Na firmowych stronach internetowych coraz częściej możemy zobaczyć zakładkę o nazwie „blog”. Co ciekawe, nie świeci on pustkami, jak to było jeszcze kilka lat temu, a jest uzupełniany nowymi treściami. Rodzi się zatem pytanie, ile kosztuje prowadzenie bloga? Czy lepiej robić to we własnym zakresie, czy zlecić komuś innemu? Przekonajmy się!
Blog jeszcze parę lat temu mógł kojarzyć się jednoznacznie z dzisiejszymi influencerami. Format ten funkcjonuje od bardzo dawna i, mimo iż wiele osób uznało go za relikt przeszłości, ma się rewelacyjnie. Dlaczego? Ponieważ ten sposób przekazu doceniły marki. Oczywiście influencerzy nadal prowadzą blogi, chociaż w trochę mniejszym zakresie niż kiedyś - częściej skupiają się na YouTube, podcastach, Instagramie. Samo postrzeganie tego rodzaju twórczości również się zmieniło. O ile kiedyś koncentrowano się bardzo na treściach typowo lifestylowych, o tyle dziś blogi są specjalistyczne. Rozkładają na czynniki jakiś problem, związany z główną tematyką i starają się go rozwiązać. Nie inaczej jest z prowadzeniem bloga firmowego. Treści, które na nim znajdziemy, stają się cenne dla odbiorców. To nie jedyna zaleta, jaką powinno się w tym przypadku rozpatrywać, a więcej z nich znajdzie się w dalszej części artykułu. Żeby jednak o nich mówić w konkretnym przypadku, trzeba zdecydować się na prowadzenie bloga i komuś powierzyć ten obowiązek.
Po co prowadzić firmowego bloga?
Może się wydawać, że funkcjonowanie firmowej witryny, reklamy, prowadzenie mediów społecznościowych w zupełności wystarczy do zaznaczenia swojej obecności w internecie. Otóż nie. Blog jest jednym z efektywnych narzędzi marketingowych, o ile jest odpowiednio prowadzony. To dzięki niemu jesteśmy w stanie budować odpowiedni wizerunek marki, czy to ekspercki, czy pomocny. Treści na blogu firmowym niosą wartość edukacyjną dla odbiorców. Pokazują, jak można rozwiązać jakiś problem, ułatwić działanie, czy też je przyspieszyć. Ich znaczenie jest także ogromne w kontekście pozycjonowania strony internetowej oraz samej marki. W tekstach na blogu zawiera się frazy kluczowe skojarzone z firmą i jej działalnością. Mogą one być krótkie - 2-3 wyrazowe, ale także złożone z więcej niż 3 słów, odznaczające się większą precyzją - tzw. długi ogon, czyli long tail. Dzięki temu możemy zwiększać widoczność marki w sieci, a konkretnie wyświetlanie skojarzonych z nią materiałów na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania Google. Musimy wiedzieć, że blog to także sposób na realizowane content marketingu, który jest powiązany z działaniami SEO.
To może poprowadzę go we własnym zakresie, ale…
Jeśli wiemy już, że prowadzenie bloga firmowego ma sens, zastanówmy się, jak się za niego zabrać, a przede wszystkim kto ma to zrobić. Nie ma co ukrywać, że najtańszym rozwiązaniem będzie tworzenie treści we własnym zakresie. Jako właściciele firmy oraz jej pracownicy posiadamy odpowiednią wiedzę na temat zakresu jej działalności. Możemy zatem zaoferować swoim odbiorcom cenną wiedzę. Jednak tutaj już pojawia się pierwsze pytanie - czy mamy na to czas? Czy nasze obowiązki pozwolą nam na tworzenie ciekawych, angażujących treści? Z tym może być naprawdę ciężko. Początkowo niewątpliwie, w ramach „pospolitego ruszenia” możemy nawet pogodzić to wszystko. Jednak w dłuższej perspektywie pojawi się problem. Nie będzie on jedynie dotyczył czasu, ale także pomysłów na tematy. Skoro ich będzie brakować, to o czym pisać? W tym wszystkim warto się także zastanowić nad tym, czy mamy właściwe predyspozycje do tego typu pracy. Czy wiemy, jak prowadzić bloga? Potrafimy pisać w atrakcyjny dla potencjalnych klientów sposób? Nie sztuką jest bowiem stworzenie artykułu. Ważne jest, aby miał on wartość dla odbiorców, był napisany odpowiednim językiem. Jeśli więc nie mamy ani czasu, ani umiejętności, to po co prowadzić bloga samemu i pakować się na minę?
...Nie mam czasu, więc może ktoś to za mnie zrobić?
Czy można powierzyć komuś prowadzenie bloga? Owszem! Wiąże się to z kosztami, o których w dalszej części tego artykułu, ale rozpatrujmy je w kategoriach inwestycji. Dziś rzadko kiedy firmy koncentrują się na tworzeniu bloga we własnym zakresie. Raczej wybierają do tego specjalistów. Dlaczego? Ponieważ mają świadomość jakości, jaka za tym idzie. Kto jest w tym przypadku specjalistą? Musimy tutaj spojrzeć na problem z większej perspektywy. Specjalistą bowiem nie będzie jedna osoba, a kilka. Zatem już możemy zauważyć pewną różnicę w przypadku prowadzenia bloga firmowego wewnątrz własnych struktur, a po zleceniu tego zadania komuś innemu. Kiedy powierzymy je zewnętrznemu podmiotowi, to zaangażowany zostanie copywriter, marketingowiec, a także specjalista w zakresie pozycjonowania. 3 osoby z umiejętnościami i doświadczeniem, zamiast 1, dla której to będą dodatkowe obowiązki. Różnica w tej kwestii jest ogromna.
