. W każdej chwili powstają nowe pomysły, gdzieś ktoś tworzy takie rozwiązanie, które może podbić internet. Dlaczego? Bo ma dobrze zaprojektowany i wdrożony User Experience. Widzimy to zwłaszcza po aplikacjach mobilnych, które mają nie setki, nie tysiące, a miliony pobrać na różnych platformach.
Co to jest UX?
Przejdźmy zatem do wyjaśnienia, co to jest User Experience. UX nazywamy wszystkie wrażenia użytkownika, jakich doznaje, w trakcie korzystania ze strony internetowej, aplikacji mobilnej, systemu operacyjnego, czy też każdego innego cyfrowego produktu. Ważne jest zatem, jak odbiorca się z nim komunikuje, czego doświadcza, w jaki sposób się nim posługuje. Szczególną uwagę w projektowaniu produktów przykuwa się do interfejsu, tego, aby nie był on skomplikowany, nie zmuszał użytkownika do zbędnego wysiłku. Czy chodzi zatem o prostotę? Po części tak, ale rozumianą w taki sposób, aby odbiorca nie miał problemów z obsługą strony internetowej, czy też aplikacji. Żeby w trakcie tego procesu miał same pozytywne wrażenia, ponieważ one przekładają się na powroty do tego samego miejsca. Ważna jest zatem interakcja cyfrowego produktu i użytkownika. Ich celem jest wywołanie w odbiorcy wrażenia, że lubi tu być, korzystać z tej witryny, aplikacji, czy też systemu. Istotny jest także design, przykuwający oko oraz nadwyraz ciekawe teksty. Content marketing w połączeniu z UX potrafi w znaczny sposób podnosić poziom jakości oferowanego produktu i ilość pozytywnych wrażeń użytkowników z jego korzystania.
Chcę stronę, po co mi jakiś UX?
Ilekroć popatrzymy na witryny internetowe, zobaczymy, że wiele z nich jest podobnych do siebie. Ten sam układ, ikony, komunikaty. Nie wyróżniają się niczym szczególnym. Czy takie projekty mają sens? Po części tak, ponieważ przyzwyczajają użytkownika do ich obsługi. Potencjalny klient ma wejść na stronę, znaleźć produkt, włożyć go do koszyka, zapłacić i czekać na jego dostarczenie. Żadnych magicznych sztuczek, zero pozytywnych wrażeń. Czy zatem użytkownik tu wróci? Patrząc przez pryzmat produktu, który znalazł w atrakcyjnej cenie, pewnie tak. Jednak, czy jakikolwiek proces wywarł w nim jakieś pozytywne doznania? Nie za bardzo, więc może nie wrócić. Dlatego też na tworzenie nowej witryny internetowej trzeba spojrzeć szerzej, wychodząc poza horyzont największej prostoty obsługi i designu (a raczej jego braku). Jeśli zatem mówisz, że chcesz stronę, ale po co Ci jakiś UX, to wiedz, że nie tędy droga. Cały ten User Experience jest bardzo ważny, aby użytkownik, który trafił do sklepu internetowego, czy też na firmową witrynę, miał przyjemność z korzystania z nich. Aby czuł się pewnie, przechodząc przez kolejne kategorie, czy też podstrony. UX w kontekście witryn internetowych sprawia, że są one wygodniejsze w użytkowaniu. Dzięki temu potencjalni klienci chcą ponownie je odwiedzać i zostawiać tam swoje pieniądze. W ten sposób zwiększa się sprzedaż, a skoro ona rośnie, to zyski firmy również. Użytkownik otrzymuje bowiem produkt cyfrowy, który swoim interfejsem, interakcją, komunikatami, rozwiązuje jego problemy.
UX a pozycjonowanie
Jak się ma zatem User Experience do pozycjonowania stron internetowych? Można by odpowiedzieć, że to małżeństwo, a zatem sztuka kompromisów. Oczywiście nie we wszystkich względach. Musimy wiedzieć, że obydwa te procesy stanowią pewne siebie uzupełnienie, które może doprowadzić do realizacji celów, czyli osiągania sukcesów. Pozycjonowanie ma za zadanie uwypuklić naszą witrynę w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe. Dzięki niemu jesteśmy w stanie przyprowadzić użytkowników na stronę. O to, co się z nimi będzie dalej działo, zależy właśnie od UX. Jeśli zadbamy o aspekty ważne dla User Experience, użytkownik pozostanie na przestrzeni witryny, będzie z niej korzystał i dokona zakupu oferowanych przez nas produktów.
Badania UX
To wszystko wydawać się może w miarę proste, ale takie nie jest. Bez badań User Experience nie będzie możliwe zaprojektowanie produktu w taki sposób, aby dostarczał on pozytywnych wrażeń użytkownikowi z jego korzystania. Dlatego też sprawdza się, czego oczekuje i szuka grupa naszych odbiorców, jak korzystają z internetu, czy też innych, a zarazem podobnych produktów. To pozwoli na poznanie zachowań użytkowników i dostosowanie do nich aspektów UX. Na tym jednak cały proces się nie kończy. Kiedy już powstanie nowa strona internetowa, czy też aplikacja mobilna, przeprowadzane są ponowne badania, aby sprawdzić, czy to, co zostało założone i wykonane, jest dobrze odbierane przez użytkowników. Jeśli nie, konieczne będzie wdrożenie modyfikacji.
Podsumowanie
User Experience ma ogromne znaczenie dla tego, jak postrzegana jest nasza witryna internetowa. Dzięki odpowiedniemu podejściu i wykorzystaniu UX jesteśmy w stanie stworzyć produkt skupiony na dostarczaniu użytkownikowi pozytywnych wrażeń z korzystania z niego. To z kolei przekłada się na zatrzymanie go na przestrzeni witryny internetowej, a także zwiększenie sprzedaży, na której wszystkim firmom w e-commerce zależy. Warto przykuwać do UX uwagę, zwłaszcza w połączeniu z pozycjonowaniem. Wtedy mamy jeszcze większe szanse na odnoszenie sukcesów w internecie.
Tagi: Marketing