Agencja Interaktywna Strony internetowe Sklepy internetowe Studio graficzne Realizacje Klienci Blog Darmowa wycena Kontakt

Wady i zalety: Budowanie strony internetowej na szablonie

Kategoria: Strony internetowe


Wady i zalety: Budowanie strony internetowej na szablonie


Tworzenie strony www wymaga czasu oraz zaangażowania. Dlatego też często firmy decydują się na skorzystanie z gotowych szablonów (motywów). Nie mniej jednak, jak każde rozwiązanie, te także ma swoje dobre i złe strony. Sprawdźmy zatem jakie są wady i zalety budowania strony internetowej na szablonie. 


W internecie możemy zaobserwować różnego rodzaju strony internetowe. Proste wizytówki, blogi, po bardziej skomplikowane projekty w postaci, chociażby sklepów internetowych. Do ich stworzenia wynajmuje się odpowiednie agencje lub korzysta z usług freelancerów. Jednak wtedy proces budowania strony internetowej może wydawać się długi i kosztowny. Chcąc szybko uzyskać jakiś efekt, firmy decydują się na skorzystanie z gotowych szablonów. Czy takie rozwiązanie ma sens? 

Na czym polega budowanie strony internetowej na szablonie?

Wiele serwisów oferuje możliwość pobrania gotowych szablonów stron www. Przeznaczone są one głównie dla systemów zarządzania treścią (np. WordPress, Drupal, Joomla). Można spotkać też takie, które nie wymagają żadnego CMS-a. Schemat działania w takich sytuacjach jest zazwyczaj taki sam. Serwis oferuje darmowy lub płatny szablon (motyw). Klient go kupuje i pobiera na swój dysk. Następnie przychodzi czas na instalację lub wdrożenie (jeśli motyw nie został przewidziany dla CMS-a). W przypadku systemów zarządzania treścią oferowane są dodatkowe możliwości personalizacji, ale w zakresie przewidzianym w motywie. Po dodaniu własnych tekstów oraz grafiki wystarczy zapisać i opublikować stronę. Jeśli szablon nie został przygotowany dla CMS-a, niezbędna będzie znajomość kodowania, żeby dodać własny tekst i zdjęcia w odpowiednich miejscach. Jednak, czy jest to rozwiązanie dobre dla każdej firmy? Jakie są wady i zalety budowania strony na gotowym szablonie?

Zalety budowania strony internetowej na szablonie

W internecie dostępnych jest sporo szablonów gotowych stron internetowych. Przekonajmy się, jakie są zalety budowania witryny w taki sposób. 

Cena 

Pierwszą kwestią, która jest ważna dla klientów, to cena stworzenia strony www. Dostępne w sieci gotowe szablony (motywy) pozwalają na skorzystanie z opcji darmowych, jak i płatnych. Jeśli zdecydujemy się na płatny motyw, to będzie on kosztował przeważnie od kilku do kilkudziesięciu dolarów. Czasami, przy bardziej zaawansowanych projektach, cena za motyw może wynieść ok. 100 dolarów. Biorąc pod uwagę koszt stworzenia strony przez agencję czy freelancera, to gotowy szablon jest rozwiązaniem tańszym. 

Krótki czas

Wdrożenie gotowego szablonu (motywu) jest z reguły krótsze niż dedykowane rozwiązanie. Wystarczy pobrać paczkę z szablonem i ją zainstalować w systemie zarządzania treścią. Potem wystarczy przejść proces konfiguracji, a także dodania własnych tekstów, zdjęć oraz grafik. Nie są tu wymagane żadne konsultacje ani prace projektowe. W krótkim czasie strona internetowa jest gotowa do publikacji. 

Szeroki wybór szablonów

W wielu serwisach internetowych można znaleźć różnego rodzaju szablony. Jest ich niezliczona ilość. Można je podzielić na dedykowane danej branży lub przedsięwzięciu, a także uniwersalne. Spotkamy zatem szablony przeznaczone dla firm logistycznych, budowlanych, restauracji, a także innych podmiotów. Kupić możemy też motywy, które będą jednocześnie przeznaczone dla różnych, zgoła odmiennych branż. 

Prosta realizacja

Instalacja i konfiguracja gotowego motywu nie powinna raczej nastręczać żadnego problemu. Tak samo z “budowaniem” strony. Do tworzenia wykorzystuje się gotowe schematy poszczególnych stron (np. strony głównej, ofertowej, kontaktowej). Twórcy gotowych szablonów bardzo często dostarczają wraz z nimi tzw. demo, które może być również zaimplementowane. Wtedy modyfikacja polega na zmianie istniejącego już tekstu oraz zdjęć i grafik. 

Wady budowania strony internetowej na szablonie

Tworzenie stron www z wykorzystaniem gotowych rozwiązań nie jest idealne. Jakie zatem ma wady?

Powtarzalność projektu - wszyscy mają taki sam, brak unikalności

Gotowe motywy mogą być wykorzystywane przez wszystkich. Co to oznacza? Że wiele firm może korzystać z takiego samego szablonu. Zatem strony konkurujących ze sobą marek mogą wyglądać bardzo podobnie, o ile nie tak samo. Tyczy się to zarówno strony głównej, jak i podstron. Nie można zapominać też o kolorystyce strony oraz użytych fontach. Gotowe rozwiązania niosą za sobą brak unikalności. 

Niskiej jakości kod

Bardzo często gotowe motywy mają niskiej jakości kod. Próby dokonania w nim jakichkolwiek zmian powodują rozpad całej strony. Tylko i wyłącznie twórca takiego szablonu wie, co miał na myśli, projektując dany motyw. W trakcie rozwoju projektu dodawał kolejne urozmaicenia, które niekiedy generują dodatkowe błędy. Spotkać można motywy, których kod może nie mieć żadnego sensu, ale działa. Wtedy lepiej unikać jakichkolwiek zmian. Mogą one spowodować więcej błędów, a w efekcie dodatkowych prac i kosztów. 

Znikome wsparcie ze strony autora lub jego brak

Kupując gotowy szablon, trzeba mieć na uwadze wsparcie w razie jakichkolwiek problemów. Niestety zazwyczaj w cenie motywu zawarta jest pomoc twórcy ograniczona czasowo do miesiąca, ewentualnie do trzech. Potem nabywca musi radzić sobie sam lub ponieść dodatkowe koszty. Niekiedy zdarza się, że nawet w trakcie obowiązywania wykupionego wsparcia, twórca szablonu nie reaguje albo nie potrafi rozwiązać problemu klienta. W efekcie klient nie uzyskuje żadnej pomocy, a problem pozostaje nierozwiązany. 

Aktualizacja

Aktualizacje gotowych rozwiązań są bardzo ważne. Pomagają one w dostosowaniu szablonu do aktualnie obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Niestety, podobnie, jak w przypadku wsparcia, aktualizacja gotowego rozwiązania może odbywać się przez określony czas. Pojawiające się nowe wersje systemów zarządzania treścią wymagają czasami poprawek w motywach. Autorzy takich rozwiązań bardzo często nie przeprowadzają takich prac, tylko kończą wsparcie dla danego szablonu. 

Zdarzają się także sytuacje, kiedy ewentualne aktualizacje mogą być zagrożeniem dla szablonu. Zwłaszcza wtedy, kiedy naniesione zostały jakiekolwiek modyfikacje. Aktualizacja szablonu może je usunąć i zniweczyć pracę wykonaną przez właściciela strony. 

Długi czas ładowania strony

Strony www powinny być odpowiednio zoptymalizowane. Zarówno pod względem backendu, jak i frontendu. Wtedy użytkownicy nie mają problemu z ich otwieraniem. To także pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony. Do kwestii optymalizacji należy podchodzić indywidualnie dla każdej z witryn. Gotowe szablony często korzystają z raz przypisanych ustawień. Zatem u jednej firmy strona internetowa zbudowana na gotowym motywie może ładować się szybko i bezproblemowo, u drugiej długo i z błędami. Niekiedy jednak użytkownik nie ma żadnej możliwości optymalizacji. To negatywnie wpływa na prędkość ładowania strony. Brak optymalizacji źle wpływa też na responsywność witryny. Jest to szczególnie ważne, ponieważ użytkownicy najczęściej szukają informacji i oglądają strony na urządzeniach mobilnych. 

Brak możliwości dostosowania do własnych potrzeb i wymagań

Jak sama nazwa wskazuje, gotowe szablony są “gotowe”. Wyglądają interesująco i kusząco na przedstawianych przez twórców wersjach demo. Jednak często mają ograniczone możliwości personalizacji dla konkretnego klienta. O ile zmiany w zakresie wyglądu są przeważnie możliwe, o tyle zmiany w kodzie już gorzej się prezentują. Wiąże się to z jego kiepską jakością i schematem znanym autorowi, o czym wspominaliśmy wyżej. Dostarczanie profesjonalnej dokumentacji do sprzedawanego szablonu nie jest regułą. Zatem każda próba dostosowania do własnych potrzeb i wymagań może okazać się utrudniona, a przede wszystkim nieopłacalna. 

Czy warto korzystać z gotowych rozwiązań?

Biorąc pod uwagę powyższe zalety i wady, można stwierdzić, że gotowe rozwiązania nie są najlepsze. Często zdarza się, że klienci otrzymują ofertę indywidualnego projektu, jednak w ostateczności okazuje się to strona “wyklikana” w page builderze. Wtedy nie ma mowy o żadnej indywidualności, bowiem są to gotowe elementy. Niestety ich stosowanie generuje dodatkowy, zbędny kod, a twórca nie ma z nim w ogóle styczności. Przez to strona może i jest tania, ale za to ograniczona funkcjonalnie, długo się ładuje i nie ma możliwości jej optymalizacji. W dodatku dokonywanie jakichkolwiek zmian w takich “projekty” jest utrudnione. Dlatego też warto zdecydować się na prawdziwie indywidualny projekt strony internetowej. Stanowić on będzie dla firmy inwestycję, a nie koszt. 


Tagi: Marketing Reklama Rozwój firmy SEO