Ile kosztuje prowadzenie bloga?
Jeśli zdecydujemy się na zatrudnienie kogoś do tworzenia treści, będziemy musieli mu zapłacić. Tu pojawia się pytanie, ile kosztuje prowadzenie bloga? Odpowiedź nie będzie jednoznaczna. Cena jest bowiem zależna od tego, jakich artykułów oczekujemy oraz ich ilości. Średnie ceny za tekst wahają się pomiędzy 10 - 100 zł netto za 1000 zzs (ilość znaków ze spacjami). Przy czym ta najniższa wartość świadczy o słabej jakości artykułu. Możemy zatem przyjąć, że chcąc publikować na blogu 2 - 4 teksty miesięcznie, czyli zgodnie z dobrą praktyką, koszt minimalny będzie się wahać między 300 a 500 zł netto.
Tyle? Co ja za to dostanę?
Wyżej wskazany koszt może niektórym wydawać się wysoki. Jednak, kiedy zestawimy, co otrzymujemy w zamian, jest on bardzo racjonalny. Musimy wiedzieć, że to nie jest jedynie sam tekst.
Koncepcja content marketingowa
Decydując się na outsorcing w zakresie prowadzenia bloga, zyskamy bardzo wiele. Jedną z korzyści jest koncepcja content marketingowa. Zaangażowane w tworzenie treści osoby przygotują dla nas cały plan tematów, które zostaną poruszone, zgodnie z naszymi celami marketingowymi oraz biznesowymi. Uwzględniona w nich będzie analiza konkurencji, kwestie pozycjonowania, a także sezonowość. Zyskamy zatem cenny rozkład podejmowanych kroków na kolejne tygodnie lub miesiące, który będzie skrupulatnie realizowany. To gwarantuje wysoki poziom efektywności na wielu płaszczyznach oraz eliminuje przypadkowe działanie pod wpływem chwili lub emocji.
Research
Specjaliści, których zatrudnimy, wiedzą, jak prowadzić bloga firmowego. Wykonają odpowiedni research do każdego tematu, aby przekazać w nim sprawdzone informacje. Tutaj nie ma miejsca na popełnianie błędów. Mogą one wpłynąć negatywnie na wizerunek firmy, która podpisuje się pod publikowanymi treściami. Research pozwoli na przygotowanie tematu, zebranie właściwych danych, a także umożliwi skupienie się na tym, czego tak naprawdę szukają użytkownicy. Powinniśmy pamiętać, że to odbiorcy oceniają nasz tekst poprzez czytanie go, komentowanie, udostępnianie dalej. Nie będą chcieli dzielić się, ani angażować się w coś, co wprowadzi ich w błąd, bo powstanie bez researchu.
Systematyczność
W prowadzeniu bloga firmowego ważna jest systematyczność. Ją także zapewnią osoby, którym delegujemy zadanie tworzenia treści. Będą one dbały o to, aby artykuły na blogu ukazywały się w regularnych odstępach czasu. W ten sposób odbiorcy będą przyzwyczajeni, że danego dnia tygodnia pojawi się na nim coś ciekawego. Wyrobią w sobie nawyk wyczekiwania, w pewnym stopniu niecierpliwości, ale w pozytywnym kontekście. To, że systematycznie będziemy publikować teksty, będzie także dobrze odbierane przez algorytmy Google, które to docenią. Tworząc bloga we własnym zakresie, raczej ciężko nam będzie zadbać o ten aspekt, zwłaszcza kiedy mamy także inne obowiązki.
Jakościowe treści
Wraz z powierzeniem tworzenia treści specjalistom, w parze idzie ich jakość. Teksty, które powstaną na naszego bloga, będą angażujące i odpowiadające na pytania oraz problemy potencjalnych klientów. Do nich zostanie zbudowana cała historia, podana w odpowiednim języku. To bardzo ważne, aby teksty wyróżniały się na tle innych. Dlatego też specjaliści od tworzenia treści kładą nacisk na budowanie stylu wypowiedzi. Jest on wtedy kojarzony z marką, a także zachęcający do czytania i ponownego zaglądania na bloga.
Podsumowanie
Prowadzenie firmowego bloga spotyka się z coraz większym zainteresowaniem. Czy warto się za niego brać we własnym zakresie? Co prawda oszczędzamy pieniądze, ale czas, który na to poświęcimy, moglibyśmy wykorzystać na zadania, na których znamy się najlepiej. Patrząc z perspektywy zysków, powierzenie kwestii tworzenia bloga agencji, wcale nie jest drogie. Otrzymujemy za to treści o wysokiej jakości, cenne dla potencjalnych klientów i ukazujące się w regularnych odstępach czasu. Zbudujemy w ten sposób społeczność wokół bloga, która będzie się angażować i czekać na kolejne artykuły. Zwiększymy również świadomość marki oraz oferowanych przez nią produktów.
Czy możemy Ci pomóc w prowadzeniu bloga firmowego? Napisz do nas lub zadzwoń!
Tagi: Marketing