Pozycjonowanie stron Strony internetowe Sklepy internetowe Studio graficzne Realizacje Klienci Blog Darmowa wycena Kontakt

Współczynnik odrzuceń - co na niego wpływa i jak go zmniejszyć?

Kategoria: Strony internetowe


Współczynnik odrzuceń - co na niego wpływa i jak go zmniejszyć?

 

Dane widoczne w Google Analytics to źródło wiedzy na temat ruchu na stronie. Wskazany w nich współczynnik odrzuceń niekiedy potrafi doprowadzić do zdenerwowania. Bardzo często zdarza się, że ilość sesji jest bardzo wysoka, ale bounce rate również. Co to oznacza? Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w niniejszym artykule!

Dodanie strony internetowej do Google Analytics to jeden z pierwszych kroków, jakie należy wykonać po jej publikacji. Narzędzie zbierze dla nas mnóstwo informacji, które wykorzystamy w dalszych działaniach. Mowa m.in. o źródłach ruchu, najczęściej odwiedzanych podstronach, czy też urządzeniach, z których korzystają użytkownicy. Wśród danych znajduje się również współczynnik odrzuceń. To jeden z ważniejszych parametrów, na który należy zwracać uwagę. Niekiedy jego poziom potrafi frustrować. Nam wydaje się, że wszystko na stronie jest tak, jak być powinno, ale w Google Analytics widać to zupełnie inaczej. Sprawdźmy zatem, co zrobić, aby wysokość współczynnika odrzuceń była na satysfakcjonującym poziomie.

Co to jest współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń to bardzo często zagadkowy parametr. Jego definicja w Google Analytics może okazać się zbyt zawiła. Najprościej rzecz ujmując, współczynnik odrzuceń, czyli bounce rate, pokazuje nam procent użytkowników, którzy nie podjęli żadnej akcji na naszej stronie internetowej. Ich obecność ograniczyła się jedynie do wyświetlenia witryny.

Bounce rate wskazuje nam, czy użytkowników zainteresowały dodatkowe tematy na blogu, inne produkty w sklepie, czy też pozostałe podstrony. Jeśli współczynnik odrzuceń jest wysoki, to oznacza, że nasza witryna nie spełniła oczekiwań. Przez to jej skuteczność marketingowa oraz sprzedażowa jest dość niska.

Gdy współczynnik odrzuceń jest niski, to nie mamy powodów do zmartwień, chyba że ten poziom wynika z nieprawidłowo zbieranych danych. Może się tak zdarzyć, że implementacja kodu śledzącego z Google Analytics została wykonana niepoprawnie. Wtedy warto skontrolować sposób jego dodania.

Dlaczego na stronach pojawia się wysoki bounce rate?

Wysoki współczynnik odrzuceń to powód do zmartwień. Google Analytics wskazuje nam wtedy, że coś złego dzieje się z naszą stroną, skoro użytkownicy nie chcą wchodzić z nią w żadne interakcje. Skąd w ogóle bierze się wysoki bounce rate?

Najczęstszym powodem takiej sytuacji jest zawartość witryny, która nie satysfakcjonuje odbiorców. Mogą to być nieprawidłowo skonstruowane treści, nieprzekazujące żadnej cennej wartości użytkownikom. Na wysoki współczynnik odrzuceń wpływają również elementy uniemożliwiające w swobodny sposób korzystanie z witryny. Zaliczyć do nich możemy wszelkie popupy, a także reklamy. Poziom bounce rate zależy także od tego, jak szybko ładuje się nasza strona internetowa. Aby to sprawdzić, możemy wykonać specjalny test. Listę narzędzi przeznaczonych do tego znajdziesz we wpisie: Jak sprawdzić prędkość swojej strony internetowej i dlaczego jest ona bardzo ważna.

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?

Od razu nasuwa się pytanie, czy taki stan rzeczy można zmienić? Oczywiście, trzeba jednak przeprowadzić wewnętrzny audyt witryny i naprawić ewentualne błędy. Jednak zawsze lepiej zapobiegać, niż leczyć, dlatego warto przestrzegać kilku zasad, aby zmniejszyć współczynnik odrzuceń.

Zadbać o prędkość ładowania witryny

Jak wspomnieliśmy wyżej, to czy strona ładuje się szybko, czy wolno, ma znaczenie dla współczynnika odrzuceń. Dobrze jest o to zadbać już na etapie jej projektowania. Prawidłowo skonstruowana witryna, z przejrzystym kodem, odpowiednimi rozmiarami grafik oraz ich kompresją, będzie wczytywać się dość szybko. Jeśli jednak zdecydujemy się na liczne „wodotryski”, użytkownicy będą się denerwować długim czasem ładowania. W efekcie zrezygnują z korzystania z niej.

Zwiększyć jakość treści

Artykuły, opisy kategorii, a także produktów, to elementy znaczące dla strony internetowej. Ich jakość przekłada się na współczynnik odrzuceń. Kiedy treść jest nieatrakcyjna, nie wyczerpuje tematu, albo nie odpowiada na potrzeby użytkowników, zniknie w gąszczu contentu oferowanego przez konkurencję. Nie ma się co oszukiwać - odbiorcy naszej witryny przychodzą, aby znaleźć odpowiedź na nurtujące ich pytania. Ich brak sprawia, że strona idzie w zapomnienie. Użytkownicy nie skuszą się na inne artykuły, skoro w tym konkretnym nie znaleźli wartościowych dla siebie treści.

Bardzo ważny jest również sposób podania odbiorcom artykułu. Ściana tekstu, bez podziału na akapity, a także bez jakichkolwiek grafik, nie jest zachęcająca.

Tworzysz treści samodzielnie i nie dają one oczekiwanego efektu? Przeczytaj 3 cytaty mistrza Yody, które powiedzą Ci, dlaczego warto zlecić napisanie tekstów na stronę internetową!

Ograniczyć ilość popupów

Wszelkie wyskakujące okienka to straszak na użytkowników. Owszem, są one bardzo często skuteczne i umożliwiają generowanie leadów. Jednak ich przesadna ilość sprawia, że użytkownicy nie podejmują żadnych dodatkowych akcji na stronie. Dlatego też warto je ograniczyć do tych, które najbardziej konwertują. Reszta powinna zniknąć, aby zmniejszyć bounce rate.

Stosować linkowanie wewnętrzne

Użytkowników należy zachęcać do podjęcia kolejnych akcji. Jedną z form jest stosowanie linkowania wewnętrznego. W ten sposób wskazujemy odbiorcom, że coś może ich jeszcze zaciekawić. Pokazujemy im, że w tym konkretnym miejscu znajdą odpowiedź na inne nurtujące ich pytania.

Jak prawidłowo wdrożyć linkowanie wewnętrzne? Przeczytaj w tym wpisie!

Umieszczać CTA

Drugim sposobem na zaktywizowanie użytkowników jest stosowanie CTA, czyli Call-To-Action. To rozmaite formy zachęcania odbiorców do skorzystania z innych podstron, wpisów, czy też obejrzenia innej kategorii produktów. Wezwanie do działania jest bardzo skuteczne, o ile odnosi się bezpośrednio do użytkownika.

Zadbać o responsywność

Wysoki współczynnik odrzuceń to także wpływ braku responsywnej witryny internetowej. W czasach, gdy znaczna część użytkowników przegląda strony głównie na urządzeniach mobilnych, niedostosowanie wyglądu do nich jest bardzo negatywnie odbierane. Musimy pamiętać, że odbiorcy naszej witryny chcą mieć możliwość jej pełnej obsługi na każdym sprzęcie. Bez względu, czy jest to laptop, tablet, czy też smartfon. W przeciwnym razie nie da się zmniejszyć poziomu bounce rate. Użytkownicy bowiem nie będą chcieli wchodzić w interakcje ze stroną, która nie dopasowuje się do ich urządzenia i nie jest możliwe prawidłowe z niej korzystanie.

Stworzyć intuicyjny UX

User Experience powinien być dla nas priorytetem podczas tworzenia strony internetowej, a także jej modernizacji oraz rozwoju. To jeden z elementów mający duży wpływ na współczynnik odrzuceń. Nieintuicyjny UX witryny powoduje zakłopotanie wśród użytkowników. Skoro nie wiedzą, jak mogą się poruszać po stronie, to nie podejmą się żadnych dodatkowych akcji. Nie zobaczą innych wpisów, nie obejrzą kolejnych produktów, nie sprawdzą pozostałych zakładek.

Podsumowanie

Współczynnik odrzuceń, który widzimy w Google Analytics, to parametr bardzo ważny dla naszego biznesu. Określa on efektywność strony internetowej, czyli ilość podejmowanych dodatkowych akcji przez użytkownika podczas jej odwiedzin. Dzięki temu wiadomo, czy nasza witryna jest skuteczna, czy też nie. Zmniejszenie bounce rate w głównej mierze skupia się na zaoferowaniu użytkownikowi strony internetowej oraz jej zawartości, która będzie dla niego cenna, a także w pełni dostępna.

 

Tagi: